(Sachs) Huret mechanische kilomterteller

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

(Sachs) Huret mechanische kilomterteller

Bericht door marco verbaant »

Eindelijk heb ik (weer) beslag kunnen leggen op een mechanische kilometerteller (met dagteller) van Huret (later van Sachs Huret). Zo een die door een snaar wordt aangedreven. En vast gemonteerd zit op de vooras. En het uitnemen van het wiel met snelspanner toelaat zonder ontregeld te zijn. Het is voorzien van twee poelies, eentje voor 650 en 700 wielmaat. Heb ik het goed als de grote voor 700 (28 inch) is, en de kleine voor 650...?
Bijlagen
003.jpg
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: (Sachs) Huret mechanische kilomterteller

Bericht door Bandenplakker »

Dag Marco,

Grappig dingetje; ik kende alleen de versie zonder dagteller.

Omdat Huret frans is en de 650- en 700- aanduidingen ook, weet ik bijna zeker dat je het bij het rechte eind hebt.
Reken niet op nauwkeurige metingen, want binnen die aanduidingen zijn er enorme verschillen omdat de banddiktes binnen die aanduidingen varieren van 22 tot 54 mm.

Dirk
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: (Sachs) Huret mechanische kilomterteller

Bericht door Enfield »

Dag Marco,
MdC N° 267 de juin 1979 PUB Compteur HURET.jpg
voor zover ik zie zit die dubbele poelie op de teller zelf, en dan lijkt het me dat de grootste poelie (die minder omwentelingen maakt per wielomwenteling en dus minder meters zal aantikken per wielomwenteling) voor het kleiner (26 inch/650) wiel is, en de kleinere poelie voor het grotere (28 inch/700) wiel.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: (Sachs) Huret mechanische kilomterteller

Bericht door Enfield »

Maar de bedenking van Dirk dat die dingen niet erg exact zijn, gelet op de verschillen in bandomtrek binnen de aanduidingen 700 of 650, klopt zeker.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: (Sachs) Huret mechanische kilomterteller

Bericht door marco verbaant »

Dank jullie wel voor jullie inbreng. In de tussentijd was ik op internet ook aan het zoeken naar de gebruiksaanwijzing cq montage-instructies uit het verleden. Over dit Franse apparaatje vond ik op een Italiaanse (?!) site:
Diametro grosso : per ruota da 26” (650)
Diametro piccolo : per ruota da 27”-28” (700)
:D
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: (Sachs) Huret mechanische kilomterteller

Bericht door Fongers1952 »

Bandenplakker schreef: 11 mei 2022, 10.03 Dag Marco,

Grappig dingetje; ik kende alleen de versie zonder dagteller.

Omdat Huret frans is en de 650- en 700- aanduidingen ook, weet ik bijna zeker dat je het bij het rechte eind hebt.
Reken niet op nauwkeurige metingen, want binnen die aanduidingen zijn er enorme verschillen omdat de banddiktes binnen die aanduidingen varieren van 22 tot 54 mm.

Dirk
Ik heb op een paar van mijn fietsen ook mechanische kilometertellers zitten, de zogenaamde tikkertjes van het Duitse merk Loewe. Deze dateren uit de jaren 50 en zijn vernikkeld waar door ze goed passen op oude fietsen. Daarnaast zijn ze ook nauwkeurig, echte Duitse degelijkheid.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie