Duomatic meeneemring

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
waldermar
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 mei 2020, 12.43

Duomatic meeneemring

Bericht door waldermar »

Een Bento Tour uit Vlaardingen uit de jaren 70 met een duomatic naaf. Meeneemring bleek gebroken. Na wat zoeken gemerkt dat de naven niet meer zo veel voorkomen. Uiteindelijk per toeval een Juncker uit de jaren 60 met zo een naaf gevonden. Gemerkt hoe prettig de naaf werkt en fiets. Nu toch maar een gekke poging gedaan om de ring te lijmen. Heeft iemand daar ervaring mee? Met een goede seconde lijm en ontvetten met aceton is metaal te lijmen maar of de ring het in de naaf houdt? Lijmen in gelukt en zal hem weer monteren en kijken hoe lang dat goed gaat. Was benieuwd of iemand al goede ervaring heeft.
IMG_8393.jpg
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door wvdaan »

ik heb twee duomatic naven liggen. ik moet even de opslag doorzoeken maar daar zit vast zo'n ring in
waldermar
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 mei 2020, 12.43

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door waldermar »

Hi, dank voor je reactie. Als je een naaf hebt waar je niks meer mee doet dan heb ik daar wel interesse in.
Hartelijke groet
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door Bandenplakker »

Als ik mij goed herinner, zijn er van de Duomatic twee types/generaties: mEt en zOnder smeernippel.
De gebroken meeneemring is een veel voorkomend gebrek van die zonder smeernippel; ook dit is voorzover ik mij herinner.

Dat de ring gebroken is betekent dat ie veel kracht te verwerken kreeg en ik vrees dat je voorgenomen lijmverbinding niet sterk genoeg zal zijn.

Dirk
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door marco verbaant »

http://www.808.dk/?duomatic-models
info over deze naven, ik heb nog een sportfiets staan met zo'n (niet terugtraprem) naaf. T.z.t. ga ik daar eens mee aan de slag.
Bijlagen
merkloos.jpg
merkloos.jpg (76.96 KiB) 1076 keer bekeken
waldermar
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 mei 2020, 12.43

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door waldermar »

Deze naaf heeft een smeernippel. De ring voelde stevig aan na lijmen maar dat was schijn. Bij montage poging ging het al mis....:)
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door tdebruin »

Ik vrees dat het heel moeilijk gaat worden om er eentje te vinden waarvan die ring nog heel is. Daarentegen is het zo dat die naaf aardig blijft functioneren mét gebroken ring. De mijne is al jaren gescheurd maar schakelt nog steeds goed. Remmantels voor de Duomatic zijn trouwens ook moeilijk te vinden.

Zie verder de erg goede site van forumlid Wiel: https://fietssite.jouwweb.nl/09
Hij verwijst overigens voor mogelijke onderdelen naar twee bekende duitse adressen: http://www.scheunenfun.de en http://www.velo-classic.de

Succes, tis wel een ontzettende mooi mechaniek en voor fietsen in de stad wat mij betreft een ongeevenaard ding!
waldermar
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 mei 2020, 12.43

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door waldermar »

Deze ring is echt in tweeen, de naaf functioneerde niet en daarom opengemaakt. Denk je dat het de moeite is om de gebroken ring nog eens te monteren en zo uit te testen?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door m-gineering »

waldermar schreef: 17 feb 2022, 20.22 Deze naaf heeft een smeernippel. De ring voelde stevig aan na lijmen maar dat was schijn. Bij montage poging ging het al mis....:)
Niet zo raar, had je ook kunnen verzinnen zonder eerst vieze handen te maken. Om te beginnen is er een reden dat werkplaatsen vol staan met dikke lasmachines ipv een tubetje lijm ;)

Hele goeie industriele lijm haalt onder optimale condities mischien een trekstrekte van 20-30N/mm2, 2 of3 N/mm2 is een normale waarde ;) Een Chinese paperclip minimaal 200N/mm2, die ring ziet er tamelijk gehard uit dus gauw 700N/mm2 of meer. En lijmverbinding doet het echt niet als die niet speciaal ontworpen is zodat die niet op een begin gaat inscheuren.

Je kan de ring misschien lassen, dan doet die het eventjes, maar nooit zo goed als vroeger.
/Marten
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door australman »

Hoi,

Wil hem wel voor je lassen.Kan het daarna nog zo maar jaren volhouden.Ik ben altijd weer verbaasd wat er soms lukt.
Hij past ook nog door de brievenbus,dus verzenden kost je ook de kop niet.

Hans
Plaats reactie