Batavus Professionals

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Batavus Professionals

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 11 jun 2022, 14.41 Ik kreeg vanmorgen de vraag of er een geometrie-overzicht is van de Batavus Professional-frames. Ik heb zoiets van Batavus nog nooit gezien.
En dan? Mijn ervaring met geometrie overzichten is dat je er niet van uit moet gaan dat er iets van klopt ;)
/Marten
lonneke
Berichten: 48
Lid geworden op: 1 nov 2012, 22.06

Re: Batavus Professionals

Bericht door lonneke »

heb zelf een batavus professional gehad waar de geometrie anders van was dan de standaard professional ,

dit frame was gemaakt voor een van de wielerploeg leden ( piet hoekstra) ongeveer 1975
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Batavus Professionals

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 24 jun 2022, 14.19 En dan? Mijn ervaring met geometrie overzichten is dat je er niet van uit moet gaan dat er iets van klopt ;)
Naar de motieven van de vraagsteller kan ik slechts gissen, maar ik vind het zelf ook wel interessant. Ik heb meerdere race- en semi-racefietsen en ben wel nieuwsgierig naar de mate waarin de verschillen in rijgedrag en comfort die ik ervaar te herleiden zijn tot objectief meetbare factoren, zoals maten, hoeken en materiaalkeuzes.

Zo zag ik laatst dat het 64 x 58 cm Dawes Galaxy-frame dat ik ooit voor €25 heb gekocht ...

Afbeelding

... toch wel enige overeenkomsten vertoont met deze Alex Singer:

Afbeelding

Die Galaxy ga ik nu toch maar eens opbouwen.
Bennijmegen
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2023, 13.38

Re: Batavus Professionals

Bericht door Bennijmegen »

Beste liefhebbers van het merk Batavus,
Nadat ik als kind van mijn ouders mijn eerste fiets van het merk Batavus gekregen had, bleef Batavus voor mij een vertrouwd merk.
In 1976, toen ik mijn eerste fulltime baan had na mij diensttijd kocht ik bij de fa. Kersten in Nijmegen mijn Batavus Intercycle Sprint toerfiets.
Ik heb er weinig op gereden maar hem altijd gekoesterd als "nostalgische herinnering" door hem droog en warm op zolder te bewaren.
Eigenlijk is hij nog nog min of meer "fabrieksnieuw".
De tape om het stuur is wat beschadigd maar vervangbaar en één moertje van de uitvalnaaf van het voorwiel ontbreekt.
Nu ik gepensioneerd ben, ben ik me er weer in gaan verdiepen en kwam ik op jullie leuke forum terecht.
Kán het zijn dat mijn goede oude Batavus in de kern een Batavus racefiets is met toegevoegde spatborden, bagagerekje e.d. is?
De foto's spreken wellicht voor zich.
N.b. De laatste twee detailopnamen laten wellicht nog té veel stof zien..... maar opgepoetst is hij nog schitterend na 47 jaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Batavus Professionals

Bericht door velofilie »

Hallo Ben,

Deze fiets stamt uit het goedkopere segment van de markt in die tijd.
Wat beter afgemonteerd met spieloos crankstel en Shimano derailleurs.
Het frame is de standaard buis van Batavus in die tijd met 1,2mm wanddikte en lasnaad.
Fietsfabricage is een assemblage industrie; ergens wordt een compromis gemaakt.
Hier zijn de onderdelen in prijs meer bepalend dan het frame.
Een aardige weergave van deze keuzes zien we in de onderstaande video uit dat tijdperk.
https://youtu.be/fL25BYkA6Xw

Groet, Wiel
Bennijmegen
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2023, 13.38

Re: Batavus Professionals

Bericht door Bennijmegen »

Dank voor je reactie Wiel!
En natuurlijk ook voor het interessante filmpje.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Batavus Professionals

Bericht door Enfield »

Interessante video inderdaad. Thx om te delen.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Batavus Professionals

Bericht door non-fixie »

Leuke fiets! En in mooie staat.

Misschien niet het meest tot de verbeelding sprekende model van Batavus, maar zeker geen slechte fiets. Prima toerfiets, en je kunt er veel kanten mee op.

In de VS, waar men de Nederlandse merken niet of slecht kent, kijkt men onbevooroordeeld tegen zo'n fiets aan.

Dit is het zustermodel, de Magneet Sprint, eigendom van Bikeforums-lid Sykerocker. Hij heeft wat modificaties uitgevoerd. Kijk maar wat hij erover zegt:

https://www.bikeforums.net/21212045-post311.html

https://www.bikeforums.net/21192639-post26.html

Afbeelding
Bennijmegen
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2023, 13.38

Re: Batavus Professionals

Bericht door Bennijmegen »

Leuk om die Magneet fiets te zien.
Was voor mij min of meer een vergeten merk.

Ik heb de Batavus op Marktplaats gezet, maar voor de geboden bedragen doe ik er nog geen afstand van :)
Plaats reactie