De cantilevernokken zijn er in verleden door een van de vorige eigenaren afgesloopt (?!), en door de laatste eigenaar er weer aangesoldeerd. gelukkig....m-gineering schreef: ↑11 jan 2022, 12.46 Niet in mijn optiek een tandem om vreselijk je best op te doen om hem helemaal origineel te maken, Gezien het soldeerwerk rond de cantinokken dacht de vorige bezitter er ook al zo over ;)ik zou er gewoon aanhangen wat practisch is en er niet vreselijk mee detoneert. Als je voor spieloze cranks gaat heb ik nog een bak linker tandemcranks (Sugino), goedkoper dan cranks verbussen
aandrijving tandem
- marco verbaant
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: aandrijving tandem
- marco verbaant
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: aandrijving tandem
Ik ga denk ik voor de eenvoudigste oplossing. Een enkelblads "normaal" crankstel met 48 blad, en achter een dubbel blads met dus (synchroon) 48 tands. Het buitenblad kan dan van alles zijn. Voordeel; geen speciale tandemcranks, iets minder gewicht, kortere ketting(en), soepelere routing van de kettingen. Nadeel -naast minder versnellingen)- misschien het feit dat het gewicht wat meer concentreert op de rechterzijde...m-gineering schreef: ↑11 jan 2022, 22.02zitten er op: 5 x 110, 34Tmarco verbaant schreef: ↑11 jan 2022, 21.48 @m-gineering - nou... dat zou wellicht van pas komen. Heb je er ook nog twee niet al te grote kettingbladen voor links bij?
Dank voor het meedenken... sowieso... Houdt me aanbevolen voor verdere tips.
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: aandrijving tandem
Een 48 is al groot en nu moet er ook nog een ketting langs de achtervork. Misschien dat je gelukkiger wordt van de synchroonketting aan de buitenkantmarco verbaant schreef: ↑12 jan 2022, 12.56Ik ga denk ik voor de eenvoudigste oplossing. Een enkelblads "normaal" crankstel met 48 blad, en achter een dubbel blads met dus (synchroon) 48 tands. Het buitenblad kan dan van alles zijn.m-gineering schreef: ↑11 jan 2022, 22.02zitten er op: 5 x 110, 34Tmarco verbaant schreef: ↑11 jan 2022, 21.48 @m-gineering - nou... dat zou wellicht van pas komen. Heb je er ook nog twee niet al te grote kettingbladen voor links bij?
/Marten
- marco verbaant
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: aandrijving tandem
Langzaam maar zeker heb ik beginnetje gemaakt met het restaureren van mijn Gitane Rallye 1708 tandem. En me via internet (maar ook een ouwerwets boek) in de tandem specifieke techniek aan het verdiepen. Zoals welke remmen tegelijk? Op foto's zie ik vaak dat de beide cantilever remmen door één dubbele remgreep van Mafac worden bediend. Maar ik zie er ook die beide achterremmen op die speciale remgreep bedienen. En dan de voorrem apart. Graag inzichten van hen die ervaring hebben met het een of het ander.
Zo'n zelfde vraag over het afstellen van beide crankstellen. Doorgaans kiest men voor een synchrone afstelling, dus de pedaalstand voor piloot en stoker identiek. Maar er wordt ook wel met een verschil van 90 graden ten opzichte van elkaar gewerkt. Nadeel ijkt me vooral in de bochten, alhoewel dat bij "normaal" toer gebruik geen probleem hoeft te zijn. Het schijnt wel dat laatstgenoemde methode een gelijkmatigere tred geeft (en minder slijtage van de onderdelen). Bij een synchrone stand heb je 2x een dubbele piek, en bij de a-synchrone 4x een enkele piek schijnt. Graag eventuele ervaringen. Of maak ik er teveel een wetenschap van...?
Zo'n zelfde vraag over het afstellen van beide crankstellen. Doorgaans kiest men voor een synchrone afstelling, dus de pedaalstand voor piloot en stoker identiek. Maar er wordt ook wel met een verschil van 90 graden ten opzichte van elkaar gewerkt. Nadeel ijkt me vooral in de bochten, alhoewel dat bij "normaal" toer gebruik geen probleem hoeft te zijn. Het schijnt wel dat laatstgenoemde methode een gelijkmatigere tred geeft (en minder slijtage van de onderdelen). Bij een synchrone stand heb je 2x een dubbele piek, en bij de a-synchrone 4x een enkele piek schijnt. Graag eventuele ervaringen. Of maak ik er teveel een wetenschap van...?
Re: aandrijving tandem
Hallo Marco,
Een remgreep twee remmen laten bedienen, levert geen verdubbeling van de remkracht op.
Wel een verdubbeling van de wrijving, heb ik gemerkt.
