Zieleman damesfiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Zieleman damesfiets

Bericht door non-fixie »

Vorige week aangeschaft, en opnieuw opgebouwd naar wat ik denk en hoop dat mevrouw non-fixie leuk vindt. Als hij bevalt mag hij mee naar L'Eroica in oktober.

Voor zover ik kan nagaan heeft Ko Zieleman dit soort frames alleen maar heel af en toe gebouwd, voor familie en vrienden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Zieleman damesfiets

Bericht door Balhoofd »

Na googelen op Zieleman begrijp ik dat dit een hele bijzondere fiets is. Kan eigenlijk niet anders dan dat deze in de smaak zal vallen. Ziet er uit als een hele prettige fiets.

Mooi balhoofd trouwens.

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Zieleman damesfiets

Bericht door non-fixie »

:)

De testrit is gisteren goed bevallen:

Afbeelding

Enige wens was een ander zadel, en dat is vandaag gearriveerd:

Afbeelding
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Zieleman damesfiets

Bericht door veenofiets »

Op toerfietsen niet nodig op racefiets is helm, fietshandschoen bij mij wel welkom. Je rijd snel boven de 30 km/u.
Veel plezier!

Freek
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Zieleman damesfiets

Bericht door m-gineering »

veenofiets schreef: 4 mei 2022, 06.01 Op toerfietsen niet nodig op racefiets is helm, fietshandschoen bij mij wel welkom. Je rijd snel boven de 30 km/u.
Veel plezier!

Freek
... en de ontwerpcriteria voor fietshelmen zijn bescherming bij een val op wandeltempo. Zet hem dus vooral op bij het douchen
/Marten
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Zieleman damesfiets

Bericht door Balhoofd »

😂

Maar er zijn ook verhalen bekend van levensreddende tussenkomsten van fietshelmen.
Bij onvoldoende veilig gevoel zijn er zwaardere alternatieven…

Moet de helm trouwens retro zijn? Of valt de bescherming dan (nog meer) tegen?

Groeten,
Arjan
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Zieleman damesfiets

Bericht door veenofiets »

Ja ik hou het er maar op dat een extra schaal op de walnoot toch wel helpt!

Freek
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Zieleman damesfiets

Bericht door non-fixie »

Fietsen is niet gevaarlijk, ongeacht wat de helmenverkopers, veiligheidsbobo's en andere professionele bangmakers je ook willen doen geloven.

Anyway, de fiets is klaar:
Bijlagen
IMG_20220506_181236429_HDR.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Zieleman damesfiets

Bericht door marco verbaant »

Baat het noet, dan schaadt het niet. Een helm zal altijd bijdragen aan protectie in geval van een valpartij. Welke laatste altijd de neiging hebben toe te slaan als je het niet verwacht. De oude leren helmen waren destijds een verschrikking. Kreeg er altijd koppijn van, naarmate de wedstrijd vorderde. De goedkope maar ook de duurdere (Deense) varianten. De moderne schaalhelmen vond ik een verademing qua draaggemak en comfort.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Zieleman damesfiets

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 13 mei 2022, 22.48 Baat het noet, dan schaadt het niet. Een helm zal altijd bijdragen aan protectie in geval van een valpartij.
Tja, daar begint de eerste denkfout. In de praktijk begint het met de kans of je op je kokosnoot gaat, en die is door diverse effecten met of zonder helm niet gelijk. Niet vallen is nog altijd beter ;) .Vervolgens is de helm groter dan je hoofd, zodat je eerder je hoofd stoot en de krachten extra hefboom hebben, en dat kan ook weer tegen werken (rotatieletsels etc). Het is dus ingewikkeld, het verschil in bescherming is niet spectaculair, en veel onderzoek is gewoon slecht. Maar als er een bruikbaar resultaat uit komt gaat er altijd wel een partij mee aan de haal.
/Marten
Plaats reactie