Fongers grand sport 1960

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Fongers grand sport 1960

Bericht door jwfabrie »

tijd voor een update over dit project:

De Grand Sport is inmiddels (op een aantal details na) zo goed als klaar. Ik gebruik 'm bij mooi weer regelmatig voor woon-werkverkeer hier in Amsterdam en het is echt een zalige fiets geworden.

Tussen de laatste update en nu zijn er nog wat zaken veranderd:
-Period correct kettingrandje gemonteerd, met dank aan George C.
-Brooks B66 gemonteerd (wel iets te moderne variant eigenlijk, maar het oogt goed)
-Andere shifter incl originele kabel gemonteerd.
-Lucas kilometerteller op het voorwiel gemonteerd
-NOS snelbinders gemonteerd
-Achterspatbord witte deel opnieuw gespoten.


Verder heb ik het hele frame met verfafbijt bewerkt, en bleek onder een niet briljant aangebrachte laag zwarte verf nog alle biesjes en transfers aanwezig te zijn; ze zijn weliswaar niet meer perfect maar ik vind het prachtig zo!

Wat wil ik nog doen?:

-De voorvork is niet origineel: ik heb wel de juiste met een vlakke, in plaats van schuin aflopen kroon, maar hiervan is het de binnen-balhoofdbuis afgezaagd en de vork moet gericht worden.. Ik vraag me dus af of deze nog te redden is..
-Evt een "period correct" B66 zadel uit 1960 erop
-Voorwiel zit nog een hele lichte slag in, moet gericht worden
-In het voorste kettingwiel zit ook nog steeds een lichte slag, die moet ik ook nog 's proberen goed te richten.
-De SA TCW naaf remt verbazingwekkend goed, maar piept sinds kort hevig als ik harder rem en blokkeert dan ook, deze ga ik dus nog maar 's voorzien van vers remvet.
-Een originele Fongers bel en pomp uit de juiste periode monteren
-Achter binnenband vervangen voor eentje met een kort ventiel


Al met al was dit een mooie ontdekkingsreis die nog niet ten einde is en ben ik heel blij met deze aparte en leuke fiets als eindresultaat. Mede mogelijk gemaakt dankzij verschillende forum/clubleden! Mijn dank is groot!
Bijlagen
IMG_1493.jpg
Plaats reactie