Een racefiets maar wat voor eentje?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Yvonne
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2021, 12.39

Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door Yvonne »

Hallo allemaal,

Zoals beloofd tijdens het voorstellen hier onze nieuwe aanwinst met de vraag. Iemand een idee wat voor een merk dit precies is en wat voor leeftijd etc. Ik heb de fiets dus gevonden langs de kant van de weg met een briefje. Gratis mee te nemen, opknapper. Aangezien mijn man zijn racefiets net had weggedaan vanwege een te kleine framemaat en deze op het oog een stuk groter was heb ik hem meegenomen. Hij had al een nieuwe gravelbike gekocht maar miste een racefiets ook wel dus dit is een leuk project. We zijn zelf al aan het zoeken geweest op Rapide maar krijgen geen informatie gevonden. Ook druk aan het zoeken geweest op het logo maar weer niets... Wellicht gebruiken wij verkeerde zoektermen? Het is leuk om te weten wat voor een fiets het precies is, leeftijd, merk, type. Dat soort dingen. Op het oog is het een zeer originele fiets. We zijn benieuwd of het slim is om dat ook echt zo te laten of toch iets te moderniseren. De oude fiets was een colnago en daarbij bleek dat we die beter origineel hadden kunnen laten.

Kortom, ik hoop dat iemand hier meer weet van de fiets.

Alvast super bedankt,
Yvonne
Bijlagen
IMG-20211128-WA0007.jpg
IMG-20211128-WA0006.jpg
IMG_20211119_145535234.jpg
IMG_20211119_145526834.jpg
IMG_20211119_145519649.jpg
IMG_20211119_145514424_HDR.jpg
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door Floris91 »

Dag Yvonne, welkom op het forum. Leuke fiets en project zo te zien! ik kan er helaas niet veel over vertellen behalve dat ik hem rond 1980 inschat. Heb je al gekeken of er een jaartal op de assen staat? Ik vind het stuur trouwens typische 'made in italy' maar er staat Japan op. Hopelijk kan iemand anders er meer over zeggen.
Yvonne
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2021, 12.39

Re: Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door Yvonne »

Beste Floris,

Dankjewel voor je reactie. Is inderdaad een project. Hij hangt al uit elkaar in de garage :D Op het stuur staat inderdaad made in Japan, maar misschien is dit alleen het stuur? Welke assen bedoel je waar we naar een jaartal zouden kunnen zoeken? Die van de wielen of bij de trapas?

Groeten, Yvonne
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door m-gineering »

Yvonne schreef: 28 nov 2021, 17.23 Beste Floris,

Dankjewel voor je reactie. Is inderdaad een project. Hij hangt al uit elkaar in de garage :D Op het stuur staat inderdaad made in Japan, maar misschien is dit alleen het stuur? Welke assen bedoel je waar we naar een jaartal zouden kunnen zoeken? Die van de wielen of bij de trapas?

Groeten, Yvonne
Als ik er een slag naar zou slaan, zou ik denken een in Belgie gefabriceerde fiets met een plakmerk (= eigen merk van een fietsenmaker). Bouwjaar inderdaad rond de 80-er jaren, niet vroeger want 2 bidonhoudernokken
/Marten
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door velofilie »

Hallo Ivonne,


Het is een Belgische fiets; RAPIDE - H. Lannoy, Kortrijk.
S4 lugs met hartje, en Ishiwata buizen (circa 1980)
Shimano datering codes kun je hier vinden: http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm
Bij een onbekend merk is het origineel blijven niet echt belangrijk.
Doe in elk geval wat aan de roest.

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door non-fixie »

Dat is een leuk kadootje. :)

Eens met de vorige schrijvers. Belgisch, en naar ik vermoed uit de fabriek van Vaneenooghe in Ruiselede. Ik heb een vrijwel identieke Jan Janssen Tour de France die volgens Janssen jr door hen is gemaakt en gelakt door Van Wassenhove in Torhout.

Zo te zien is het geen goedkope fiets geweest. De Dura-Ace-sticker en -commandeurs doen vermoeden dat hij oorspronkelijk geheel met Dura-Ace uitgerust is geweest.

Mooi project. Veel plezier ermee!
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door rowejon »

Hi,
"Bij een onbekend merk is het origineel blijven niet echt belangrijk."
Ik zal zegen juist wel belangrijk. Van een onbekend merk is er misschien maar een, van een welbekend merk tientallen.
Gr
Jon
Yvonne
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2021, 12.39

Re: Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door Yvonne »

Dank jullie wel allemaal, super leuk om nu te weten wat voor een type fiets het is. We begonnen ook custom made te vermoeden omdat het frame zo groot is. We gaan zeker wat doen aan de roest en hem verder zo orgineel mogelijk houden. Als die meer opgeknapt is zal ik wat foto's delen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door m-gineering »

Yvonne schreef: 28 nov 2021, 20.40 Dank jullie wel allemaal, super leuk om nu te weten wat voor een type fiets het is. We begonnen ook custom made te vermoeden omdat het frame zo groot is.
Lijkt mij nog een gewone confectiemaat
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Een racefiets maar wat voor eentje?

Bericht door non-fixie »

Voor wie in het merk Rapide geïnteresseerd is: ik zit net wat oude foto's door te nemen van een beursbezoek eind 2016, en zie daar toevallig ook een Rapide tussen.

Als je goed kijkt zie je de boogschutter ook hier op de zitbuis.
Bijlagen
IMG_20161127_110733.jpg
IMG_20161127_110722.jpg
IMG_20161127_110659.jpg
Plaats reactie