Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 23 jun 2022, 10.28 Ach, nee dat van links en rechts rembeugeltje klop ook niet want dan zou de ronding in de naam andersom moeten staan.
Nou ja een stempel voor een ''ander onderdeel'' kan natuurlijk best. Ik stel me een rek voor met best wel een aantal stempels .
hebben ze gisteren die stempel op de verkeerde plek terug gehangen natuurlijk.
Mijn idee is meer van een jochie met een pet die in het halfduister een bak ijzer door een apparaat duwt. En de voorman gaat zich na een vloeibare lunch ook niet druk maken over een verzamelaar met ocd 80 jaar later ;)
/Marten
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Bandenplakker »

Enorm groot frame, zoals al eerder gezegd. Is dit de grootst bekende, afgezien natuurlijk van de fiets van de reus-van-Rotterdam?

Dirk
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Dirk, zover ik weet zijn de 75cm frames hier in Nederland de grootste. Je heb een aantal overgebleven Fongers frames van 75cm die bij Fongers boven op de trapas werden gemeten. Dus iets van 76,5 cm zullen zijn.
In het Engelse verenigingsblad kwam ik een Raleigh tegen met een frame van 32,5 inch. Die heeft een dubbele bovenbuis met ook twee staande vorken die bij de achternaaf naar een punt lopen. Dat is echt een hoge fiets. gaat naar of zelfs voorbij de 80 cm.
De Fongers van de Groninger beeldbank met dubbele buis en 30 inch wielen heeft een frame van 32 inch denk ik. Je kan met een geodriehoek de wielmaat op het frame overzetten en dan blijft er een stukje van plm 5cm over:

https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... s=1&page=7
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , in die hoek moet het zitten Marten
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 23 jun 2022, 17.08 De Fongers van de Groninger beeldbank met dubbele buis en 30 inch wielen heeft een frame van 32 inch denk ik.
Wel een zielig ontworpen frame, met zo'n buis die halverwege aan de zadelbuis staat te rammelen ;)
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Uitkijken als je zo iets tegen een reus van 2 meter 35 zegt ''zielig ontworpen frame dat van jou'' Kunnen heel sterk zijn die reuzen.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 23 jun 2022, 21.53 Kunnen heel sterk zijn die reuzen.
Precies. Dus vooral reuzen hebben baat bij (en recht op) een fatsoenlijk ontworpen frame, waar ze niet doorheen zakken. ;)
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door veenofiets »

Ik vind het zo merkwaardig dat er “rond de vorige eeuwwisseling” zoveel van die 70 cm en 75 cm fietsen gemaakt zijn. Is echt voor mensen van rond de twee meter en langer. Rijdt dan fijn. Maar je denkt vroeger waren de mensen kleiner. En dan valt zon hoge fiets daar niet mee te rijmen. Of gingen eigenlijk te kleine mensen toch op die hoge fietsen omdat ze “ hoog te peerd” wilden zitten, maw dat het net zo hoog als een paard moest zijn?
Of was het een status symbool of liep er simpelweg toch een reuzengeslacht rond?
Freek
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik denk niet dat er erg veel van die hoge fietsen gebouwd zijn in die jaren.
Het was bij de fabrikanten ook een hoogte die aangevraagd moest worden en meer geld koste .
Dat er nu relatief veel van over zijn gebleven komt mogelijk doordat ze door andere dan de oorspronkelijke eigenaar niet bereden konden worden.
Dus geen uitleenfiets of fiets die door nazaten kon worden ''opgereden''.
In het geval van de fietsenzaak waar ik de fiets kocht is deze ook echt overgebleven door haar curiositeit.
Ze hebben in hun bijna 100 jarig bestaan wel meer fietsen terug gekregen bij inruil maar die vielen blijkbaar minder op en was er minder reden om ze te bewaren. Ziedaar een schifting naar framehoogte.
Het feit dat er bij normale fietsen gekozen kon worden uit diverse framehoogten zal bij sommige wel geleid hebben tot een keuze voor de hoogste fiets mogelijk waar bij andere een zekere voet op de grond een reden zal zijn geweest om niet te hoog te willen zitten.
Een zekere hang naar statigheid kan ik me wel voorstellen al is dat soms ook het plaatje wat wij terugkijkend er graag op willen plakken.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

veenofiets schreef: 23 jun 2022, 22.52 Ik vind het zo merkwaardig dat er “rond de vorige eeuwwisseling” zoveel van die 70 cm en 75 cm fietsen gemaakt zijn. Is echt voor mensen van rond de twee meter en langer. Rijdt dan fijn. Maar je denkt vroeger waren de mensen kleiner. En dan valt zon hoge fiets daar niet mee te rijmen. Of gingen eigenlijk te kleine mensen toch op die hoge fietsen omdat ze “ hoog te peerd” wilden zitten, maw dat het net zo hoog als een paard moest zijn?
Of was het een status symbool of liep er simpelweg toch een reuzengeslacht rond?
Freek
Nou ja dus. In die tijd werd reuzengroei door overproductie van groeihormoon nog niet behandelt. Tegenwoordig kan die reuzengroei worden gestopt door behandelingen, waardoor zulke uitzonderlijk lange mensen nauwelijks meer voorkomen.
Plaats reactie