Okay, even voorstellen dan maar

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
HarryB
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 apr 2022, 12.59

Okay, even voorstellen dan maar

Bericht door HarryB »

Ik, Harry Bovenkerk, zal me eventjes voorstellen als nieuw lid, dat vind ik wel zo netjes. Ik ben van 1953, maar nog kranig van lijf en leden. Ik ben al jaren besmet met het restauratievirus. Zo heb ik heb al een paar jaar een motor Kawasaki GPZ900R op de werktafel staan. Deze restauratie is naar mooier dan fabrieksnieuw. Jammer genoeg heb ik te weinig tijd voor dat ding.

Afgelopen jaar heb ik een gerestaureerde Berini M13 (het 'Eitje') verkocht. Deze was gerestaureerd met behoud van de gepatineerde originele staat.

Bij het opknappen van de fiets van mijn zoon, kreeg ik het virusvariant te pakken betreffende het tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen. Als lagere-schoolknaap was ik ook altijd aan het donderjagen met fietsen. Tegenover mijn ouderlijk huis leunden altijd minstens 4 fietsen in verschillende staat van ontbinding tegen een lantaarnpaal. Van mij! Om één knappe fiets te fabriceren, kannibaliseerde ik altijd andere, want: niente centen voor nieuwe onderdelen. Veel van deze fietsen had ik uit de gracht (Amsterdam weetjewel) gevist. Die waren daar vaak gedeponeerd door lieden die ergens een fiets achterover geleend hadden, of door fietsenmakers na een magazijnopruiming. En passant had ik toen ook eens een Berinimotortje gemonteerd op het voorwieltje van een autoped. Dat was lachen.

Om mijn fietsvirus een beetje in toom te houden, heb ik kort geleden een Gazelle Sport Luxe uit 1957 voor een vriendelijke prijs aangeschaft, plus een grote spuitbus kruipolie. Ik weet het, het is niet bepaald een ravissante klassieker, maar wel ideaal om het fiets restaureren te oefenen. De fiets is zijn leeftijd aan te zien, maar v.z.v. ik kan beoordelen voor behoud vatbaar. Mijn idee is om deze te restaureren met behoud van de leeftijdskenmerken, het patina dus.

Bij het demonteren komen vanzelf de uitdagingen tevoorschijn. Hoe, bijvoorbeeld, een verroest drukknopje van de linnen kettingkast losmaken zonder het doek te beschadigen. Kan ik dat ook in de kruipolie weken en dan met een schaar o.i.d. loswurmen? Oh ja, de onderste bevestigingsnok van de fietspomp op de onderbuis mist. Is er iemand die zo'n dingetje er op kan solderen?

Ik hoop en verwacht veel plezier te hebben van mijn lidmaatschap van Vereniging De Oude Fiets. Tot ziens, en wees niet boos als ik af en toe stomme vragen stel. Ook zal ik nog wel eens zeuren om onderdeeltjes. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om daarmee een fatsoenlijke ritselkist te vullen.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Okay, even voorstellen dan maar

Bericht door Floris91 »

Welkom op onze club en ons forum Harry! hopelijk kun je veel kennis en kunde delen en krijgen hier.
Voel je vrij om vragen te stellen. :)

Ben je 24 april bij onze ALV in Dronten? Daar is ook nog genoeg te krijgen bij het kofferbakmarktje na afloop.
HarryB
Berichten: 2
Lid geworden op: 4 apr 2022, 12.59

Re: Okay, even voorstellen dan maar

Bericht door HarryB »

Helaas, dan zit ik in Spanje (nou ja... 'helaas'). Maar komende zondag hoop ik in Berlicum te zijn.
Laatst gewijzigd door HarryB op 5 apr 2022, 17.43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Okay, even voorstellen dan maar

Bericht door maartenB »

leuk, daar is ook een stand van onze club, loop gerust even langs!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie