Lak fiets bepalen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Lizelot
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2021, 23.05

Lak fiets bepalen

Bericht door Lizelot »

Beste leden,

momenteel probeer ik enkele oude fietsen een nieuw leven te geven.
De ene is naar mijn vermoeden een Raleigh Sports Tourist uit 1951 en de andere een Gazelle Sport Speciaal uit 1954.
Beiden verkeren in redelijk slecht staat.
Heeft er iemand ervaring in het opnieuw lakken?
Graag zou ik voor de Raleigh British Racing Green gebruiken en voor de Gazelle denk ik dat de kleur No. 2 grijsgroen is. (No. 7 grijsblauw kan ook, maar ik vermoed eerder grijsgroen.)
Waar zou je zo'n verf betaalbaar kunnen kopen? heeft er iemand Tips?

Als bijlage heb ik de foto's van de fietsen toegevoegd.

Alvast dank voor de reacties.

Groetjes,
Lizelot
Bijlagen
Gazelle_Sport_Speciaal_1954.jpg
Raleigh_Sports_Tourist_1951.jpg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Lak fiets bepalen

Bericht door m-gineering »

Lizelot schreef: 9 mei 2022, 13.52 Beste leden,

momenteel probeer ik enkele oude fietsen een nieuw leven te geven.
De ene is naar mijn vermoeden een Raleigh Sports Tourist uit 1951 en de andere een Gazelle Sport Speciaal uit 1954.
Beiden verkeren in redelijk slecht staat.
Heeft er iemand ervaring in het opnieuw lakken?
Graag zou ik voor de Raleigh British Racing Green gebruiken en voor de Gazelle denk ik dat de kleur No. 2 grijsgroen is. (No. 7 grijsblauw kan ook, maar ik vermoed eerder grijsgroen.)
Waar zou je zo'n verf betaalbaar kunnen kopen? heeft er iemand Tips?

Als bijlage heb ik de foto's van de fietsen toegevoegd.

Alvast dank voor de reacties.

Groetjes,
Lizelot
Je hebt ruwweg een aantal opties:
Of conserveren, en de geleefde uitstraling behouden
Of met de kwast bijspuiten cq overklodderen, en dan wordt het een stationsfiets
Of helemaal uit elkaar, stralen spuiten etc. Maar dan is het frame nieuw en de onderdelen oud, dus dan moet je het frame weer verouderen, of de onderdelen vernieuwen. De kost van de verf is dan klein bier
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Lak fiets bepalen

Bericht door fietshobbyist »

Bij de voorband van de eerste fiets lijkt de binnenband onder de hiel van de buitenband te zitten.
Leeg laten lopen en dan het ventiel een keer geheel naar binnen duwen.

Wat die eerste fiets betreft: respectabele ouderdom maar als er geen emotionele familiebinding of zoiets, mee is, kon het wel eens makkelijker zijn om eens naar een andere fiets om te kijken, die in betere staat verkeert. Deze lak ziet er wel erg triest uit en bij inzoomen nog meer.
Met overlakken krijgt de fiets als het ware een andere ziel en vermindert de historische waarde, volgens de geest die tegenwoordig door de Oude Fiets waait. Overigens, bij brommers en auto's lijkt dat minder een rol te spelen.
Lizelot
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2021, 23.05

Re: Lak fiets bepalen

Bericht door Lizelot »

Dankjewel voor jullie reacties en tips tot nu toe. Dat van de band neem ik zeker mee. Om ooit echt op deze Gazelle te fietsen zullen deze toch vervangen moeten worden.
Ik heb wel eerder de feedback gekregen of het nog wel de moeite was om deze Gazelle op te maken.
Naar mijn gevoel is het in België niet altijd even eenvoudig om een leuk exemplaar op de kop te tikken.
Ondertussen heb ik toch al een heel aantal onderdelen verzameld om deze fietsen terug origineel te maken. Zeker de Raleigh heeft veel 'aangepaste' onderdelen rond de jaren 80.
Mijn vraag was vooral of er bepaalde RAL waarden zijn die dicht aansluiten bij het no.2 grijsgroen van Gazelle en het British Racing Green van Raleigh.
Ik had deze vraag al eens aan een kenner van oude fietsen gesteld en die had me naar een verfwinkel verwezen.
Aangezien mijn budget beperkt is, vroeg ik me af of er bv. spuitbussen van max €15,00 bestaan.
Uiteraard zal ik deze eerst van het oude lak ontdoen.
Bij de Gazelle is het vooral de bedoeling om alles rond de stalen kettingkast te ontroesten en te spuiten omdat die daar in zeer slechte staat verkeerd. De rest zou ik laten en een beschermende laag over leggen om het geleefde karakter te behouden.
Voor de Raleigh wou ik eerst met een afbijtmiddel proberen om te kijken of er onder de zwarte lak nog veel originele lak zou zitten. Op sommige plaatsjes (niet te zien op de foto's) kan ik de originele lak nog terugvinden.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Lak fiets bepalen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , begrijpelijk dat je de kettingkast van de Gazelle wat wil opfrissen.
Punt is bij oude fietsen die buiten hebben gestaan dat de lak niet meer de kleur heeft die het oorspronkelijk had.
Dus een Ral nummer van de oorspronkelijke kleur zal niet overeen komen.

Ik zou in een niet te dure winkel gaan kijken .In Nederland (Eindhoven) heb je bijvoorbeeld ''de verfkampioen'' . Die heeft best veel verschillende kleuren.
Je zou dan het best een onderdeel met kleur mee kunnen nemen om zo dicht mogelijk bij te komen.

Een grondlak in spuitbus vorm zou goed zijn omdat de goedkopere lakken in spuitbussen vaak erg dun opdrogen.
Je fiets gaat dan weer snel roesten.
Ik zou overigens zijdeglans of matte verf nemen omdat glanzend op wat ouder oppervlak vaak een lelijk effect geeft.
Matte glans is altijd wat te verlevendigen met commandant poetsmiddel. Ook goed voor de rest van de buizen.

Groeten,
Maarten
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Lak fiets bepalen

Bericht door Beau-Velo »

Ik heb inspiratie opgedaan bij Charles (fotomaan) die zijn tranportfiets met epifanes (bootlak) sterk verdund in heel veel lagen heeft geschilderd. Dat zag er super mooi uit. En was zwart zoals de diepe glans in een oud gemoffeld frame zoals dat vroeger gebeurde. Deze lak is er ook in heel donder groen en grijs. Prijs wel zo’n €40,- voor een liter bij Gamma. Wat overigens meer als genoeg is voor twee fietsen.
Heel veel werk als je hem ook nog eens helemaal schuurt met de hand. Maar leer je fiets wel kennen op plekken waar je nooit komt. Geduld wordt hierin beloond. En als je de fiets voor jezelf bouwt om deze vervolgens te gebruiken heb je er nog meer plezier van. En wat maakt dan de originaliteit nog uit. Er zijn er nog genoeg in mooie staat voor als je budget weer wat hoger is.
Maar denk als je €100 uitgeeft dat je een mooiere fiets hebt in nette originele staat. En daar gaat je project waarschijnlijk al heel snel overheen.

Succes groeten Martijn
Plaats reactie