M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"

Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat zou best eens kunnen ,Robbert-Jan.
1939 is best mogelijk.

The Villiers is een bekende leverancier van freewheels. Ze maakte allerhande onderdelen.
Motorblokken bijvoorbeeld daar zijn ze bekend van. Het was een bedrijf dat dicht bij het merk Sunbeam stond.
Ik meen dat de schoonzoon van John Marston de oprichter van Sunbeam het bedrijf The Villiers runde.

Van Archipel is een hoge herenfiets met dubbele buis bekend die geleverd zou zijn in 1932. Die fiets heeft ook twee framenummers.
Die bij het zadel is waarschijnlijk van een toeleverancier van Archipel. Dat nummer voor op het balhoofd voerden ze al vele jaren op die plek.
Dat is echt een Archipel kenmerk.
Ik ken helaas het nummer van die fiets niet maar dat zou wel een leuk vergelijk kunnen geven qua datering.

Rond 1942 verkocht M.A. van Tilburg (junior) het bedrijf dat zijn vader in 1898 had opgericht. Veel jongere exemplaren zullen we niet tegen komen
denk ik . Heel leuk dat er weer een boven water is gekomen!

Groeten,
Maarten
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"

Bericht door peterbakker »

Ik heb ook een Archipel met 2 nummers. Deze komt ook uit eind jaren 30 meen ik.
Bijlagen
Screenshot_20220628-093949_Gmail_copy_288x640.jpg
Screenshot_20220628-093845_Gmail_copy_288x640.jpg
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah ,nog een Archipel.
Peter zou je de framenummers eens willen doorgeven hier op het forum of naar mijn e-mail.
Kan er net te weinig van maken.
Ben wel benieuwd hoe ze zich verhouden tot de fiets van Robbert-Jan.
De 70 cm hoge fiets uit 32 van Andre uit Friesland heeft ook die dubbele nummers.
Daar moet ik ook eens achteraan.
Ik denk dat met name de balhoofdnummers een inzicht kunnen geven over de aantallen Archipel fietsen die geleverd zijn.
Er zijn er zo verdacht veel nog aanwezig waardoor de twee mogelijke redenen hiervoor weer tevoorschijn komen.

Of veel verkocht of beter bewaard. Ik heb het vermoeden dat laatste.

Goed bewaard heeft dan als reden het luxe product dat hoort bij een rijkere eindgebruiker die ruime bewaarmogelijkheden heeft en minder de noodzaak heeft om de oude fiets op te ruimen. Ook het gebruik was meer recreatief van aard en gaf dus minder slijtage bij deze gebruikersgroep . Al met al ''het Fongers effect'' zou je kunnen zeggen.
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: M.A. van Tilburg "ARCHIPEL"

Bericht door peterbakker »

Hoi Maarten. Ik stuur het wel via de mail naar je toe. De fiets hangt nu op zolder , ik heb nu alleen dit soort slechte foto's. Komt nog wel !!
Plaats reactie