Springfield

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
lonneke
Berichten: 48
Lid geworden op: 1 nov 2012, 22.06

Springfield

Bericht door lonneke »

ik heb een Springfield oma fiets gevonden met het frame no So65 is er iemand die weet hoe oud de fiets is en of er foto"s van zijn alvast bedankt, en meer kan vertellen over het merk
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Springfield

Bericht door non-fixie »

Springfield was het merk van Willem Metz in Haarlem. Daar is online wel het nodige over te vinden. Later is het merk door Hoogland, ook uit Haarlem, overgenomen.

Het merk is echter niet bekend geworden door de verkoop van omafietsen, maar met racefietsen.

Ben wel benieuwd. Heb je wellicht wat foto's?
lonneke
Berichten: 48
Lid geworden op: 1 nov 2012, 22.06

Re: Springfield

Bericht door lonneke »

dat ze bekend zijn van de sportfietsen had ik al gezien

maar hoop dat er meer mensen zijn met (gewone) fietsen van springfield
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Springfield

Bericht door fietser »

Onder racefietsers staat Springfield bekend als een sportief merk uit Haarlem, maar in werkelijkheid is het vooral een oud en traditioneel merk uit Amsterdam van de gebroeders Siebol. Daar maakten ze gewoon de bekende, zwarte, Hollandse toerfietsen. De Haarlemse periode met nieuwe eigenaren was het staartje van hun geschiedenis.

Als je meer wilt weten over je fiets moet je een serie goede foto's posten, inclusief een framenummerfoto.

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Springfield

Bericht door Maarten Waarlé »

En nog langer geleden was Springfield een Amerikaanse fabrikant van hoge bi`s met een speciale aandrijving.
foto Robert Sterba
foto Robert Sterba
mthu6eed76799b0e4d92ce7e8ce57717dbdf.jpg (46.98 KiB) 924 keer bekeken
Maar enkele weken terug stond er ook een Haarlemse damesfiets (model omafiets) van Springfield te koop op marktplaats.
Een groene met velgremmen en spatborden ,profiel zoals Magneet. Voor op het balhoofd een transfer met grote S en eigenlijk een heel fraaie fiets.
Ik geloof dat er niet veel animo was en dat is dan weer jammer.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Springfield

Bericht door non-fixie »

Deze?

Afbeelding
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Springfield

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, die lijkt er wel op. Maar ik herinner me geen rekje voorop en misschien nog iets meer chroom en groene lak.
Ik geloof dat zadel en misschien het slot ook Springfield gemerkt waren.
Trommelremmen zou het bij nader inzien best kunnen zijn geweest In plaats van velgremmen. Geheugen hè , schijnt een raar ding te zijn...
Had je deze fiets op Marktplaats staan of ervan gekocht?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Springfield

Bericht door non-fixie »

Ik heb die foto een keer van het internet geplukt, op zoek naar informatie over Springfield. Het was de enige die niet in het plaatje paste van de race- en aanverwante lichte toerfietsen.
lonneke
Berichten: 48
Lid geworden op: 1 nov 2012, 22.06

Re: Springfield

Bericht door lonneke »

ja de fiets die ik heb is het zelfde alleen zonder voordrager en een andere koplamp
Plaats reactie