Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Hulpmotor
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jan 2016, 19.39

Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Bericht door Hulpmotor »

Hallo allemaal,

Op mijn Eysink fiets met hulpmotor 1934 zit een zadel zonder zadeldek. Er hing alleen nog een strook leer aan met het Lepper logo.
Heeft iemand een idee welk Lepperzadel dit is? Ik heb nog geen soortgelijke zadels gezien, of afbeeldingen, laat staan een zadeldek gevonden.

Overigens staat in de prijscourant van 34/35 dat er Terry-zadels werden gebruikt, geen Lepper. Zou het wellicht kunnen dat het een Terry-zadel is waar later een Lepper zadeldek op is geplaatst? De Terry-zadels uit die tijd die ik zie hadden ook veel veren, i.t.t. de Lepper zadels die ik zie.

Hartelijk dank voor de hulp
Evert
Zadel 1.1.JPG
Zadel 1.1.JPG (124.85 KiB) 1336 keer bekeken
Zadel 1.2.JPG
Zadel 1.2.JPG (128.99 KiB) 1336 keer bekeken
Zadel 1.3.JPG
Zadel 1.3.JPG (131.6 KiB) 1336 keer bekeken
Zadel bekleding Lepper 1.1.JPG
Zadel bekleding Lepper 1.3.JPG
Uit prijscourant 34-35.png
Uit prijscourant 34-35.png (295.83 KiB) 1336 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik verwacht dat dat gewoon een Lepper motor zadel is. Het merk plaatje is in ieder geval ook een typisch jaren '30 messing plaatje. Lepper heeft heel wat verschillende modellen zadels gehad, maar ik heb nooit volledige overzichten gezien wat Lepper produceerde. In ieder geval wat fietszadels betreft had Lepper destijds al tientallen verschillende modellen tegelijk.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik denk Terry is de merk kunstleer dat Lepper heeft gebruikt voor de zadeldek.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Bericht door tredmolen »

Er was een merk Terry die dergelijke zadels maakte, maar voor zover ik weet is "Terry" de gebruikelijke term voor dit type zadel geworden... ik denk dus, dat dit best een Lepper ("Elasco?" motorzadel?) kan zijn.

Groeten Richard
Hulpmotor
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jan 2016, 19.39

Re: Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Bericht door Hulpmotor »

Beste Jeroen, Jon en Richard,

Bedankt voor de reacties en informatie. Waarschijnlijk is het dus gewoon een Lepper zadel en moet ik niet teveel nadenken over wat er in de prijscourant 34/35 staat (want het kan best zijn dat het zadel uit 1934 of 1933 is en er toen ook Lepperzadels in het assortiment zaten).

Ik heb ook nog nooit een overzicht gezien van Lepper-zadels en uit prijscouranten rond die tijd heb ik ook geen gelijke afbeeldingen gezien. Ik neem aan dat die zadels in 1933/34 ook in prijscouranten van diverse fietsfabrikanten stonden maar nog niets gevonden. Ook de Eysink geïllustreerde prijscourant van (fiets- en motor)onderdelen uit 1933/1934 heb ik nooit gezien. Het is me heel veel waard die te kunnen kopen of anders een keer te kunnen inzien, dus als iemand deze in bezit heeft hoor ik het graag)

@Richard, wat bedoel je precies met “dit type zadel”. Heeft dat betrekking op de vorm of iets anders? Lepper Elasco ben ik gaan zoeken maar ik zie op afbeeldingen dat die er toch iets anders uitzien. De naam “Lepper Elasco” staat dan ook op het plaatje achterop het zadel, terwijl ik alleen “Lepper” heb staan. Dus het moet toch iets anders zijn.

Ik hoorde overigens dat de naam “Terry” ook wel werd gebruikt voor zadeldekken met een gestikt driehoekje. Weet iemand of dat klopt?

Vriendelijke groet,
Evert
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Bericht door maartenB »

Kan best dat Terry als soortnaam werd gebruikt (zoals Bahco of Stanleymes) maar het was gewoon een zadelfabrikant. Tussen de 2 oorlogen zeer populair, nu toch wel zeldzaam.
Hieronder op een van mijn fietsen, kenmerkend met 3 veren, maar ik denk niet dat ze die altijd hadden.
Bijlagen
IMG_5166.JPG
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Bericht door Cyclissimo »

Ik zou ook verwachten dat Terry wel als soortnaam wordt gebruikt. Officieel heet zoiets volgens mij een hangmatzadel (in het Engels Hammock saddle). Lepper zadels zie je met en zonder Elasco aanduiding, wat me doet vermoeden dat het een soort toevoeging is, zoals rowejon ook zei. Vast een elastisch component, gezien de naam :) In Frankrijk had je een tijdlang rubber Drilastic zadels van Ideale. Ook zo'n verbastering van elastiek.

Ik heb dit hele flinke Lepper zadel uit de jaren 30 liggen. Je zou zeggen dat het echt leer is. Wellicht dat het dek de goede vorm en maat is? Alhoewel een motorzadel waarschijnlijk nog wat breder is uitgevallen...
Bijlagen
DSC03074.JPG
DSC03073.JPG
DSC03071.JPG
DSC03070.JPG
Hulpmotor
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jan 2016, 19.39

Re: Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Bericht door Hulpmotor »

Beste Maarten en Cyclissimo,

Bedankt voor de feedback en mooie verweerde zadels. Lijken ook allebei op mijn zadel.

@Cyclissimo, mijn zadel is van punt tot achterkant (verste punt, midden) 30.5cm. Ook van zijkant tot zijkant is deze 30.5 op het breedste punt (dus achterkant zadel van linkerpunt naar rechterpunt. Zou leuk zijn als het zou passen.

Vriendelijke groet
Evert
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Welk zadel is dit? Lepper of Terry?

Bericht door Cyclissimo »

De mijne is 30 bij 27, net te smal dus... Helaas
Plaats reactie