Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door Balhoofd »

Bij mij in de buurt staat deze transportfiets te koop. Moeten nieuwe oude velgen op denk ik. Maar misschien is de rest wel de moeite? Er staat nergens iets van een merk op behalve dus op die moderne naven. Enige anknopingspunten zijn een framenummer en de bouw van het frame.

Groeten, Arjan
Bijlagen
18CF05A6-62D4-4B9A-BEF6-0EC0496A2258.jpeg
DF9642FE-ED28-4711-9C80-7EE671F2FCA1.jpeg
E1023936-D7C0-4299-B5D1-D88AACA994D7.jpeg
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door veenofiets »

Nou die aluminium trapper ziu ik er in elk geval direct aftrappen. Setje mooie NOS transportfiets blikpedalen is wel te vinden!
Verder zou ik niet weten wat voor fiets het is. Ontbreekt een merk op het balhoofd ook?

Freek
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Persoonlijk zou ik een fiets kiezen die origineler is. Dat is veel makkelijker te vinden en goedkoper dan om onderdelen te vinden om hem origineel te maken. Het zal vrij zeker ook een ongedateerde fiets van onbekend merk blijven. Hij is zo generiek van bouw dat daar niets aan af te leiden valt. Alleen de voordrager is typisch naoorlogs, dus jaren '50/'60 zou goed kunnen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

veenofiets schreef: 1 feb 2022, 22.05 Nou die aluminium trapper ziu ik er in elk geval direct aftrappen. Setje mooie NOS transportfiets blikpedalen is wel te vinden!
Verder zou ik niet weten wat voor fiets het is. Ontbreekt een merk op het balhoofd ook?

Freek
"Wel te vinden", nou ja als je dagelijks ieder uur minstens marktplaats checkt, en direct ruim boven de 100 euro bied als een set beschikbaar komt. Ze worden zelden aangeboden. Gebruikte exemplaren zijn wat betaalbaarder, maar worden ook niet vaak aangeboden.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. mijn dagelijkse transportfiets begon ook in vergelijkbare conditie. Ik heb er een paar honderd euro ingestoken om hem goed rijdend te krijgen (vervanging trapas, reparatie crank, laswerk, voornaaf, achtertandwiel, ketting etc.), en nog een paar honderd euro om hem verder origineel te maken (pedalen, zadel, achternaaf, bel, verlichting, mand etc.). Een goed rijdende fiets waar alles nog origineel is, is altijd veel goedkoper, zelfs al moet je daar ook vaak wel het een en ander aan vervangen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 2 feb 2022, 09.59 P.s. mijn dagelijkse transportfiets begon ook in vergelijkbare conditie. Ik heb er een paar honderd euro ingestoken om hem goed rijdend te krijgen (vervanging trapas, reparatie crank, laswerk, voornaaf, achtertandwiel, ketting etc.), en nog een paar honderd euro om hem verder origineel te maken (pedalen, zadel, achternaaf, bel, verlichting, mand etc.). Een goed rijdende fiets waar alles nog origineel is, is altijd veel goedkoper, zelfs al moet je daar ook vaak wel het een en ander aan vervangen.
Zo heb ik het Göricke frame van 1924 volledig opnieuw opgebouwd. Niet origineel maar zoals een fietsenmaker dat zeventig jaar geleden gedaan zou hebben.
Omwille van de leeftijd van het frame, omdat het bekend is bij welke fabriek het gemaakt is, de zeldzaamheid, omdat het een hoog frame van 61cm is en omdat het een zeer comfortabele fiets is ben ik er toe gekomen flink te investeren. Neem maar van mij aan dat het een stevige aderlating is geweest.
Als ik dat vergelijk met de FAMA die ik heb dan is de Göricke ongeveer vier keer zo duur geworden terwijl de fietsen op het merk na zeer bij elkaar in de buurt komen.
Je moet er af en toe wat voor over hebben. :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door veenofiets »

Klopt helaas wel. Bikestoremember oa hdeft mooie blokpedalen die had ik in gedachten maar niet transport.
Marktplaats
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ts-pedalen

Daar zit al een bod op van 75e

Freek
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

veenofiets schreef: 2 feb 2022, 19.02 Klopt helaas wel. Bikestoremember oa hdeft mooie blokpedalen die had ik in gedachten maar niet transport.
Marktplaats
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ts-pedalen

Daar zit al een bod op van 75e

Freek
Ja, bod van mij :) Ik weet dat de verkoper er minimaal 100 euro voor wilt hebben. Ik zou ze graag in mijn onderdelen verzameling onderbrengen, juist omdat vrijwel geen NOS pedalen in originele verpakking meer bestaan. Ik heb in de afgelopen jaren maar iets van 4 setjes in die staat gezien, waarvan er mogelijk nog maar 2 in die staat over zijn nu. Maar er is een grens aan wat ik wil en kan besteden, aangezien mijn budget ook zo zijn beperkingen heeft.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. die blokpedalen die Bikestoremember heeft zijn van huidige gebrek aan kwaliteit van Union. Ik heb ze ook gehad. Na een paar maanden waren de asjes krom, en de conussen geheel versleten.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Transportfiets met helaas moderne achternaaf

Bericht door veenofiets »

Dan zou je ook nog bij Toon Mensinck kunnen neuzen die heeft ook blokpedalen te koop.

Freek
Plaats reactie