voorvork NERVOR

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: voorvork NERVOR

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 13 jan 2022, 12.18 zoals beloofd enkele foto's van het frame. Ik vermoed dat ik intussen tussen mijn oude rommel de voorvork heb gevonden die erbij hoort (zit er los in, lijkt qua lengte te kloppen, en is eveneens Frans)(zadelbuis is niet correct). In de mannetjes tussen de achtervorken zitten geen gaten maar merkwaardig genoeg in de achterste patten wel, en in de vork ook... Er staat ook nergens enige referentie op het frame... Ik heb redelijk wat oud (vernikkeld) materiaal liggen en zou de fiets afmonteren met omdraaiachterwiel, houten velgen, en een Bowden knijprem vooraan. Zadel en racestuur heb ik ook nog wel ergens liggen. De vorkkroon lijkt me wel nogal breed voor een sportfiets frame5 (2).jpgframe3 (2).jpgframe1 (2).jpg
De zadelbuis lijkt me ongetwijfeld origineel, de zadelpen doe ik geen uitspraak over :roll:

Waarom zou het een sportfiets moeten zijn? Heeft er geen bandage om de achtervork gezeten voor een terugtraprem?

En zo breed is die kroon niet als je er een 35mm band tussen steekt
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: voorvork NERVOR

Bericht door Enfield »

zadelpen inderdaad :oops:
Ik ben er ook niet uit of het wel een sportframe is, maar bij de meeste frames van die leeftijd heb ik horizontale patten gezien, hoewel bij Franse vooroorlogse fietsen wel iets vaker uitvalpatten lijken voor te komen... Het is vooral de afwezigheid van gaten voor achterste spatbordbevestiging (behalve in de patten) en de beperkte ruimte tussen de achtervorken (ter hoogte van de velg/band) dat mij in die richting deed denken.
frame4.jpg
fiets (2).jpg
Rond de linkse liggende achtervork heeft wel een bandage gezeten, maar dat is omdat ik hem dertig jaar of wat geleden had afgemonteerd, onder andere met Sturmeynaven met trommelremmen, en rechts een kettingscherm. Zo zag hij er tot gisteren uit...
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: voorvork NERVOR

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 13 jan 2022, 14.41 zadelpen inderdaad :oops:
Ik ben er ook niet uit of het wel een sportframe is, maar bij de meeste frames van die leeftijd heb ik horizontale patten gezien, hoewel bij Franse vooroorlogse fietsen wel iets vaker uitvalpatten lijken voor te komen.
Och, dit is 1934, aangenomen dat de naaf origineel was
Bijlagen
650B-2.jpg
650B-2.jpg (25.43 KiB) 715 keer bekeken
/Marten
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: voorvork NERVOR

Bericht door Enfield »

dat is wat mijn inspiratie ;)
Rivolier 1928 (met een te jong zadel...). Het is een erg gelijkend frame, dus het zal wel geen doodzonde wezen wanneer ik er een sportfiets van maak, neem ik aan. Hoe dan ook ken ik het merk niet en mis ik alle oorspronkelijke onderdelen... Het enige wat ik weet is dat het een Frans frame is, vermoedelijk 1925 à 1930, zou ik denken
Bijlagen
Rivolier 1928 4 (2).png
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: voorvork NERVOR

Bericht door Cyclissimo »

Mooi frame. Lijkt me inderdaad wel om een sportfiets te gaan uit de jaren 20. De rechte achtervorken in combinatie met uitvaleinden zie je in die tijd eigenlijk alleen op sportieve fietsen. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het een racefiets is geweest. Meestal werden ze als demi-course geleverd met spatborden en stalen velgen. De frames voor beide uitvoeringen waren overigens vaak gewoon hetzelfde, dus in die zin heb je de keus.
De vork lijkt me ook niet te breed. De standaard bandenmaat was 32-635, ofwel 700B Course. Helaas niet meer te krijgen. Maar als je voor houten velgen gaat zal je eerder bij een 622 tube uitkomen. Wel leuk om die dan ook niet te dun te nemen. Dugast maakt ze nog in 32mm.
Ik zou je wel aanraden om voor twee remmen te gaan. Zo goed remmen ze nou ook weer niet... En een racefiets had er in die tijd sowieso twee ;)
Hoe dan ook een mooi frame om af te gaan bouwen lijkt me!
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: voorvork NERVOR

Bericht door Enfield »

bedankt al voor de adviezen. Dit moet het ongeveer worden, wel met andere wielen, en stuur en zadel uiteraard een stuk lager.
1 (2).jpg
4.jpg
Ik twijfel nog of ik houten velgen ga gebruiken. Ik heb enkele aluminium velgen liggen met een correct profiel, en geschikt voor 32 of 37-622 (geen idee van merk, er staat niks op, en ook niet van leeftijd maar ik denk eind jaren veertig). In de cataloog van Wedler van 1928 (met dank aan Wiel en zijn interessante site!) vond ik evenwel dat er - althans in Duitsland - in die tijd al lichtmetalen velgen werden gebruikt.
6.jpg
. Maar ik heb het gevoel dat dat er toch wat te "modern" zal uitzien...
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: voorvork NERVOR

Bericht door Enfield »

experiment zelf vernikkelen, rechts zoals het was, links na vernikkelen (met oude guldens...)
nikkel3.jpg
nikkel2.jpg
Plaats reactie