Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door JasperA »

Ik zie dat het een vaste tentoonstelling is in het Tropenmuseum; https://www.tropenmuseum.nl/nl/zien-en- ... /indonesie
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Bijzonder dat er zo veel is overgebleven aan papierwerk van de fabriek.
Ook deze attesten van Fongers .
We moeten ze wel zien in de juiste context .
In de 19e eeuw was het heel gebruikelijk om achter in een catalogus korte verhaaltjes op te nemen van tevreden klanten.
Je ziet dat in Engelse ,Franse ,Duitse en ook Nederlandse catalogi. Die van Burgers (dat groene boekje heruitgegeven door Velorama) heeft ook bladzijdes vol met lofuitingen. We hebben in een Duitsen catalogus van Rissmann een attest gevonden van Bingham , de latere Simplex directeur die zeer tevreden is met zijn Matchless fiets.
In de 20e eeuw verdwijnt langzaam die manier van reclame maken.
Ik denk dat de brieven van tevreden klanten van Fongers ook vanuit de marketing hoek van het bedrijf zijn ontstaan.'Je kan het een beetje zien aan de manier hoe ze zijn opgesteld. Dat bijvoorbeeld de type en model aanduiding ergens in het begin van iedere brief staat.
Dat is op verzoek gedaan en de brief van de onfortuinlijke mevrouw wiens rijwiel haar ''ontstolen'' is en die het ook over haar dochter uit Den haag heeft schijft bij aanvang: ''Gaarne gevolg gevend aan uw verzoek'' Dat maakt onomstotelijk duidelijk dat het een verzoek was vanuit marketing om iets te realiseren wat ze konden afdrukken als reclame uiting.
Ik ken geen Fongers catalogi uit de jaren van de 20e eeuw waar werkelijk gebruik is gemaakt van deze techniek maar ik ben er wel zeker van dat het daar om gaat.
Neemt niet weg dat mensen best heel tevreden konden zijn met hun nieuw aangeschafte Fongers. Daar niet van!

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha mijn schrijven kruist die van jou Jasper.

Altijd welkom ,de koffie staat (nog in het pak) klaar.

Ik vind in het algemeen dat in Nederland vrij weinig interesse is voor de rijwielindustrie van weleer.
Kijk nou naar Velorama .Voor mij een super museum met dat hele oude spul maar voor een stuk Nederlandse rijwielhistorie zou zeker een verdieping moeten worden omgebouwd.
Over het Rijks,die bewuste verdieping met dat vliegtuig , de Rietveld meubels, en foto`s van een ijzergieterij in Indonesie, Die afdeling van het Rijks museum daar zou echt heel goed een rijtje Fongers fietsen kunnen staan. Zou best aanspreken. samen met uitvergrotingen van de betreffende garantieboeken. Nog wat foto`s van de fabricage stappen van cranks etc. Ik zou het wel weten...en het spreekt mensen (bezoekers) ook aan.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

De Fongers HH 65 is nu eindelijk eens af gekomen.
Ik heb een S.A. drie versnellingen naaf uit de UK laten komen. Het nummer op de K naaf komt goed in de buurt van de leeftijd van de fiets.
En zoals in het seriegarantieboek uitgevoerd . Dus eenvoudig model maar wel met drie versnellingen!
De hendel op de bovenbuis sloeg door in `z`n twee maar dat is verhopen door het kaakje op de versteller hefboom wat verder uit te tikken.
Je moet daarvoor wel even het asje verwijderen en de hefboom een beetje uit de versteller halen.
DSC08411.JPG
DSC08412.JPG
DSC08415.JPG
DSC08413.JPG
DSC08416.JPG
De fiets rijdt super!
Kaarsrecht en heel licht.
Mogelijk kleed ik de fiets nog wat verder aan met kettingkast en verlichting. Kan volgend jaar wel en keer al heeft dit type fiets (en deze prijsklasse) niet persé een kettingkast nodig
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door maartenB »

Zo'n mooie fiets doet de zon schijnen, zelfs op de meest grijze dag!

Goed werk weer!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door JasperA »

Hulde hulde!! De fiets zou inderdaad een stuk lichter moeten zijn (en dus rijden) dan de zwaarder uitgevoerde BB’s. Wat zou het verschil in kg ongeveer zijn?

Leuk detail trouwens met het slot en sleuteltje.

En de kenmerkende -scheve Maarten Waarlé bel- maakt hem natuurlijk helemaal af… :lol: ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee ideale wrakken van Fongers CCG65 en HH65

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Maarten,
Mooi geschreven !

En ja ik zal `m eens wegen Jasper. Het is een licht karretje dat is zeker.
En ja is dat specifiek iets voor mij die bel zo schuin? Ha!
Regelmatig zitten die bellen in de weg met dat klepeltje, moet ik bekennen...
Plaats reactie