Zadel repareren, gat opvullen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door m-gineering »

bij dat soort aangetaste zadeldekken ijkt het mij verstandig om onder het dek een volledige versterking te lijmen en mee te klinken.
Zoals bij dit zadel van Lepper, dat af fabriek al een strip van voor tot achter had, net zichtbaar onder de afdekking
Bijlagen
lepper.jpg
/Marten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Had ik ook gedacht Marten, als de boel opgevuld is. Iets dergelijks:
Bijlagen
32F2380E-C429-4D4F-B3D9-9E3984DB6CBB.png
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

hansvdw schreef: 6 dec 2021, 20.53 Ha Jon, PVA lijm, dank. Ik was pas bij Pattex flexibele lijm.

Ik heb nog wel een oud zadeldek liggen waar ik mee kan experimenteren. De lijm, de opvulstukken van Marten. Kijken wat het beste resultaat geeft.

Lijkt me vaker voor te komen (in elk geval bij mij), van die scheuren waar de splitnieten zitten of zaten.

Groeten,
Hans
Let wel dat je ook leerlijm hebt, dat speciaal voor leer bedoelt is.
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Klopt Jeroen, staat op het lijstje om aan te schaffen.

Groeten,
Hans
Bandenplakker
Berichten: 511
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door Bandenplakker »

Dag Hans,

Is er misschien een Echte schoenmaker -of beter nog, een (paarden)'Master Saddlemaker'- bij je in de buurt die je om raad kunt vragen?
Nog een mogelijke suggestie: In sommige delen van deze wereld is leerbewerking in de ruime zin heel gebruikelijk; bij mij in de buurt is een kledingherstelbedrijf van iemand die in zo'n land is opgegroeid, die wonderen kan doen met leren kleding.

Dirk
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Dank voor de tip Dirk. Er is hier in de buurt inderdaad een prima zadelmaker. Maar ik vind het leuk dit zelf eens te proberen. Bovendien is het geen kostbaar zadel, dus als het niet lukt, pech gehad. En als het wel lukt een mooie ervaring voor toekomstige projecten.

Groeten,
Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door Maarten Waarlé »

hoi Hans,
In het zadel van m`n Fongers HZ zat ook een flink gat . Aan de achterkant in dit geval.
Ik heb dat onderlegd met een stuk leer en vast gelijmd met een contactlijm.
DSC08389.JPG
DSC06247.JPG
DSC06247.JPG (48.64 KiB) 1167 keer bekeken
Het is niet erg opvullend uitgevoerd dus qua uiterlijk niet het mooiste resultaat maar het is nu wel al zeker een jaar van intensief gebruik mee gegaan.
Ik kan me voorstellen dat met een meer overlappende vorm dus het gat en het onderleg stuk schuin weggesneden/geschuurd dat het dan vullender zou zijn geworden.
Voor de sterkte zou ik zo als al geschreven een groter stuk sterke stof onderleggen.

Heb je een fiets met Mervilex gekocht? Bijzonder ding!

Groeten,
Maarten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Ha Maarten,

Ah, de methode die Marten al suggereerde. Zeker ga ik die proberen. Helemaal als jouw ervaring is dat die ook bij intensief gebruik adequaat is.

Eerst maar eens een paar proeven doen met een afgedankt zadel. Ook met flexibele lijm gemengd met geschuurd leer - de Repair Shop methode.

Het zadel is van een donorfiets voor - inderdaad - een Mervilex. Die komt bij Simon in Den Bosch vandaan. Wat bij het Vilex systeem hoort, is er nog (frame, de trapas omringd door 5 versnellingen, trommelrem en freewheel, de achternaaf met enorm tandwiel - 36t - en de primitieve shifter met veertje en kogeltje om een van de 5 versnellingen te activeren), maar verder ben ik grotendeels aangewezen op de donor (een Excell, ook uit 1949).

Groeten,
Hans
Bijlagen
0D5CD69A-4A61-4F25-B1EB-E2C3FC44CA45.jpeg
503E8191-1294-4C43-AB19-98450147E9D8.jpeg
5C4DC8F6-2A45-4A7C-A4EA-27396397EEAA.jpeg
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans,
Ben heel benieuwd hoe het rijdt en hoe het schakelen voelt.
leuke restauratie klus !
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Zadel repareren, gat opvullen

Bericht door hansvdw »

Ben net zo benieuwd als jij Maarten. Het hele systeem is behoorlijk geflopt, dus de verwachtingen zijn niet hooggespannen. Ik maak er wel een topic van als ik wat verder ben.

Groeten,
Hans
Bijlagen
37347025-436A-44E8-AE70-CB925096686B.jpeg
Plaats reactie