Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5) SA 3 V

Bericht door veenofiets »

Ik heb via marktplaats deze 70 cm fiets kunnen kopen die in een gezien de leeftijd mooie staat verkeerd. Lakwerk en biezen zijn goeddeels in tact. Wel zijn er zo in de loop van het leven van de fiets wat niet originele delen gemonteerd te weten zadel, pedalen en koplamp. De nog originele Fongers kettingkast is min of meer op, dwz rond de trapas wat uitgescheurd en het achterstukje mist eraf. Misschien is die kettingkast op te lappen door hem te lijmen dat zou mooi zijn want ik denk niet dat ik een Fongers NOS kettingkast krijg. De fiets rijdt goed en heeft geen speling op trapas balhoofd en wielassen. Ik pas goed op de fiets daar was het me ook om te doen en dan liefst een Fongers maar een Simplex kruis van 700 mm had ik ook gekocht, het zadel welke door de vorige eigenaar laag is gezet mag nog wel vijf centimeter omhoog voor mij. Dat zegt niet dat de fiets klein is. Dit is echt een flinke grote hoge fiets. Elegant is de enkele buis. Ook al is ie van na de dagen dat de fietsen echt exclusief waren dus de jaren 20 en eerder, de kwaliteit en met name vrij luxe afwerking straalt eraf vind ik.

Freek
Bijlagen
1C622FF0-5963-49DC-9761-799803D30D04.jpeg
E85CB14E-2C13-4CD7-9CD6-C96D019F3276.jpeg
Laatst gewijzigd door veenofiets op 3 jul 2022, 21.27, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers HF 70 1952

Bericht door JasperA »

Proficiat Freek! De aanhouder wint… ;-)

En als ik een fraai ogende banden en pedalen combinatie mag voorstellen voor deze zeer nette HF 70 uit 1952 dan ‘adviseren wij van WC eend’ de onderstaande combi (die ik toevallig net doorgestuurd kreeg van een collega liefhebber…).
Bijlagen
DFB18B1C-42A3-4F5B-ADDE-EC5B33E66157.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1952

Bericht door veenofiets »

Jasper er liggen in principe prima banden om maar het hadden wat mij betreft witte mogen zijn. Toch denk ik omdat de fiets het technisch toe blijkt te laten omdat er geen speling is en alles lekker soepel loopt er eerst maar eens mee te doen wasr ie voor gemaakt is fietsen en genieten. Ik heb de fiets nogal aardig stevig vast moeten klemmen op het aanhangertje omdat ik vreesde dat ie anders misschien toch nog zou gaan schuiven of uit de blokken voor zou schieten en plat zou slaan. Gelukkig heeft de fiets die druk goed overleefd.

Freek
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1952

Bericht door veenofiets »

Jasper er liggen in principe prima banden om maar het hadden wat mij betreft witte mogen zijn. Toch denk ik omdat de fiets het technisch toe blijkt te laten omdat er geen speling is en alles lekker soepel loopt er eerst maar eens mee te doen wasr ie voor gemaakt is fietsen en genieten. Ik heb de fiets nogal aardig stevig vast moeten klemmen met de spanbanden op het aanhangertje omdat ik vreesde dat ie anders misschien toch nog zou gaan schuiven of uit de blokken voor zou schieten en plat zou slaan. Gelukkig heeft de fiets die druk goed overleefd.

Freek
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers HF 70 1952

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja ,fraaie hoge fiets Freek!
Ik zag `m ook staan op marktplaats in eerste instantie zonder maataanduiding maar je ziet het meteen die hoogte.
De onderdelen zal nog wel lukken. Met name het zadel en lamp mogen wel aangepast worden.
Zit er een dealerplaatje op?
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1952

Bericht door veenofiets »

Maarten

Er zit een plaatje van Leno Rijwielen te Rotterdam op. De fiets zal dus mogelijk een tijdje in Rotterdam hebben gereden.
Ik vind zelf het grote Lepper zweefzadel prima zitten je zit als op een fauteuil alleen kraakt ie wat gedurende het fietsen. Geen idee of originele Fongers zadels zo goed zitten.

Nog even de ODE van George van Fietsverzet op het merk Fongers alhoewel hij hier over een 1900 fiets praat :D
HET MERK WAT IK ZEER WAARDEER EN WAAROP HET GOUDEN SCHILD PRIJKT IS FONGERS UIT DE STAD GRONINGEN.

De Veeno fiets heeft een Torpedo drieversnelling terug trap rem naaf een heel compact wonder der techniek nauwelijks dikker dan terugtrap die keurig werkt. Deze Fongers heeft de Sturmey Archer spullen. Ook die naaf schakelt prima met de buisversteller. Het werkt goed, soms zijn Engelse spullen slecht dit gelukkig niet. De achterrem remt niet heel hard. Bij gebruik van beide remmen is er “voldoende vertraging” naar mijn idee. Nou ben ik niet van plan twee cafeïne/ glucose boosters op te eten en daarna vol op de pedalen te gaan veertig km per uur met deze fiets te gaan jagen. Zonde van die mooie fiets! Ik denk dat het bij normaal gebruik en 20 a 25 km uur fietsen prima zal werken.

Freek
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers HF 70 1952

Bericht door maartenB »

Heel leuk dat je hem hebt gekocht. mooie aanwinst!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1952

Bericht door veenofiets »

Maarten

Klopt en hij rijdt ook goed met het zadel 5 cm hoger, ondanks de vaste remstang heb ik het stuur dik 2 cm omhoog gekregen. Het mooie messing stelschroefje van de voorrem zit nou wel onderin dus dat moet nog even anders als ik een bankschroef tegenkom.
Ik kon het niet laten en heb er nog een stukje mee gefietst de fiets maakt op mij de indruk dat die recent is onderhouden, er steekt een nieuwe vooras in althans de nieuw verzonken ringen en moeren glimmen me tegenmoet.
Heb wel rustig aan gedaan maar dan hou ik de vele E-fietsen en bakfietsen net niet bij die rijden schat ik 24 a 25 km/u.

Freek
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1952

Bericht door veenofiets »

Je ziet het er op de foto's misschien niet zo aan af maar het valt me nog steeds gewoon op wat een enorm groot ding een 28 x 1,5 fiets met een frame van 70 cm hoog is. Het rijdt prima maar mijn racefiets (64 cm frame maar daar heeft de bovenbuis meer de schuine stand als op een safety, zadel zit ongeveer even hoog als bij deze fiets) is er een klein ding bij vergeleken, desalnietemin is die efficienter om even snel een afstand te overbruggen, dit is echt een toerfiets ( 20 - 25 km/h fietst het lekker die lepper kraakt wat maar is alsof je op een bankstel zit).
Freek
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers HF 70 1951 (AS 1 8 5)

Bericht door veenofiets »

Had ik eerst even na moeten kijken eigenlijk al voor ik m kocht mooi vergeten! Frame nummer van deze fiets blijkt AS 1 8 5 dus Aangepaste fiets 185 uit jaar S van Fongers 1942-1945 was de F en 1951 de S van het woord Fongers.

Freek
Plaats reactie