aandrijving tandem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

aandrijving tandem

Bericht door marco verbaant »

Ik ben sinds vandaag in het gelukzalige bezit van een (nog op te bouwen) Gitane Rallye 1708. Er zijn verschillende manieren om de aandrijving te doen. Origineel gaat het voorste kettingblad met een gigantische ketting (via een katrol om er wat spanning op te houden) naar het pignon achterop. De aandrijving van de kapitein naar stoker geschiedt vanaf de linkerkant, doorgaans met ieder een kleiner tandwiel (ze moeten in verband met synchronisatie natuurlijk een gelijk aantal tanden hebben. Zijn er speciale linker cranks mét blad, of werden er "gewoon" rechtse gebruikt? Dus ook met pedalen met rechterdraad?
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: aandrijving tandem

Bericht door velofilie »

Hallo Marco,

In principe zijn er speciale onderdelen voor tandems.
Soms is de verkrijgbaarheid beperkt of prijzig.
Als je een enkel blad voor neemt en een dubbel blad achter ben je snel klaar.
Is er een excenter trapas om de kettingspanning tussen voor en achter te regelen?
Er werden echte linkercranks met blad en linkse draad gebruikt.
Vaak ook goede wielen; ik heb nog een set Maxicar met 48 spaken.
Helaas hebben die speciale inbouwbreedtes, past niet altijd.
Diverse tandems gehad en 3 zelf gesoldeerd; helaas niet meer actief.

Groet, Wiel
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: aandrijving tandem

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 10 jan 2022, 20.57 Zijn er speciale linker cranks mét blad, of werden er "gewoon" rechtse gebruikt? Dus ook met pedalen met rechterdraad?
Pedalen achterstevoren gebruiken werkt niet, die werken los. (of je moet ze vastsolderen zoals ik zag bij een retrodirect ;) )

Wel kun je cranks van de andere draad voorzien, bij gesmede alu cranks kun je zelfs de andere tap door de bestaande draad halen zonder dat het pedaal er vervolgens uitvalt. Zal bij staal ook wel gaan
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: aandrijving tandem

Bericht door marco verbaant »

dank voor opmerkingen. was er al bang voor. Alle aandrijving rechts is ook nog een optie inderdaad. Wel een triple dan achter waarvan 1 blad voor connectie met de voorkant....
Afbeelding
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: aandrijving tandem

Bericht door rowejon »

Hi,
Pedalen met Loctite vast zetten is een optie. Er zijn ook reparatie tappen & bussen, misschien ook handig om rechts naar links om te bouwen.
Gr
Jon
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: aandrijving tandem

Bericht door rowejon »

Hi,
Was de frame voor een Osgear gebouwd? Je heb een excentrische trapas voor maar ook een nok net voor de trapas achter.
Gr
Jon
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: aandrijving tandem

Bericht door m-gineering »

rowejon schreef: 11 jan 2022, 12.22 Hi,
Pedalen met Loctite vast zetten is een optie. Er zijn ook reparatie tappen & bussen, misschien ook handig om rechts naar links om te bouwen.
Gr
Jon
Niet in mijn optiek een tandem om vreselijk je best op te doen om hem helemaal origineel te maken, Gezien het soldeerwerk rond de cantinokken dacht de vorige bezitter er ook al zo over ;)ik zou er gewoon aanhangen wat practisch is en er niet vreselijk mee detoneert. Als je voor spieloze cranks gaat heb ik nog een bak linker tandemcranks (Sugino), goedkoper dan cranks verbussen
/Marten
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: aandrijving tandem

Bericht door tdebruin »

Wel een leuk frame! De excentrische bracket aan de voorkant is mooi voor het spannen vd ketting tussen voor en achter, maar mocht je af en toe geen zin hebben om de trapas te stellen, dan kan je altijd een zgn "phantom chainring" of "ghost chainring" gebruiken. Die had ik een tijdje op mijn oude Simplex tandem, werkt best goed gezien de eenvoud van monteren, en trekt altijd aandacht :).

De 2e tandem op een vd Sheldon Brown pagina's illustreert het principe van de Ghost Chainring goed:

https://www.sheldonbrown.com/tandem-build2.html


Of deze, met extra drivetrain voor een eventuele derde meetrappende passagier op een kinderzitje:

https://www.flickr.com/photos/bike/3844600002/
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: aandrijving tandem

Bericht door marco verbaant »

dank voor reacties weer. Een tandem stond nog op de bucketlist. Ik heb 'm voor heel weinig gekocht.

@rowejohn - nee, dat is voor een katrol om de erg lange ketting (als oorspronkelijk uitgevoerd) letterlijk te ondersteunen en nog enigszins kettingspanning teweeg te brengen. De excentische vooras met opsluitbouten etc. zit erbij. Net als twee trapassen, een is iets langer/breder, ik denk voor de voorzijde met het dubbe;/triple blad.

@tdebruin - Ghost chainring, ik snap het principe. Nog nooit gezien eerder. Leuk.

@m-gineering - nou... dat zou wellicht van pas komen. Heb je er ook nog twee niet al te grote kettingbladen voor links bij? En dan heb ik ook nog een rechtercrank nodig voor achter zonder blad, om de aandrijving compleet te maken. Ben trouwens benieuwd hoeveel kettingen ik wel niet nodig heb voor het geheel... :D

Afbeelding
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: aandrijving tandem

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 11 jan 2022, 21.48 @m-gineering - nou... dat zou wellicht van pas komen. Heb je er ook nog twee niet al te grote kettingbladen voor links bij?
zitten er op: 5 x 110, 34T
/Marten
Plaats reactie