Eysink Tandem

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Alfred
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2022, 17.29

Eysink Tandem

Bericht door Alfred »

Hallo

kan iemand mij vertellen hoe oud de tandem is? Het merk 'Eysink' is te zien aan de sticker op het spatbord, ik heb hem een ​​paar jaar geleden igekocht maar kreeg er geen informatie over van de verkoper.

Erg bedankt

Thomas
Bijlagen
DD0C5BC7-4F10-44A9-91F0-1803DB353D52.jpeg
4397081E-A4A6-48DA-8FBF-E85A8D250471.jpeg
F17AD464-BE00-4F27-A65B-C2BBA3AE4CC9.jpeg
A2EAC694-B3D0-434B-BAB7-2A2DAEEA7761.jpeg
8602D9A0-EACB-444F-941C-BD60B902B258.jpeg
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Eysink Tandem

Bericht door ReinvB »

Ik weet het antwoord niet , maar wat een gaaf ding- Tijdens de tweede tandemgolf in de jaren dretig maakten allerlei fabrikanten tandems, vooral de gazelles duiken nog al eens op, die vaak best wel op elkaar leken, maar deze lijkt nergens op, en dat bedoel ik positief ! Heel eigenzinnige oplossingen en waarschijnljk helemaal niet zo gek, met dat achterste zadel boven de bagagedrager.
Groet, Rein
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Eysink Tandem

Bericht door m-gineering »

ReinvB schreef: 31 jan 2022, 23.16 Ik weet het antwoord niet , maar wat een gaaf ding- Tijdens de tweede tandemgolf in de jaren dretig maakten allerlei fabrikanten tandems, vooral de gazelles duiken nog al eens op, die vaak best wel op elkaar leken, maar deze lijkt nergens op, en dat bedoel ik positief ! Heel eigenzinnige oplossingen en waarschijnljk helemaal niet zo gek, met dat achterste zadel boven de bagagedrager.
Groet, Rein
Denk niet dat de zit recht boven op het achterwiel zo comfortabel was, de zadelsteun had het er ook maar moeilijk mee!.

Het spatbord lijkt origineel en de transfer zit over het wit, dus na '35?
/Marten
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Eysink Tandem

Bericht door m-gineering »

m-gineering schreef: 31 jan 2022, 23.42
ReinvB schreef: 31 jan 2022, 23.16 Ik weet het antwoord niet , maar wat een gaaf ding- Tijdens de tweede tandemgolf in de jaren dretig maakten allerlei fabrikanten tandems, vooral de gazelles duiken nog al eens op, die vaak best wel op elkaar leken, maar deze lijkt nergens op, en dat bedoel ik positief ! Heel eigenzinnige oplossingen en waarschijnljk helemaal niet zo gek, met dat achterste zadel boven de bagagedrager.
Groet, Rein
Denk niet dat de zit recht boven op het achterwiel zo comfortabel was, de zadelsteun had het er ook maar moeilijk mee!.

Het spatbord lijkt origineel en de transfer zit over het wit, dus na '35?
here we go:
http://rijwiel.net/uitgeveke_n.htm
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Eysink Tandem

Bericht door Maarten Waarlé »

Innovatief ding zeg!!
Nooit eerder gezien.
Niet alleen de korte bouw (geeft waarschijnlijk een beter rijgedrag) maar ook de kleine diameter overbrenging van de voorste tandwielen.
Een hele lage kettingkast en gunstige opstap daarmee.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Eysink Tandem

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 1 feb 2022, 18.42
Niet alleen de korte bouw (geeft waarschijnlijk een beter rijgedrag) maar ook de kleine diameter overbrenging van de voorste tandwielen.
De trend van de laatste 30 jaar is nu juist de tandems veel langer te maken om de stoker (of stalker vgls Shimano) meer comfort te geven. Want de persoon achterop kan veel minder goed de hobbels inschatten.

Grotere tandwielen in de synchroonaandrijving is waardevol omdat het frame minder zwaar belast wordt, de ketting beter op spanning blijft en er dus niet afvalt, en omdat het team elkaar directer kan aanvoelen.

Allemaal natuurlijk minder belangrijk bij zo'n 40-er jaren heen en weer naar de uitspanning tandem
/Marten
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Eysink Tandem

Bericht door Beau-Velo »

Wat een geweldig ding!
Volgens mij een zeldzame en zo mooi compleet bewaard gebleven.
Mijn handen gaan hier van jeuken!
Eigenlijk maar anderhalve fiets. Dus niet zo’n bakbeest in de schuur.
Heel leuk om daar mee naar de uitspanning te rijden inderdaad. Als ik de stokker mag zijn op de terug weg.
Maak er iets moois van zou ik zeggen.

Groeten Martijn
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Eysink Tandem

Bericht door m-gineering »

Beau-Velo schreef: 2 feb 2022, 22.28 .
Heel leuk om daar mee naar de uitspanning te rijden inderdaad. Als ik de stokker mag zijn op de terug weg.
Precies, dit soort werk ;)
(dit is bij Fongers rechtsaf de fabriek uit, iets te vroeg '23 of zo, let op alle fietsen nog zonder bagagedrager: beeldbank Groningen)
Bijlagen
dekamp.jpg
/Marten
Plaats reactie