Juncker XL

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Juncker XL

Bericht door Fotomaan »

Naast de Frankenstein XL is er nu ook een Juncker XL.
De fiets is in 2009 bij mij terecht gekomen omdat iemand in Harderwijk geen tijd meer wilde besteden aan het monteren van de fiets.
Omdat de fiets als pakket onderdelen door mij is gekocht was ik in de veronderstelling dat het kettingwiel en de trapas weliswaar in het frame pasten maar er niet bij hoorden.
Dat bleek een vergissing. Er zijn inmiddels zoveel van deze Junckers uit 1968 die bij Gazelle gebouwd zijn met een Gazelle trapas en cranckstel dat je van een hele serie kunt spreken.
Het verhaal wil dat er geen vraag meer naar de transportfietsen was en dat ze al twee jaar niet meer in catalogus stonden. Er lagen echter nog wel onderdelen die toen ‘maar bij elkaar gevoegd zijn’ door leerlingen van de opleiding rijwielherstellen.
Deze Juncker, nu verhoogd naar 67cm is mijn eerste transportfiets. Ik fiets er al jaren met veel plezier mee maar ja, het zadel stond wel erg hoog.
Op enig moment leek het of er speling in de achternaaf zat maar dat bleek een losgekomen bout die de liggende- en staande achtervork bij elkaar houdt.
Die bout was niet meer vast te draaien en is aan de binnenkant als een klinknagel gesmeed.
Dat maakte dat die bout uitgeboord moest worden.
Daarom heb ik de fiets volledig gedemonteerd en de bout aan de andere kant ook uitgeboord zodat er links en rechts dezelfde bouten gemonteerd konden worden.
Dat is allemaal goed gelukt. Geen brokken gemaakt met mijn boormachine. 8-)
Omdat de fiets toch helemaal uit elkaar lag én omdat een laag frame was kwam ik op het idee om net als de Frankenstein het frame te verhogen.
De lak was een dingetje maar omdat ik een jaar geleden mijn best heb gedaan om uit te zoeken hoe je met een kwast en de juiste lak oude moffellak na kunt maken heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het plan uitgevoerd.
De fiets is nog niet helemaal klaar. Als ik een fiets weer opbouw controleer ik eerst of het frame goed gericht is, of de wielen mooi in lijn staan en of de ketting in een rechte lijn over de tandwielen gaat.
Bij negen van de tien transportfietsen klopt er niets van dat laatste.
Het richten van de voorvork luistert erg nauw. Een millimeter te veel naar links of rechts en de fiets is uit balans. Die is er twee keer uit geweest maar de derde keer was het goed.
Nu alvast een paar foto’s van een incomplete fiets die hopelijk op 3 juli zo ver is dat de Antitankroute er mee gereden kan worden.
Bijlagen
13FDE8AA-2829-4047-AD1D-171702A16BA9.jpeg
2649C1EE-2BFB-4C69-91F8-A383CE9C9EB8.jpeg
78D40E29-6D7B-4A05-A7E6-D422D2F5CBA8.jpeg
62255077-C7F9-4CFB-8D6D-F3E20B6A56C0.jpeg
491C5ACE-01FC-41FC-A91D-F0C128105363.jpeg
54CE435F-A80A-4F75-9C79-BA3F5824B862.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Juncker XL

Bericht door ReinvB »

Mooi ! Maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar je lakmethode. Welke verf en methode gebruik je dan,
Groeten, Rein
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juncker XL

Bericht door Fotomaan »

ReinvB schreef: 21 jun 2022, 11.42 Mooi ! Maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar je lakmethode. Welke verf en methode gebruik je dan,
Groeten, Rein
De lak en de primer zijn van Epifanes.
Het is de enige lak die ik ken die echt zwart is. Andere lakken worden van wit op kleur gebracht. Dat wordt dan diep zwart genoemd maar is in feite heel donker antraciet.
De primer vloeit slecht. Er zit te veel vaste stof in om mooi te kunnen vloeien maar het laat zich gelukkig makkelijk glad schuren.
De eerste laag lak die daar overheen gaat is eigenlijk alleen maar een schuurlaag. Door de verschillende kleuren kan je dan goed zien waar de kwaststrepen zitten.
Als de tweede laag ook weer glad is leg ik er nog twee of drie lagen overheen die iedere keer nat geschuurd worden met korrel 800.
Ook de laatste keer en die polijst ik dan weer met Commandant nr.4
Door die laatste bewerking is het mogelijk de glansgraad van de nog aanwezige lak te benaderen.
De primer en de lak verdun ik met wasbenzine en dan een beetje meer dan het maximum wat aangeraden wordt. Dat is ooit een tip geweest van twee gasten van de beurs in Berlicum. De lak vloeit door de verdunning mooier.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Juncker XL

Bericht door Balhoofd »

Goede tip van het zwart. En is het een idee om de primer (ook) te verdunnen met Owatrol? Of wordt het dan een te zachte laag? Ik heb het wel eens gedaan en dan vloeit de verf erg mooi.

Ik zou graag een kijkje in de keuken hebben bij zo’n project. Over hoe de ingreep is gegaan. Maar misschien is dat op het forum al een bekende weg.

Prachtig resultaat tot nu toe.

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juncker XL

Bericht door Fotomaan »

Balhoofd schreef: 21 jun 2022, 19.06 Goede tip van het zwart. En is het een idee om de primer (ook) te verdunnen met Owatrol? Of wordt het dan een te zachte laag? Ik heb het wel eens gedaan en dan vloeit de verf erg mooi.

Ik zou graag een kijkje in de keuken hebben bij zo’n project. Over hoe de ingreep is gegaan. Maar misschien is dat op het forum al een bekende weg.

