Burgers jaren 20?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door fietshobbyist »

Het gaat niet meer over Burgers maar bij deze één van mijn grootvaders, links, geboren 1901 en rechts één van zijn twee broers, geboren 1898, bij hun verworvenheden. Overigens, gewone textielarbeiders; allebei wever.
Freek Sasbrink Fzn en broer Jan Sasbrink Fzn (moeder J. E. Heersink) met fietsen.jpg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Fotomaan »

Werner schreef: 12 nov 2021, 12.18 Het gaat niet meer over Burgers maar bij deze één van mijn grootvaders, links, geboren 1901 en rechts één van zijn twee broers, geboren 1898, bij hun verworvenheden. Overigens, gewone textielarbeiders; allebei wever.
Freek Sasbrink Fzn en broer Jan Sasbrink Fzn (moeder J. E. Heersink) met fietsen.jpg
Als er zoveel tijd overheen is gegaan kan er nog wel een half jaar bij. :P
Wat een prachtige foto!
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door fietshobbyist »

Zo af en toe kom ik nog wel fietsen op lokale oude foto's tegen met de gedachte aan dit forumonderwerp: "Daar is er weer één, zonder kettingkast." Geen kettingkast was schijnbaar toch een vrij normaal verschijnsel. 1919 ongeveer, deze foto, naar mijn inschatting.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 27 mei 2022, 07.44, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 25 mei 2022, 08.45 Zo af en toe kom ik nog wel fietsen op lokale oude foto's tegen met de gedachte aan dit forumonderwerp: "Daar is er weer één, zonder kettingkast." Geen kettingkast was schijnbaar toch een vrij normaal verschijnsel. 1919 ongeveer, deze foto, naar mijn inschatting
Als je de Leonidas prijscourant 1913 er bij pakt:
Luxe fietsen hebben een volledig gesloten (leren) kettingkast
Dames & meisjes fietsen hebben een kettingkast of een stalen/celluloid kettingscherm als de fiets eenvoudig is.
Goedkope herenfietsen, jongensfietsen, (half)renners en bakfietsen geen kettingkast
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Fotomaan »

Als iemand een transportfiets wilde kopen kon er gekozen worden.
Wel of geen kettingscherm.
Wel of geen remnaaf.
Wel een remnaaf? Een dure Torpedo of een goedkopere.
Wel of geen licht.
In veel catalogi waarin toerfietsen aangeboden worden komen dergelijke keuzes voorbij.
Het lijkt of het monteren van zo’n kettingkast ook wel een beetje aan mode onderhevig is geweest.
Zeker bij zo’n werkpaard als een transportfiets was een kettingscherm niet altijd even handig maar het zag er wel verzorgder uit.
Bij een herenfiets was dat misschien ook een overweging.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door ReinvB »

Een kettingbeschermer is ook een broekspijp beschermer. In de tijd dat deze fietsen nieuw waren hadden minderjarige jongens nog korte broeken, wellicht ook de minderjarigechauffeurs van transportfietsen. Groet Rein,die ook in deze eeuw nog meerdere broeken heeft opgeofferd aan de overbrenging van de fiets.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Of je deed je broek in je kousen, zoals op deze foto:
Afbeelding
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door de rode »

was het niet geweldig dat men vroeger met zulke bepekte middelen de kost kon verdienen ...
Plaats reactie