Reparatie bagagedrager
Reparatie bagagedrager
Voor veel forumleden appeltje-eitje, voor mij nog altijd ingewikkeld.
De bagagedrager op de foto is los van de bevestiging aan het spatbord. Ik wil dit laten repareren, maar zou graag eerst weten hoe. Solderen neem ik aan? Maar de verbinding tussen bagagedrager en bevestiging is dun. Hoe kan deze verbinding stevig blijven? Speciaal soldeersel? Extra versteviging aanbrengen? Ik kom er niet goed achter, dus dank alvast voor input.
Groeten,
Hans
De bagagedrager op de foto is los van de bevestiging aan het spatbord. Ik wil dit laten repareren, maar zou graag eerst weten hoe. Solderen neem ik aan? Maar de verbinding tussen bagagedrager en bevestiging is dun. Hoe kan deze verbinding stevig blijven? Speciaal soldeersel? Extra versteviging aanbrengen? Ik kom er niet goed achter, dus dank alvast voor input.
Groeten,
Hans
-
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Reparatie bagagedrager
Als het een soldeerverbinding is geweest (dan zie je messing) kun je dat het beste weer solderen (met messing/brons, dus autogeen), want lassen over koper gaat niet goed als je het niet allemaal wegpoetst. Als je de verf etc zo veel mogelijk in tact wil houden zou je ook aan Tig lassen of solderen kunnen denken, dan blijft de warmte inbreng beperkt tot een kleiner gebiedhansvdw schreef: ↑20 dec 2021, 08.21 Voor veel forumleden appeltje-eitje, voor mij nog altijd ingewikkeld.
De bagagedrager op de foto is los van de bevestiging aan het spatbord. Ik wil dit laten repareren, maar zou graag eerst weten hoe. Solderen neem ik aan? Maar de verbinding tussen bagagedrager en bevestiging is dun. Hoe kan deze verbinding stevig blijven? Speciaal soldeersel? Extra versteviging aanbrengen? Ik kom er niet goed achter, dus dank alvast voor input.
Groeten,
Hans
/Marten
Re: Reparatie bagagedrager
Bedankt Marten, voor je reactie. Ik zou het zo elegant mogelijk op willen lossen. Dan is Tig lassen of solderen de beste oplossing begrijp ik. Ga ik daar eens over lezen.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Reparatie bagagedrager
@Marten,
Zit ik goed met mijn veronderstelling dat solderen in principe subtieler is dan lassen?
Dirk
Zit ik goed met mijn veronderstelling dat solderen in principe subtieler is dan lassen?
Dirk
Re: Reparatie bagagedrager
Hallo Hans,
Hier staat wat over solderen en TIG- lassen.
https://fietssite.jouwweb.nl/04 diepgravender: https://www.nil.nl/voorlichtingspublicaties/
Er is wel gereedschap nodig en vaardigheid (training).
Een schriftelijke cursus zwemmen helpt niet als je al in het water ligt.
Groet, Wiel
Hier staat wat over solderen en TIG- lassen.
https://fietssite.jouwweb.nl/04 diepgravender: https://www.nil.nl/voorlichtingspublicaties/
Er is wel gereedschap nodig en vaardigheid (training).
Een schriftelijke cursus zwemmen helpt niet als je al in het water ligt.
Groet, Wiel
-
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Reparatie bagagedrager
Solderen doe je typisch met een open vlam. Je stookt de te solderen verbinding roodheet (~800C) en de verf in de omgeving wordt zwart. Denk bij je drager over een paar cm.Bandenplakker schreef: ↑20 dec 2021, 11.35 @Marten,
Zit ik goed met mijn veronderstelling dat solderen in principe subtieler is dan lassen?
Dirk
Tiglassen is heter, maar je smelt maar een druppletje tegelijk, dus de omgeving blijft beter gespaard. Vloeibaar ijzer over koperresten wil niet, je krijgt vergast koper in de las en in je longen! Een alternatief is dan nog kopersolderen met de Tig toorts, dat is vermoedelijk het minst beschadigend voor de omgeving, maar ook het minst sterk bij deze verbinding, omdat het soldeermateriaal niet doorvloeit maar tegen de zijkant wordt gestapeld
Je kunt ook met zilver hardsolderen, maar dat is voor deze verbinding niet erg geschikt. Zilver smelt ook met een propaanbrander, maar die zijn te sloom, dan stook je de hele drager op
/Marten
Re: Reparatie bagagedrager
Bedankt voor de leestip Wiel. Ik heb zeker niet de intentie dit zelf te gaan doen, maar wil een beetje beslagen ten ijs komen als ik met de spullen de boer op ga.velofilie schreef: ↑20 dec 2021, 11.53 Hallo Hans,
Hier staat wat over solderen en TIG- lassen.
https://fietssite.jouwweb.nl/04 diepgravender: https://www.nil.nl/voorlichtingspublicaties/
Er is wel gereedschap nodig en vaardigheid (training).
Een schriftelijke cursus zwemmen helpt niet als je al in het water ligt.
Groet, Wiel
Groeten,
Hans
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
- Locatie: provincie Groningen
Re: Reparatie bagagedrager
Hoi Hans,
Ik zou de koper resten met een vijl verwijderen en daarna het stripje,met een voor opening van 1mm met een mig las apparaat lassen.
Hard solderen met koper was klaarblijkelijk niet sterk genoeg,anders was hij niet afgebroken.
Hans
Ik zou de koper resten met een vijl verwijderen en daarna het stripje,met een voor opening van 1mm met een mig las apparaat lassen.
Hard solderen met koper was klaarblijkelijk niet sterk genoeg,anders was hij niet afgebroken.
Hans
-
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Reparatie bagagedrager
Jakkes, er is verschil tussen restauratie en aan elkaar spetterenaustralman schreef: ↑21 dec 2021, 09.21 Hoi Hans,
Ik zou de koper resten met een vijl verwijderen en daarna het stripje,met een voor opening van 1mm met een mig las apparaat lassen.
Hard solderen met koper was klaarblijkelijk niet sterk genoeg,anders was hij niet afgebroken.
Hans
In het laatste geval zou ik natuurlijk een haakse slijper ipv een vijl aanbevelen , en lassen met een (vochtige) beklede electrode geeft een nog betere 'uitstraling'
/Marten
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
- Locatie: provincie Groningen
Re: Reparatie bagagedrager
Tja Marten,Je moet natuurlijk wel kunnen lassen.
Hans
Hans