Kronprinz

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 13 dec 2021, 09.17 Advertentie van Kronprinz waarin wordt uitgelegd wat de verbeteringen zijn die onder het patent vallen.
Gesoldeerde kraal en verdikt in het midden. De advertentie is van augustus 1938.

DSC08421.JPG

Sterke velgjes Charles!
Leuk! Die reclame.
En sterk inderdaad!
Je moet bedenken dat de velgen voor toerfietsen met de maat 635 lichter zijn dan de net zo brede maar iets kleinere met de maat 622.
Die voor toerfietsen wegen 1325gr en die voor transportfietsen zelfs 1700gr. :o
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

pfcvos schreef: 8 aug 2021, 14.03 Ik heb voor mijn Gazelle dames 1925-1926 zwarte Kron Prinz, beide 36 spaaks. In breedte meet ik 38 mm achter en 39 mm voor. Beetje merkwaardig toch?

Opvallend is vooral dat over de Kron Prinz stempel heen nog eens een Ned octrooi nummer gestempeld is. Zie foto's.

Het bed is ook vrij diep, was hier ook nog verschil in profiel. M.a.w. waren er ook Kron Prinz velgen met een lagere rug?

Iemand met kennis of een mening over?

Piet Vos
Hoi Piet,

Het viel mij op dat er voor de Kronprinz velgen spaken nodig zijn die drie millimeter langer zijn dan in Lepper velgen.
De maat van de velg en de naaf was hetzelfde dus ik zat de Lepper velg al driftig te breien maar dat moest opnieuw. :?
Het enige wat ik kan bedenken is dat het profiel van de Kronprinz inderdaad dieper is.
Als je de velgen naast elkaar zet is het moeilijk te zien maar er zit dus wel degelijk verschil tussen de merken.
De toervelgen en de zwaardere voor transportfietsen zien er overigens wel even diep uit.

Groet Charles
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kron Prinz

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 4 jun 2021, 21.25 Wel interessant te lezen dat ze ook in transportfietsen voorkwamen.
Hoi Maarten,
Nog een kleine aanvulling op de vraag of er bij Kronprinz indertijd transportfietsvelgen werden gemaakt en dat blijkt dus inderdaad zo te zijn.
Maurice kwam met een afbeelding uit een oude catalogus van Cyrus waarin reclame wordt gemaakt met velgen voor transportfietsen van het merk Kronprinz.
Bijlagen
0415B4BC-D76D-4224-93F5-18526C4DF593.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Kronprinz

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja ik zie het . De betere transportfiets ongetwijfeld...
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 20 dec 2021, 19.21 Ja ik zie het . De betere transportfiets ongetwijfeld.
Zeker. Als je al die merken ziet.
F&S, Brampton, Kronprinz, Lemet en Radium.
De prijs van toen, f 84.- staat volgens het CBS voor € 2003.-
Dat moet dus wel kwaliteit geweest zijn.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie