Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 24 jun 2022, 08.17 Dat er nu relatief veel van over zijn gebleven komt mogelijk doordat ze door andere dan de oorspronkelijke eigenaar niet bereden konden worden.
Denk ook niet dat ze in WO2 snel gevorderd werden ;).

Maar inderdaad, de normale en goede fietsen werden helemaal opgereden, de exoten (te hoog, rare frame experimenten, techniek die het niet gehaald heeft) zijn bewaard gebleven om nu verzameld te worden
/Marten
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door veenofiets »

Ja vele redenen en ook nog slim oude bejaarde fietsenmakers en dergelijke er eens op uit te vragen. Leuk is het wel ben zelf 1,97 en volgens mij is wat klassieke toerfietsen aan gaat een 70 cm toerfiets het beste voor mij. En dan is het leuk dat het “er is”

Freek.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja dat is top dat die fietsen wel eens voorhanden komen.
Wat Jeroen schrijft over de z.g. reuzengroei en dat dat nu bijna niet meer voorkomt is wel een dingetje.
Maar ik vraag me daarbij wel af hoe vaak het voorkwam in de Nederlandse populatie.
Al zoekend op internet (ivm mijn Archipel ,de reus van Arnhem??) kwam ik steeds op de zelfde twee mensen De reus van Rotterdam en een man in Amsterdam die er zijn broodwinning van had gemaakt.
Groeten,
Maarten
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 24 jun 2022, 17.28 Ja dat is top dat die fietsen wel eens voorhanden komen.
Wat Jeroen schrijft over de z.g. reuzengroei en dat dat nu bijna niet meer voorkomt is wel een dingetje.
Maar ik vraag me daarbij wel af hoe vaak het voorkwam in de Nederlandse populatie.
Ik hou het er op dat men anders trapte:
Bijlagen
voet.jpg
/Marten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik vind dat niet "anders". Zo heb ik het eind jaren 50 toen ik 7 was geleerd.
Gr
Jon
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door veenofiets »

M-geneering,

Wat jij laat zien in de afbeelding is dat de hiel extreem hoger staat dan de bal van de voet. Dan heb je een hoog frame nodig. Ik weet niet wat ze vroeger op de Fongers rijschool werd geleerd ;) Echter de hiel hoort nog steeds wel iets hoger dan de bal van de voet te staan als je juist trapt.

Freek
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door veenofiets »

On topic hoge fietsen maar wat off-topic Archipel: Ik vind eigenlijk toch iets wat het idee van anders trappen van m-geneering ondersteunt, namelijk een restauratieverslag van "Het Kameel". "Het Kameel" is een door een fietsenmaker eigenbouw fiets zoals fietsenmakers vroeger wel deden, en dan op maat, en 70 cm hoog. De eigenaar die hem had laten bouwen Johannes Hendricus Littooij, geboren op 23 augustus 1909 was "maar 1.83 meter" en dus veel kleiner dan ik, 1.97 meter. Die zal echt moeite met op en afstappen hebben gehad met die hoge fiets! Het idee was dat hij met gestrekte benen lekkerder kon fietsen. Denk dat hij naar huidige inzichten gewoon op een (veel) te grote fiets reed alhoewel hij er wel enorme afstanden mee heeft afgelegd. http://www.rijwiel.net/kameel_n.htm

Freek
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen week kwam ik op marktplaats een advertentie tegen met een rekening van van Tilburg.
Archipel rek 1917.jpg
Altijd leuk als je een aanvulling kan maken op je fietsvondsten. Bij Fongers zijn het vaak de de seriegarantieboeken en de perfecte serie catalogi maar bij de kleinere merken is dat er meestal niet bij.
Erg leuk daarom dat er een rekening van de firma van Archipel is opgedoken.
De wel edel geboren heer Franses (maak ik er van) en dan mogelijk met achternaam Paten? Dat zou de klant moeten zijn geweest van v. Tilburg.
Paten als woonplaats kan ik niet terug vinden op de kaart van Nederland.
Leuk vind ik dat er een girder is verkocht. Landgoed Twickel heeft een Archipel girder van van Tilburg en mijn laatste vondst betrof ook weer een Girder model. Blijkbaar in die periode een veel verkocht model.
Ik vraag me wel af wat de aanduiding t A.H. heeft betekend dat voor girder staat. suggesties welkom!

Groeten,
Maarten
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 23 jun 2023, 21.50 De wel edel geboren heer Franses (maak ik er van) en dan mogelijk met achternaam Paten? Dat zou de klant moeten zijn geweest van v. Tilburg.
Paten als woonplaats kan ik niet terug vinden op de kaart van Nederland.
Het is een o, geen a, dus Poten. (lange, korte?)
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Archipel damesfiets M.A.van Tilburg Den haag

Bericht door Maarten Waarlé »

Heel goed Marten!
Daarmee is het raadsel ook opgelost .
Er zat in Den Haag aan de korte poten (een straatje) een smederij van de familie Franses.
De Haagse firma van Tilburg heeft dus aan de smederij of aan de eigenaar van de smederij een Archipel Girder verkocht.

Zie ook:https://shie.nl/bedrijven/franses-l-smederij-1768-1983/

Groeten,
Maarten
Plaats reactie