Prachtig resultaat tot nu toe.

Groeten,
Arjan
Je bent welkom! :P
Ondertussen kan ik wat info geven over het verhogen.
Er is een frame met voorvork wat echt niet meer te redden was aan opgeofferd om een stuk framebuis, een staande achtervork en een binnenbalhoofdbuis te kunnen gebruiken.
Het stuk frame tussen de balhoofdlugs komt niet van een andere fiets maar is gedraaid van een stuk buis wat wel de juiste binnendiameter had en wat aan de buitenkant op maat gedraaid is.
De binnenbalhoofdbuis, de staande achtervork en het frame, tussen de parallelle buizen, van de Juncker zijn doorgeslepen.
De zadelbuis is bij de onderste las, alles is met lassen gedaan, versterkt met en stuk zadelpen. De bovenste las is aan de binnenkant geruimd omdat de zadelpen er natuurlijk ingeschoven moet kunnen worden.
Het stuk tussen de balhoofdlugs is met de draaibank 'verjongd'. De uiteinden met de kleinere diameter is in de bestaande buis geschoven, vervolgens vast gelast en toen aan de buitenkant gefatsoeneerd.
De binenbalhoofdbuis is versterkt met een stuk buis van 22,2mm. Dat is te koop als zadelpen waar eventueel ook sturen mee te repareren zijn.
De staande achtervork heeft een D-profiel en is als laatste op maat gemaakt.

De primer die ik heb gebruikt is verdund met wasbenzine.
Grappig dingetje is dat als je een blik met lak in de ene hand houdt en een bus primer in de andere dan kan je het verschil in gewicht duidelijk voelen. De primer bevat veel meer vaste stof en is daardoor ook veel dikker en makkelijker schuurbaar wat maakt dat kleine oneffenheden er makkelijk mee weg te werken zijn. Bij het zeer slechte frame van de Frankenstein XL heb daar dankbaar gebruik van gemaakt.
Deze tweede fiets heeft die geroeste putjes niet en daarom was het geen probleem om de primer, die niet zoveel laagdikte hoeft te hebben te verdunnen met wasbenzine.
Het is in't ieder geval zo dat de primer een stuk zachter is dan de lak dus of het zo slecht is om primer te verdunnen met Owatrol valt of staat bij de dikte van de laag. Als de lak is opgedroogd kan ik mij voorstellen dat die makkelijker breekt door een zachtere onderlaag maar ik moet er bij zeggen dat dat een beetje theoretisch is.
Alles wat ik weet is dat er bij mij door het schuren niet zoveel laagdikte van de primer overblijft.
Wat mij ook op is gevallen is dat de Epifanes veel tijd nodig heeft om hard te worden. Dikke druppels die op gereedschap terecht zijn gekomen hebben maanden of zelfs jaren nodig om helemaal door te harden. Op zich is het natuurlijk een goed ding dat lak enigszins flexibel blijft omdat het daardoor duurzamer wordt maar bij mij is de lak na drie maanden weliswaar hard maar als ik een beetje mijn best doe kan ik het nog steeds indrukken. Gespoten lak is wat dat betreft veel eerder hard. Waarschijnlijk omdat de laag veel dunner is.
Bij Epifanes verkopen ze siccatief. Dat zou het harden wat kunnen versnellen maar ik vind het niet zo erg dat het wat langer duurt.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 22 jun 2022, 22.03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Juncker XL

Bericht door Balhoofd »

Wacht, ik wilde niet zo onbeleefd zijn om mijzelf uit te nodigen :) . Het was nieuwsgierigheid naar het proces. Nu begrijp ik een beetje welke stappen er gemaakt zijn.

Maar ik stuur je wel een pb over wat anders.

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juncker XL

Bericht door Fotomaan »

In een ander draadje gaat het over hoge frames en daar is dit dan nog maar een kleintje bij met zijn 67cm. ;)
De spatborden en het rek zitten er inmiddels op. Nu het licht nog. Er is al een mooi dynamo in de vorm van een tol maar daar moet de klem nog even van gefatsoeneerd worden.
Bijlagen
IMG_8976.JPG
IMG_8972.JPG
IMG_8956.JPG
IMG_8939.JPG
IMG_8946.JPG
IMG_8949.JPG
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Juncker XL

Bericht door veenofiets »

T is “niet origineel meer” maar dat neemt niet weg dat het een fraaie transportfiets is geworden voor de langere man! Ik heb zelf gisteren een 70 cm Fongers hf uit 52 vermoed ik, gekocht. De fiets rijdt heel lekker is ook in mooie staat. Als je boven de 1,95 meter bent zijn dit soort fietsen erg fijn.

Freek
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juncker XL

Bericht door Fotomaan »

De fiets is nu zoals ik hem hebben wil.
Nu staat niet alleen het zadel maar nu ook het stuur in de juiste stand.
Het is voor iemand van mijn lengte nu echt een fijne fiets.
De volgende is ook al in de maak. Dat is de Estafette uit Gouda.
Die kwam weliswaar als een fiets uit het papier maar eigenlijk was het een slordig aan elkaar gehangen verzameling onderdelen met een framehoogte van 59cm. Dat worden er 70.
Die komt hier t.z.t. uiteraard ook nog wel voorbij.
Hieronder de Juncker in zijn nieuwe staat.
Bijlagen
87DFF27D-01F9-437E-880D-247AA23D796A.jpeg
75CFD74D-C9F6-4BA5-A64A-1533B2E98651.jpeg
C0F58C62-AFED-40D5-954C-275420814205.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Juncker XL

Bericht door maartenB »

Ha ha ha, ik voel de eerste 76 cm transportfiets al aankomen! Hoger en hoger en hoger!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie