Vergaat vet (trapas)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Vergaat vet (trapas)

Bericht door veenofiets »

Ik heb de wielen uit die Veeno de velgen en de torpedo 3v naaf die wel roestig is maar nog heel mooi draait zijn te redden door de velgen te ontroesten dan roestomvormer dan owatrol en opnieuw schilderen en opnieuw inspaken met nieuwe spsken, voor heb ik een andere NOS naaf voor identiek aan de oude die verroest is en een spaakgat is uitgescheurd. Ik denk dat de fiets nog geen 2000 km gefietst heeft alle vetten die ik kan zien zoals ketting en tandwielen zijn perfect. Moet je dan een trapas zonder enige speling nog openen?

Freek
BeundeHaastweewieler

Re: Vergaat vet (trapas)

Bericht door BeundeHaastweewieler »

Het droogt in waardoor het slinkt en de kogels duwen het als droge klei resten aan de kant.
Het lager loopt feitelijk droog.
(resultaat laat zich raden, wanneer je zonder smering gaat rijden)
Ook zie je vaak bij onderdelen die vet bevatten corrosie wanneer je het open haalt.
Al is er zelfs duidelijk dat er nog nooit water in is gekomen.
Dit komt doordat vet na verloop van tijd verzuurd.
Daarom moet je een oude fiets ook standaard uit elkaar halen en niet gelijk gaan fietsen want dan loopt alles stuk voor zover dat al niet vaak zo is.
altijd hetzelfde laken een pak.
Bijlagen
P1040025.JPG
Laatst gewijzigd door BeundeHaastweewieler op 16 jan 2022, 22.00, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Vergaat vet (trapas)

Bericht door Maarten Waarlé »

Freek,
Ik zou trapassen zondermeer openen als het gereedschap en het gemak van openen gegarandeerd is.
Maar als je het vermoeden of de vrees hebt dat er beschadigingen gaan optreden dan zou ik dat zien als een balans die snel doorslaat naar : laten zitten.
Een soepel draaiende as zal dat de komende tijd ook nog wel blijven doen.
Vet verplaatst zich vaak naast de draaiende delen.
Het beeld dat je dan krijgt bij openen is grote klodders vet daar waar de kogels niet draaien. Maar over het algemeen is er nog genoeg afname van vet rond de kogels om niet stuk te gaan.
Heb je een rommelig en/of droge gewaarwording bij draaien aan de as : zeker even los halen.
Groeten,
Maarten
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Vergaat vet (trapas)

Bericht door Fongers1952 »

Maarten Waarlé schreef: 16 jan 2022, 22.00 Freek,
Ik zou trapassen zondermeer openen als het gereedschap en het gemak van openen gegarandeerd is.
Maar als je het vermoeden of de vrees hebt dat er beschadigingen gaan optreden dan zou ik dat zien als een balans die snel doorslaat naar : laten zitten.
Een soepel draaiende as zal dat de komende tijd ook nog wel blijven doen.
Vet verplaatst zich vaak naast de draaiende delen.
Het beeld dat je dan krijgt bij openen is grote klodders vet daar waar de kogels niet draaien. Maar over het algemeen is er nog genoeg afname van vet rond de kogels om niet stuk te gaan.
Heb je een rommelig en/of droge gewaarwording bij draaien aan de as : zeker even los halen.
Groeten,
Maarten
Op zich met je eens Maarten maar wat mij vaak weerhoudt is een originele kettingkast. Deze zijn meestal niet te verwijderen zonder schade. Als de trapas dan nog netjes loopt en de kettingkast is nog goed dan kies ik er voor de boel de boel te laten.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vergaat vet (trapas)

Bericht door m-gineering »

Fongers1952 schreef: 17 jan 2022, 11.49
Maarten Waarlé schreef: 16 jan 2022, 22.00 Freek,
Ik zou trapassen zondermeer openen als het gereedschap en het gemak van openen gegarandeerd is.
Maar als je het vermoeden of de vrees hebt dat er beschadigingen gaan optreden dan zou ik dat zien als een balans die snel doorslaat naar : laten zitten.
Een soepel draaiende as zal dat de komende tijd ook nog wel blijven doen.
Vet verplaatst zich vaak naast de draaiende delen.
Het beeld dat je dan krijgt bij openen is grote klodders vet daar waar de kogels niet draaien. Maar over het algemeen is er nog genoeg afname van vet rond de kogels om niet stuk te gaan.
Heb je een rommelig en/of droge gewaarwording bij draaien aan de as : zeker even los halen.
Groeten,
Maarten
Op zich met je eens Maarten maar wat mij vaak weerhoudt is een originele kettingkast. Deze zijn meestal niet te verwijderen zonder schade. Als de trapas dan nog netjes loopt en de kettingkast is nog goed dan kies ik er voor de boel de boel te laten.
Kettingkast hoeft er niet af, je kan het crankstel in de kast laten zitten. Is natuurlijk wel extra werk
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Vergaat vet (trapas)

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij het BSA type as kan je inderdaad het tandwiel laten zitten maar maar bij een Thomson type wordt het lastig omdat die via de kettingkast kant eruit moet.

Wat overigens ook een argument is voor demontage is dat heel vaak bij oudere fietsen roest en vuil uit de buizen naar beneden is gekomen en het vet rond de as flink heeft vervuild.. toerfietsen met afgesloten trapashuizen zijn sterk in de minderheid en vaak is er veel scherpe rommel te vinden in het gebied tussen de twee lagerschalen. Je wilt dat graag weg hebben rond de kogelbanen.

Groeten,
Maarten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Vergaat vet (trapas)

Bericht door veenofiets »

Fongers1952 schreef
Op zich met je eens Maarten maar wat mij vaak weerhoudt is een originele kettingkast. Deze zijn meestal niet te verwijderen zonder schade. Als de trapas dan nog netjes loopt en de kettingkast is nog goed dan kies ik er voor de boel de boel te laten.
Volgens mij is de ketting kast van de fiets ik denk eind jaren zeventig een keer vervangen er staat namelijk (jammergenoeg) niet meer het woordje Veeno op. De kast is nog wel goed en niet “verteerd” ik kon het achterwiel wegnemen zonder de kettingkast te scheuren. Ik heb trouwens nog een nieuwe lam ketting kast liggen bedoeld voor een Veeno die ik vijfentwintig jaar terug had, die is in Groningen van me gejat jammer genoeg.

Freek
Plaats reactie