Gazelle model 7, 28 inch frame

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle model 7, 28 inch frame

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,
Ja inderdaad zo als de Engelse sportieve fietsen een tijd waren. Al hebben die vaak een nog steiler naar beneden lopende bovenbuis.
Ik heb wel met plannen voor een BSA naaf rond gelopen .
DSC08180.JPG
Ik heb er een liggen met 36 spaakgaten en heb het vermoeden dat Gazelle die ook wel toepaste. Andre liet eens een vroege Gazelle zien met BSA naaf.
Het is niet helemaal duidelijk met name omdat Gazelle in haar catalogi er erg vaag over deden.
In de jaren 30 is het Sturmey Archer geworden bij Gazelle.
De BSA naaf die ik heb liggen heeft vermoedelijk nog kogeltjes in de planeetwielen .Het is een hele vroege wat je kan zien aan de naafhuls. Daar zit een randje aan dat latere niet meer hebben.
De vrijwielnaaf was zo`n mooi aanbod dat de BSA naar de achtergrond verhuisde. Anders was ze er zeker in gekomen...
Heel goed idee om met wasbenzine de biezen ''aan te vallen''. Ik doe het meestal met commandant maar het verdunnen van de lijnen zal beter gaan met wasbenzine.
Ik heb nu een oude kettingkast liggen in een soort grijsblauw en die heeft hele dunne vergeelde en bruin geworden gouden lijntjes .Heel prettig om aan te zien. Dat zou ik het liefst zien maar ja hoe kom je daar...
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle model 7, 28 inch frame

Bericht door Maarten Waarlé »

Kijk zo`n bies en mate van verwering is eigenlijk het mooiere werk:
DSC08350 (2).JPG

Nog een foto van de fiets met wat verdere ontwikkelingen.
Het zadel is een Brooks .Flink zadel maar dat mag ook wel op zo`n fiets.
Zit erg goed moet ik zeggen.
DSC08360.JPG
DSC08361.JPG
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle model 7, 28 inch frame

Bericht door Cyclissimo »

In mijn ervaring kun je de kleur van het goud waarmee je biest behoorlijk aanpassen door er andere kleuren aan toe te voegen. Sowieso als je kleur toevoegt wordt de verhouding van de lak anders, waardoor er in verhouding minder metaaldeeltjes zijn en er al veel minder 'nieuwige' glans is.
Meestal verweren ze behoorlijk naar groen toe (ik vermoed door het oxideren van koperdeeltjes?), dat toegevoegd, in combinatie met iets bruingeligs maakt het goud al veel minder goudkleurig. Als ze goed droog zijn kun je ze ook met fijne staalwol verweren. Dan haal je ook de metallic-structuur wat meer weg, maar dat zal commandant ook wel doen, lijkt me.

Dank voor de 'guldentip'. Ik ga op zoek naar wat oud geld. Ik heb het eerder met Belgisch geld geprobeerd wat ik nog had liggen, maar dat lijkt alleen aan de buitenkant een nikkellaag te hebben... :roll:
Plaats reactie