Erg mooie fiets! Goede keuze van stuurlint ook, volgens mij is dat spul best wel prijzig maar maakt het wel af!Willemklaassen schreef: ↑9 sep 2021, 00.23 Dit is mijn Batavus Prifessional.
Eind jaren 70 ( 1975-1979)
Batavus Professionals
Re: Batavus Professionals
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 29 dec 2018, 18.16
Re: Batavus Professionals
Het lederen stuurlint van Gusti kost 16,95 €, eigenlijk vind ik dat wel meevallen
-
- Berichten: 1450
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Batavus Professionals
Afmontage lijkt me ietsje jonger. Het binnenblad is misschien wel '75 of een SR net als de dopjes?Willemklaassen schreef: ↑9 sep 2021, 00.23 Dit is mijn Batavus Professional.
Eind jaren 70 ( 1975-1979)
90. % Shimano Dura Ace afgewerkt.
alleen de trappers en de Shifters zijn Shimano 600.
Frame maat 56 cm
Reynolds 531 tubes.
Mooie Parelwitte lak
in 85 waren er geen DA pedalen anders dan Dynadrive, en de 600 shifters waren al dit ergonomische swoopy design waar DA nog vlak en recht was. Dus vermoedelijk bewuste keuzes en geen armoe!
/Marten
- marco verbaant
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Batavus Professionals
Psies, geen armoe. Juist wel met die DD (Dybadrive) pedalen. De renners van de proefploegen die fietsen hadden met dit type pedalen waren er snel op uitgekeken. Het jaar erop waren de "normale" pedalen weer meer in zwang. Als groot voordeel werd geopperd dat er een betere krachtoverbrenging zou zijn bij DD met het pedaaloppervlak "uit het midden". Als bijkomend (nietszeggend) voordeel werd gemeld dat het zadel iets lager kon. Nee, niet de beste zet van Shimano...m-gineering schreef: ↑4 nov 2021, 21.28 in 85 waren er geen DA pedalen anders dan Dynadrive, en de 600 shifters waren al dit ergonomische swoopy design waar DA nog vlak en recht was. Dus vermoedelijk bewuste keuzes en geen armoe!
Re: Batavus Professionals
Hehe beetje traag tempo, maar hierbij wat foto's van mijn tweede Batavus Professional. Deze is van 1982; ik heb m een paar jaar geleden gekocht van de eerste eigenaar. Deze man ging gedurende enkele zomers naar het buitenland om te fietsen. Als herinnering aan de mooie ritten heeft de fiets 20 jaar in de woonkamer gehangen (!).
De buizen zijn Reynolds 531. Afmontage is volledig Campagnolo (Nuovo) Gran Sport. De verchroomde achterbrug was standaard. Wel is er gekozen voor een voorderailleurnokje op het frame (meerprijs in 1982: 20 gulden ).
Qua staat van lak en onderdelen is dit eigenlijk de mooiste Professional die ik heb, ben er dan ook heel erg blij mee. Met droog weer maak ik er ritjes op, dus de gare originele bandjes heb ik wel moeten vervangen. Ook het cellotape-Benotto-stuurlint was gaar. Het blauwe San Marco Rolls zadel had ik nog liggen, er was een paar jaar geleden iemand die voor de hobby Rolls zadels naar wens opnieuw kon bekleden. Het Rolls zadel dat er op zat zit nu op een andere Professional..
De buizen zijn Reynolds 531. Afmontage is volledig Campagnolo (Nuovo) Gran Sport. De verchroomde achterbrug was standaard. Wel is er gekozen voor een voorderailleurnokje op het frame (meerprijs in 1982: 20 gulden ).
Qua staat van lak en onderdelen is dit eigenlijk de mooiste Professional die ik heb, ben er dan ook heel erg blij mee. Met droog weer maak ik er ritjes op, dus de gare originele bandjes heb ik wel moeten vervangen. Ook het cellotape-Benotto-stuurlint was gaar. Het blauwe San Marco Rolls zadel had ik nog liggen, er was een paar jaar geleden iemand die voor de hobby Rolls zadels naar wens opnieuw kon bekleden. Het Rolls zadel dat er op zat zit nu op een andere Professional..
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Re: Batavus Professionals
^^^ Mooi!
Re: Batavus Professionals
Met gepaste trots hierbij mijn laatste 2 Batavus Professionals. Volgens mij zijn deze nog net niet club-legaal maar met een paar jaar zijn ze toch ook echt al 40 jaar oud. Naar dit exemplaar heb ik best een tijd gezocht:
Het is de versie in de kleuren van de Batavus (amateur)-wielerploeg. Die zie je niet vaak meer, en al helemaal niet in goede staat. Alleen het stuurlint was vergaan, maar daar had ik nog een passende NOS vervanger voor...
In de folder van 1984 staat de teamkleur-uitvoering ook afgebeeld. Uit deze folder blijkt ook dat de eerste eigenaar bijna alle extra opties heeft gekozen die er maar te kiezen waren... o.a. Columbus buizen, aero chromen voorvork (meerprijs 20 gulden), remkabel door de bovenbuis (mp 65 gulden), bidonbevestigingsnokjes (mp 16 gulden), kabelgeleiders op de bracket, duurder Campa balhoofdstel.. en het lakwerk in teamkleuren zelf (mp 42 gulden).
Het frame zelf komt uit 1984, gezien de nummering op het bracket. In die tijd werd de fiets ook nog gebruikt door de Batavus ploeg, net zoals in 1983:
Wat opvalt is echter de afmontage:
Alle onderdelen zijn Campagnolo. De achterderailleur is de eerste versie van de Triomphe. Die dateert uit 1985. Van deze eerste versie draaiden de stelboutjes vaak uitzichzelf vaster of losser, meld Velobase. Vandaar dat de versie van 1986 al een nylonstoffen tussenstukje had. Meer opvallend zijn de shifters. Dat setje is C-Record Syncro, de allereerste versie. Door het kleine pedaaltje op de rechtershifter 45 graden te verzetten kun je tijdens het fietsen wisselen tussen geïndexeerd fietsen of nog traploos op gevoel (geen idee of dat systeem ook een naam heeft, maar je snapt het idee). Deze Syncro is alleen maar geproduceerd tussen 1987 en 1988.
Wat betreft de datering/ingebruikname van deze fiets als geheel heb je dan verschillende opties. De fiets is gekocht in 1984, maar is een paar jaar later alweer van een nieuwe ronde onderdelen voorzien, of: het frame lag nog op de plank en is in 1987 afgemonteerd met de voor dat jaar gangbare moderne onderdelen. Ikzelf neig naar dat laatste, gezien de amper gebruikte staat van de fiets als geheel en gezien de verhalen over de laagdrempeligheid waarbij je bij de fabriek dingen naar wens kon samenstellen.
Het is de versie in de kleuren van de Batavus (amateur)-wielerploeg. Die zie je niet vaak meer, en al helemaal niet in goede staat. Alleen het stuurlint was vergaan, maar daar had ik nog een passende NOS vervanger voor...
In de folder van 1984 staat de teamkleur-uitvoering ook afgebeeld. Uit deze folder blijkt ook dat de eerste eigenaar bijna alle extra opties heeft gekozen die er maar te kiezen waren... o.a. Columbus buizen, aero chromen voorvork (meerprijs 20 gulden), remkabel door de bovenbuis (mp 65 gulden), bidonbevestigingsnokjes (mp 16 gulden), kabelgeleiders op de bracket, duurder Campa balhoofdstel.. en het lakwerk in teamkleuren zelf (mp 42 gulden).
Het frame zelf komt uit 1984, gezien de nummering op het bracket. In die tijd werd de fiets ook nog gebruikt door de Batavus ploeg, net zoals in 1983:
Wat opvalt is echter de afmontage:
Alle onderdelen zijn Campagnolo. De achterderailleur is de eerste versie van de Triomphe. Die dateert uit 1985. Van deze eerste versie draaiden de stelboutjes vaak uitzichzelf vaster of losser, meld Velobase. Vandaar dat de versie van 1986 al een nylonstoffen tussenstukje had. Meer opvallend zijn de shifters. Dat setje is C-Record Syncro, de allereerste versie. Door het kleine pedaaltje op de rechtershifter 45 graden te verzetten kun je tijdens het fietsen wisselen tussen geïndexeerd fietsen of nog traploos op gevoel (geen idee of dat systeem ook een naam heeft, maar je snapt het idee). Deze Syncro is alleen maar geproduceerd tussen 1987 en 1988.
Wat betreft de datering/ingebruikname van deze fiets als geheel heb je dan verschillende opties. De fiets is gekocht in 1984, maar is een paar jaar later alweer van een nieuwe ronde onderdelen voorzien, of: het frame lag nog op de plank en is in 1987 afgemonteerd met de voor dat jaar gangbare moderne onderdelen. Ikzelf neig naar dat laatste, gezien de amper gebruikte staat van de fiets als geheel en gezien de verhalen over de laagdrempeligheid waarbij je bij de fabriek dingen naar wens kon samenstellen.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Re: Batavus Professionals
En tot slot mijn aanwinst van afgelopen zomer:
Dit is de opvolger van de Professionals die ik hiervoor plaatste, met andere stripings en een moderner lettertype. Dit model moet na het faillissement/de doorstart van Batavus in 1986 zijn gelanceerd. In de basis zijn het echter nog dezelfde frames als 1983/1984. Ook de nummering ging nog gewoon door op de oude manier. Dit exemplaar komt uit 1986, en is volledig Shimano 600EX afgemonteerd. De fiets voelt als geheel nog lekker retro, met ondermeer nog de waslijnen. Op de presentatieposter van dit model uit eveneens 1986 lijkt het plaatje al heel wat moderner:
Mooie is dat een echte PR-strategie bij Batavus vaak leek te ontbreken. In 1990 was de Professional weer volledig gerestyled. Op een advertentie is echter te zien dat naast alle nieuwe gerestylede modellen deze teamkleur-Professional oude stijl ook nog gewoon te bestellen was
Ik zal nu stoppen met spammen over de Professional Ik denk dat mijn verzameling compleet is, maar stiekem zoek ik bijvoorbeeld nog een 1982-1985 Professional in de blauwe met gele kleurstelling in perfecte staat. Er moet wel wat te zoeken blijven, dat is juist het leuke er aan. Groeten!
Dit is de opvolger van de Professionals die ik hiervoor plaatste, met andere stripings en een moderner lettertype. Dit model moet na het faillissement/de doorstart van Batavus in 1986 zijn gelanceerd. In de basis zijn het echter nog dezelfde frames als 1983/1984. Ook de nummering ging nog gewoon door op de oude manier. Dit exemplaar komt uit 1986, en is volledig Shimano 600EX afgemonteerd. De fiets voelt als geheel nog lekker retro, met ondermeer nog de waslijnen. Op de presentatieposter van dit model uit eveneens 1986 lijkt het plaatje al heel wat moderner:
Mooie is dat een echte PR-strategie bij Batavus vaak leek te ontbreken. In 1990 was de Professional weer volledig gerestyled. Op een advertentie is echter te zien dat naast alle nieuwe gerestylede modellen deze teamkleur-Professional oude stijl ook nog gewoon te bestellen was
Ik zal nu stoppen met spammen over de Professional Ik denk dat mijn verzameling compleet is, maar stiekem zoek ik bijvoorbeeld nog een 1982-1985 Professional in de blauwe met gele kleurstelling in perfecte staat. Er moet wel wat te zoeken blijven, dat is juist het leuke er aan. Groeten!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Re: Batavus Professionals
Ik kreeg vanmorgen de vraag of er een geometrie-overzicht is van de Batavus Professional-frames. Ik heb zoiets van Batavus nog nooit gezien. Jullie misschien wel?
Van mijn '84-er van 63cm heb ik maar eens een paar dingen nagemeten:
Zadelbuis: 61 cm C-T-C
Bovenbuis: 58 1/2 cm C-T-C
Zadelbuishoek: 73 graden
Dat laatste is wat mijn Angle Finder-app aangeeft, dus of dat heel nauwkeurig is weet ik niet.
Van mijn '84-er van 63cm heb ik maar eens een paar dingen nagemeten:
Zadelbuis: 61 cm C-T-C
Bovenbuis: 58 1/2 cm C-T-C
Zadelbuishoek: 73 graden
Dat laatste is wat mijn Angle Finder-app aangeeft, dus of dat heel nauwkeurig is weet ik niet.
Re: Batavus Professionals
Nee inderdaad, ook in de Professional-folder die Batavus op aanvraag verstrekte staat niks over geometrie. In oude edities van Fiets werd dat net zoals nu wel altijd uitgezocht, maar ik heb nog geen uitgave met een Professional gevonden... Hieronder wel de Course, van latere datum; mei 1990.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz