Duomatic meeneemring

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door tdebruin »

Ik ben benieuwd of het lassen lukt. Welk lastechniek zou je gebruiken?

Ik heb het lang geleden wel eens geprobeerd met een gewone elektroden-apparaat, maar die ring brak snel weer. Het is duidelijk goed gehard materiaal, dus denk ik nu dat je 'm eigenlijk eerst zou moeten proberen te ontharden, dan netjes lassen met bijv. TIG, en dan weer (laten) verharden.

Ik heb overigens redelijk goede ervaring met fietsen op een duomatic met gebroken ring, al haperde die wel met enige regelmaat. Je moet vooral niet hard remmen, meen ik mij te herineren.
waldermar
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 mei 2020, 12.43

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door waldermar »

Hi Hans, dat is echt een heel aardig aanbod. Als je dat zou willen doen, heel graag!
Met vriendelijke groet,
Stefan
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door m-gineering »

tdebruin schreef: 18 feb 2022, 20.26 Ik ben benieuwd of het lassen lukt. Welk lastechniek zou je gebruiken?

Ik heb het lang geleden wel eens geprobeerd met een gewone elektroden-apparaat, maar die ring brak snel weer. Het is duidelijk goed gehard materiaal, dus denk ik nu dat je 'm eigenlijk eerst zou moeten proberen te ontharden, dan netjes lassen met bijv. TIG, en dan weer (laten) verharden.
Het kan natuurlijk van alles wezen, maar ik acht kans groot dat het genitreerd is, ie gehard door het achteraf inbrengen van extra koolstof of stikstof. Dat last vervolgens slecht, TIG hardsolderen is dan misschien nog het veiligst
/Marten
BeundeHaastweewieler

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door BeundeHaastweewieler »

waldermar
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 mei 2020, 12.43

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door waldermar »

Beste Hans, ik heb het vandaag op de post gedaan. Alvast heel erg bedankt voor de hulp! Ik kon niet antwoorden op je prive bericht dus maar even hier. Stuur je me een prive berichtje zodat we de retour verzendkosten kunnen verrekenen?
Hartelijke groet,
Stefan
waldermar
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 mei 2020, 12.43

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door waldermar »

Een update over de meeneemring. Hans heeft de ring hard gesoldeerd. Vanochtend kunnen monteren en de naaf loopt en schakelt weer als een zonnetje. Is afwachten hoe de ring zich houdt maar in gewoon gebruik verwacht ik dat dat voorlopig goed zal gaan.
Hartelijke groet,
Stefan
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door Empo's bijgebouw »

Ik heb nog een komplete naafje
Mag je door 15 euro inclusief verzending over nemen
Bijlagen
20220311_192714.jpg
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
waldermar
Berichten: 20
Lid geworden op: 1 mei 2020, 12.43

Re: Duomatic meeneemring

Bericht door waldermar »

Hi Appie, dank voor je reactie, ik probeer het even met de gesoldeerde ring. Die loopt prima.
Plaats reactie