Raleigh Rialto

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Reynolds531
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2022, 09.26

Re: Raleigh Rialto

Bericht door Reynolds531 »

Zeker zullen frame nummers en letters in het algemeen iets zeggen over de herkomst.
Maar wij geven met onze wetenschap van vandaag, een zekere waarde aan die nummers en letters .

Raleigh was de grootste fietsfabriek ter wereld.
Het blijft mensenwerk. Een foutje was mogelijk. Of het kan zomaar zijn dat men om wat voor reden dan ook ineens een Afwijkende letter voor het nummer ging gebruiken daar in Engeland. Wat we nu niet (of nog niet) weten.

Of mijn frame kwam toch uit het oosten😉

Maar goed.
Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden.

Tot slot
27 inch velgen waren niet ongebruikelijk in Nederland in de 70e jaren. Voor de wat meer sportieve fiets.
Je kon er, even uit mijn hoofd, banden voor kopen van ongeveer 23 tot 32 mm breedte.

Kom daar nu nog maar eens om?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Raleigh Rialto

Bericht door non-fixie »

De locaties waarnaar wordt verwezen in de Raleigh-framenummers uit de jaren '70 en '80 zijn of waren voor zover ik weet allemaal eigen fabrieken van Raleigh. Hetzij om aan de lokale vraag te voldoen, hetzij uit kostenoverwegingen.

Het zijn dus wel degelijk echte Raleighs, en de fietsen voor Nederland zullen vast wel via Engeland hier terecht zijn gekomen.

Overigens was het in die tijd heel gebruikelijk om "blanke frames" in te kopen, en daar vervolgens je eigen naam op te zetten of zelfs je eigen nummer in te slaan. Sommige merken waren daar opener over dan anderen. Japanse fabrikanten, zoals Miki, leverden frames met hun eigen framenummers, en zijn daardoor goed te herkennen. Belgische leveranciers leverden hun frames echt kaal aan, en zijn daardoor veel lastiger te identificeren.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Raleigh Rialto

Bericht door Bandenplakker »

Met een beetje moeite kun je nog (xx-630 =) 27"-banden kopen, het makkelijkst in 32mm, misschien ook nog in 28 of 25mm.
Mogelijk ten overvloede: er bestaat/bestond ook een (obscure) 27 x 1 1/2, maar die past zeker niet: ETRTO 40-609!

Dirk
Plaats reactie