Het achterwiel:
Als je wil dat de hoogst belaste spaken aan de zijde van het tandwiel buitenspaken zijn (kop naar binnen) dan begin ik bij een linkse velg aan de tandwielflens. En in de velg dus met het links van het ventielgat gelegen gat.
Bij een rechtse velg begin ik met de linkerflens. En in de velg met het rechts van het ventielgat gelegen gat.
Doorgronden kan ik het niet helemaal, best ingewikkeld en ik heb me al diverse malen vergist ondanks dat de genoemde theorie
het beoogde resultaat oplevert.
Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?
Om daar eindelijk eens rechtstreeks antwoord op te geven: dat lijkt me niet.
Ik postte al eens een mini-cursus hoe een wiel te spaken [type in de zoekbalk tussen aanhalingstekens: # wiel spaken ] en ondanks de minimale ervaring die ik er zelf mee heb, ontdekte ik daarbij al dat er linkse en rechtse velgen zijn.
Overigens, daar was geen Veeno wiel bij.
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Linkse 28 x 1 1/2 velg is dat linkse toervelg typisch Veeno?
Werner
Klopt die beknopte uitleg had ik ook gezien.
Ik heb zelf de uitgebreide uitleg van defietssite.nl gebruikt.
https://defietssite.nl/techniek/vlechten-van-het-wiel/
Freek
Klopt die beknopte uitleg had ik ook gezien.
Ik heb zelf de uitgebreide uitleg van defietssite.nl gebruikt.
https://defietssite.nl/techniek/vlechten-van-het-wiel/
Freek