Omdat het geen restauratie is, zou ik voor V-brakes gaan, niet voor Mafac.
Voor startende tandemrijders is het handig om de 180 graden stand te kiezen.
De 90 graden worden voor gevorderden aangeraden, en dat is makkelijk aan te passen.
Tandems zijn plezier voor twee; zeker binnen een bestaande relatie is overleg aanbevolen.
Groet, Wiel
Een remgreep twee remmen laten bedienen, levert geen verdubbeling van de remkracht op.
Wel een verdubbeling van de wrijving, heb ik gemerkt.
Omdat het geen restauratie is, zou ik voor V-brakes gaan, niet voor Mafac.
Voor startende tandemrijders is het handig om de 180 graden stand te kiezen.
De 90 graden worden voor gevorderden aangeraden, en dat is makkelijk aan te passen.
Tandems zijn plezier voor twee; zeker binnen een bestaande relatie is overleg aanbevolen.
Groet, Wiel
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: aandrijving tandem
Zou het niet te moeilijk maken. Gewoon de hoofdremmen normaal links en rechts, mocht je de sleeprem nodig hebben (heb je mi wel een flinke afdaling voor nodig) kun je die bedienen met een 3e handeltje, bv een commandeur op frictie. Of je geeft de stoker wat te doen.marco verbaant schreef: ↑31 jan 2022, 20.43 Langzaam maar zeker heb ik beginnetje gemaakt met het restaureren van mijn Gitane Rallye 1708 tandem. En me via internet (maar ook een ouwerwets boek) in de tandem specifieke techniek aan het verdiepen. Zoals welke remmen tegelijk? Op foto's zie ik vaak dat de beide cantilever remmen door één dubbele remgreep van Mafac worden bediend. Maar ik zie er ook die beide achterremmen op die speciale remgreep bedienen. En dan de voorrem apart. Graag inzichten van hen die ervaring hebben met het een of het ander.
Zo'n zelfde vraag over het afstellen van beide crankstellen. Doorgaans kiest men voor een synchrone afstelling, dus de pedaalstand voor piloot en stoker identiek. Maar er wordt ook wel met een verschil van 90 graden ten opzichte van elkaar gewerkt. Nadeel ijkt me vooral in de bochten, alhoewel dat bij "normaal" toer gebruik geen probleem hoeft te zijn. Het schijnt wel dat laatstgenoemde methode een gelijkmatigere tred geeft (en minder slijtage van de onderdelen). Bij een synchrone stand heb je 2x een dubbele piek, en bij de a-synchrone 4x een enkele piek schijnt. Graag eventuele ervaringen. Of maak ik er teveel een wetenschap van...?
Cranks idem dito, gewoon beginnen met synchroon, en als je een beetje ingespeeld bent kun je eens experimenteren
/Marten
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: aandrijving tandem
' je weet niet waar je relatie heengaat, maar op een tandem ben je er sneller'
/Marten
- marco verbaant
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: aandrijving tandem
In die context las ik ook: ": Voordeel: Je raakt elkaar niet kwijt. Nadeel: Je raakt elkaar niet kwijt."m-gineering schreef: ↑31 jan 2022, 22.36' je weet niet waar je relatie heengaat, maar op een tandem ben je er sneller'
- marco verbaant
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: aandrijving tandem
Een echte 100% getrouwe restauratie wordt het niet, maar waar mogelijk wil ik het zo dicht mogelijk bij de basis houden. Heb wel wat V-brakes liggen maar vind de Mafac crossremmen toch wel wat hebben. Toen er nog geen V-brakes of hydraulische remmen waren, moest men het hier maar mee doen. Ook over de (MAfac) remgrepen waarvan één voor dubbele bediening krijg ik nu eenmaal ter beschikking. Een sleeprem is het niet echt (bestaan ze nog? Die Arai's), maar een Atom trommelrem. Maar graag hoor ik de voors en tegens hoe de remmen te combineren. Voor het stokerstuur ga ik een oude ahead voorbouw combineren met een normale stalen zadelpen. De wielen zijn oud en dragen "patina" zoals roest graag genoemd wordt. Ik heb ze inmiddels wel weer mooi (spelingsvrij) draaiend, na de ingedroogde "pindakaas" uit de lagers te hebben gebikt. ER zaten kogels bij die zelfs een vlakke kant hadden en niet draaiend waren.
Re: aandrijving tandem
Het loont de moeite om een halve schakel te zoeken.
Dat geeft wat meer mogelijkheden bij de afstelling/ crankpositie van de kettingspanning voor.
groet, Wiel
Dat geeft wat meer mogelijkheden bij de afstelling/ crankpositie van de kettingspanning voor.
groet, Wiel