Reparatie bagagedrager

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Reparatie bagagedrager

Bericht door hansvdw »

Voor veel forumleden appeltje-eitje, voor mij nog altijd ingewikkeld.

De bagagedrager op de foto is los van de bevestiging aan het spatbord. Ik wil dit laten repareren, maar zou graag eerst weten hoe. Solderen neem ik aan? Maar de verbinding tussen bagagedrager en bevestiging is dun. Hoe kan deze verbinding stevig blijven? Speciaal soldeersel? Extra versteviging aanbrengen? Ik kom er niet goed achter, dus dank alvast voor input.

Groeten,
Hans
Bijlagen
8E93CD21-BB14-4FD1-885B-E5368BB522EE.jpeg
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Reparatie bagagedrager

Bericht door m-gineering »

hansvdw schreef: 20 dec 2021, 08.21 Voor veel forumleden appeltje-eitje, voor mij nog altijd ingewikkeld.

De bagagedrager op de foto is los van de bevestiging aan het spatbord. Ik wil dit laten repareren, maar zou graag eerst weten hoe. Solderen neem ik aan? Maar de verbinding tussen bagagedrager en bevestiging is dun. Hoe kan deze verbinding stevig blijven? Speciaal soldeersel? Extra versteviging aanbrengen? Ik kom er niet goed achter, dus dank alvast voor input.

Groeten,
Hans
Als het een soldeerverbinding is geweest (dan zie je messing) kun je dat het beste weer solderen (met messing/brons, dus autogeen), want lassen over koper gaat niet goed als je het niet allemaal wegpoetst. Als je de verf etc zo veel mogelijk in tact wil houden zou je ook aan Tig lassen of solderen kunnen denken, dan blijft de warmte inbreng beperkt tot een kleiner gebied
/Marten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Reparatie bagagedrager

Bericht door hansvdw »

Bedankt Marten, voor je reactie. Ik zou het zo elegant mogelijk op willen lossen. Dan is Tig lassen of solderen de beste oplossing begrijp ik. Ga ik daar eens over lezen.

Groeten,
Hans
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Reparatie bagagedrager

Bericht door Bandenplakker »

@Marten,

Zit ik goed met mijn veronderstelling dat solderen in principe subtieler is dan lassen?

Dirk
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Reparatie bagagedrager

Bericht door velofilie »

Hallo Hans,

Hier staat wat over solderen en TIG- lassen.
https://fietssite.jouwweb.nl/04 diepgravender: https://www.nil.nl/voorlichtingspublicaties/
Er is wel gereedschap nodig en vaardigheid (training).
Een schriftelijke cursus zwemmen helpt niet als je al in het water ligt.

Groet, Wiel
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Reparatie bagagedrager

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 20 dec 2021, 11.35 @Marten,

Zit ik goed met mijn veronderstelling dat solderen in principe subtieler is dan lassen?

Dirk
Solderen doe je typisch met een open vlam. Je stookt de te solderen verbinding roodheet (~800C) en de verf in de omgeving wordt zwart. Denk bij je drager over een paar cm.
Tiglassen is heter, maar je smelt maar een druppletje tegelijk, dus de omgeving blijft beter gespaard. Vloeibaar ijzer over koperresten wil niet, je krijgt vergast koper in de las en in je longen! Een alternatief is dan nog kopersolderen met de Tig toorts, dat is vermoedelijk het minst beschadigend voor de omgeving, maar ook het minst sterk bij deze verbinding, omdat het soldeermateriaal niet doorvloeit maar tegen de zijkant wordt gestapeld

Je kunt ook met zilver hardsolderen, maar dat is voor deze verbinding niet erg geschikt. Zilver smelt ook met een propaanbrander, maar die zijn te sloom, dan stook je de hele drager op
/Marten
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Reparatie bagagedrager

Bericht door hansvdw »

velofilie schreef: 20 dec 2021, 11.53 Hallo Hans,

Hier staat wat over solderen en TIG- lassen.
https://fietssite.jouwweb.nl/04 diepgravender: https://www.nil.nl/voorlichtingspublicaties/
Er is wel gereedschap nodig en vaardigheid (training).
Een schriftelijke cursus zwemmen helpt niet als je al in het water ligt.

Groet, Wiel
Bedankt voor de leestip Wiel. Ik heb zeker niet de intentie dit zelf te gaan doen, maar wil een beetje beslagen ten ijs komen als ik met de spullen de boer op ga.

Groeten,
Hans
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Reparatie bagagedrager

Bericht door australman »

Hoi Hans,

Ik zou de koper resten met een vijl verwijderen en daarna het stripje,met een voor opening van 1mm met een mig las apparaat lassen.
Hard solderen met koper was klaarblijkelijk niet sterk genoeg,anders was hij niet afgebroken.

Hans
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Reparatie bagagedrager

Bericht door m-gineering »

australman schreef: 21 dec 2021, 09.21 Hoi Hans,

Ik zou de koper resten met een vijl verwijderen en daarna het stripje,met een voor opening van 1mm met een mig las apparaat lassen.
Hard solderen met koper was klaarblijkelijk niet sterk genoeg,anders was hij niet afgebroken.

Hans
Jakkes, er is verschil tussen restauratie en aan elkaar spetteren ;)

In het laatste geval zou ik natuurlijk een haakse slijper ipv een vijl aanbevelen , en lassen met een (vochtige) beklede electrode geeft een nog betere 'uitstraling'
/Marten
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Reparatie bagagedrager

Bericht door australman »

Tja Marten,Je moet natuurlijk wel kunnen lassen.

Hans
Plaats reactie