aandrijving tandem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: aandrijving tandem

Bericht door m-gineering »

velofilie schreef: 1 feb 2022, 19.36 Het loont de moeite om een halve schakel te zoeken.
Dat geeft wat meer mogelijkheden bij de afstelling/ crankpositie van de kettingspanning voor.

groet, Wiel
Als de tandembouwer opgelet heeft is de hartafstand tussen beide brackets met de excenter in de achterste positie een veelvoud van 1/2", dus dan zou dat niet nodig moeten zijn
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: aandrijving tandem

Bericht door marco verbaant »

Ik heb wel een half-link (wel 1/8", zijn ze er wel in 3/32"?), maar idd denk niet dat ik die nodig heb, met het excentrische trapashuis voor moet dat te doen zijn.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: aandrijving tandem

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 1 feb 2022, 20.53 Ik heb wel een half-link (wel 1/8", zijn ze er wel in 3/32"?), maar idd denk niet dat ik die nodig heb, met het excentrische trapashuis voor moet dat te doen zijn.
slag is meestal een 1/2" dus je komt er altijd uit. Idealiter begin je aan het begin van de slag, en kun je dus stellen zonder halverwege de ketting in te moeten korten.

Er zijn ook halflinks voor 6/7 speed (weet ik heeel erg zeker ;) ), maar de use case is natuurlijk fietsen met ongelijk grote en vrij gekozen tandwielen zodat je onmogelijk vooraf 'de juiste' achtervorklengte kunt bepalen.
Laatst gewijzigd door m-gineering op 1 feb 2022, 22.20, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: aandrijving tandem

Bericht door marco verbaant »

Ja, nu speurend op het net zie ik dat de 3/32" half link helemaal niet zo zeldzaam zijn als ik dacht. :D
Plaats reactie