Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door fietshobbyist »

Ervanuitgaande dat er dus een conus onder zit: kan het ook helpen om er, in plaats van de wat korte stuurbout, een iets dikkere stalen pen met voldoende lengte door het stuur te steken om die conus uit de stuurpen te slaan? - want het lijkt alsof dat nog niet het geval is.
Ik weet niet zeker of het een goed advies is; mogelijk dat deze geweldmethode ergens in het gerespecteerde technische noorden dan wel zuiden, op protest kan stuiten ...
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door m-gineering »

veenofiets schreef: 6 mei 2022, 19.38
Probleem daar mee is dat het een speciaal Gazelle stuur met handvatschakeling is, dat soort sturen zijn gewoon niet te vinde
Had het niet over het stuur maar over de expanderbout. Had het ook niet over slopen maar over met beleid enkel die expanderbout beter gezegd de conische moer met een scherpe boor eruit kotteren daar lijkt mij weinig mis mee.
Met een boor 'kotteren' lijkt mij alles mis. En een onderdeel verspanen lijkt me tamelijk definitieve manier om afscheid te nemen, en nogal sneu als het niet nodig is.
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door veenofiets »

http://www.rijwiel.net/rep-stun.htm
Zoiets als voorzichtig uitboren is inderdaad een last resort.
Denk hier ook niet nodig omat er beweging is. Vastzetten in een bankschroef met beschermend materiaal om de vorkpoten en losdraaien.

Freek
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door Fongers1952 »

Het stuur is eindelijk los. Met hulp van kruipolie en spierkracht van schoonzoon kon het stuur eindelijk omhoog gewrikt worden. Met vaseline ingesmeerd en teruggeduwd. Ik ben hier vorig jaar mee begonnen omdat het stuur mij te hoog stond. Helaas ben ik er niks mee opgeschoten omdat de stuurpenbuis niet verder in het balhoofd kan. Het stuur staat dus nog steeds even hoog.

Vraag; de fiets heeft een gewoon 61 cm frame, de stuurpenbuis is naar mijn mening echter extreem lang. Ruim 30 cm, ik denk dichter bij 35 cm. Dat heb ik nog nooit gezien. Het lijkt verder een gewoon Gazelle stuur met handvatschakeling op een Sport Luxe. Is iemand hier mee bekend? Kan dit een speciaal door Gazelle aangepast stuur zijn? Of kon je zo’n hoog stuur bestellen bij een nieuwe fiets? (Bouwjaar 1961)
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle stuur zit vast en afstellen Gazelle naaf

Bericht door m-gineering »

Fongers1952 schreef: 8 mei 2022, 19.38 Het stuur is eindelijk los. Met hulp van kruipolie en spierkracht van schoonzoon kon het stuur eindelijk omhoog gewrikt worden. Met vaseline ingesmeerd en teruggeduwd. Ik ben hier vorig jaar mee begonnen omdat het stuur mij te hoog stond. Helaas ben ik er niks mee opgeschoten omdat de stuurpenbuis niet verder in het balhoofd kan. Het stuur staat dus nog steeds even hoog.
Hoe ver steekt het stuur nu in de vork? Als het stuur zo vast zat kan er best nog roest onder de originele positie in de vorkbuis zitten zodat het stuur nu niet lager wil. DAn kun je dat er uitschuren met een flap schuurlinnen om een as in de boormachine. Normaal kan het stuur tot ca 5 cm van onderen in de vorkbuis
/Marten
Plaats reactie