S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
theodorus
Berichten: 397
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door theodorus »

Zo te merken zijn er behoorlijk wat Franse fietsen uit die tijd onder de Nederlandse fietsliefhebbers.
ook dit is inderdaad weer een mooi model. Gewoon lekker neer zetten en genieten zo als hij is.
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door Jorisoudefiets »

non-fixie schreef: 7 jan 2022, 12.24
theodorus schreef: 7 jan 2022, 11.14 Dat is een moeilijk verhaal.
De fiets is origineel ,maar de lak en dus ook de transfers is zo slecht
Het bladert er gewoon van af als je het alleen maar aanraakt.
Dus zolang ik niet weet hoe ik dat kan conserveren blijf ik er af. ​de lagers kunnen wel wat nieuw vet gebruiken denk ik.
Maar voor de rest geen versleten onderdelen zelfs de houten velgen zijn nagenoeg recht.
Ik heb er inmiddels wel een paar tubes 33mm op leggen .die heb ik bij Dugast laten maken, In het zwart zonder reclame er op.
​De standaard tubes die je in de winkel kan kopen zijn veel te smal voor deze velgen en meestal schreeuwende reclame er op.
Voor de rest is hij al mooi zoals hij is.
Dat herken ik wel. Ik heb al tien jaar een Rochet - over Franse charme gesproken :) - staan waar ik eigenlijk niet aan durf te komen. De lak gaat nog wel, maar als ik hem ga schoonmaken dan blijft er geen transfer over, ben ik bang.

Mocht iemand een oplossing hebben, dan neem ik daar graag kennis van.
Een nieuwe vondst als deze zou ik:
Voorreinigen met een microvezeldoek en warm water.
Vervolgens tot de laatste schroef uit elkaar halen en ieder onderdeel schoonmaken.
Vette delen reinig ik met wasbenzine, of Diesel.
Roest pitten op Chrome: met een natte prop aluminium folie krijg je het mooi. Chroom smeer ik in met een vaseline achtige, behalve de velgrem zijde.
De lak poets ik héél voorzichtig en kort op met poetsmiddel, commandant ofzo, niet de stickers! Aluminium idem maar héél licht reinigen met poetsmiddel, het moet oud blijven maar mag diep gereinigd zijn.
Leren zadel een paar keer behandelen met babyolie (zonder geur, kruidvat huismerk de goedkoopste) want dan wordt het soepel.
En dan lekker alles in elkaar met montagepasta, blauwe loctite waar nodig, nieuwe kogeltjes en vet.

De schade aan stickers is dan minimaal. Deze korte uitleg is voor velen standaard denk ik.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door non-fixie »

Jorisoudefiets schreef: 7 jan 2022, 14.48 Een nieuwe vondst als deze zou ik:
Voorreinigen met een microvezeldoek en warm water.
Vervolgens tot de laatste schroef uit elkaar halen en ieder onderdeel schoonmaken.
Vette delen reinig ik met wasbenzine, of Diesel.
Roest pitten op Chrome: met een natte prop aluminium folie krijg je het mooi. Chroom smeer ik in met een vaseline achtige, behalve de velgrem zijde.
De lak poets ik héél voorzichtig en kort op met poetsmiddel, commandant ofzo, niet de stickers! Aluminium idem maar héél licht reinigen met poetsmiddel, het moet oud blijven maar mag diep gereinigd zijn.
Leren zadel een paar keer behandelen met babyolie (zonder geur, kruidvat huismerk de goedkoopste) want dan wordt het soepel.
En dan lekker alles in elkaar met montagepasta, blauwe loctite waar nodig, nieuwe kogeltjes en vet.

De schade aan stickers is dan minimaal. Deze korte uitleg is voor velen standaard denk ik.
Dank voor je uitgebreide reactie!

Het gaat mij hier vooral om de transfers. Velocals heeft wel een aantal replica's, maar niet alle, en ook niet alle zijn helemaal correct voor deze fiets.

https://velocals.com/search.php?search_ ... on=product

Dus zou ik liever proberen de restanten van de oude te redden. Lijm? Haarlak? Blanke lak? Spuug? Dat is zo'n beetje wat ik kan bedenken.
Bijlagen
024d.jpg
013d.jpg
012d(1).jpg
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door Jorisoudefiets »

De veiligste manier is wrappen met (professionele) matte UV folie. Bij aan auto beletteraar een rest stukje scoren.
De UV bestendigheid in de felle zon heeft echter een beperkte levensduur, max 15 jaar. In de schaduw gaat het wél lang mee. Na xx jaar eraf föhnen lukt niet.

Zijdeglans vernis bij een autospuiter en een reële kans, in de hoop dat de losse delen niet loskomen. Vooraf de randjes vastplakken.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: S.I.F. eind jaren '50 Franse charme

Bericht door non-fixie »

Jorisoudefiets schreef: 7 jan 2022, 16.23 De veiligste manier is wrappen met (professionele) matte UV folie. Bij aan auto beletteraar een rest stukje scoren.
De UV bestendigheid in de felle zon heeft echter een beperkte levensduur, max 15 jaar. In de schaduw gaat het wél lang mee. Na xx jaar eraf föhnen lukt niet.

Zijdeglans vernis bij een autospuiter en een reële kans, in de hoop dat de losse delen niet loskomen. Vooraf de randjes vastplakken.
Dank. Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd de beste route: voorzichtig schoonmaken, restjes vastplakken en een niet al te glimmend beschermend laagje lak erover.
Plaats reactie