juncker kruisframe 1953

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door Maarten Waarlé »

Wat ik de laatste jaren doe met dit soort spelingen is ze opvullen met een speciale Loctite lijm.
Er is er een speciaal voor speling op dit soort passingen. Het is nummer 648 uit de serie.
Dit type loctite is super sterk en vullend en ook binnen enkele minuten al stroef en bruikbaar om gemonteerd te worden.

Groeten,
Maarten
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Maarten Waarlé schreef: 8 apr 2022, 18.49 Wat ik de laatste jaren doe met dit soort spelingen is ze opvullen met een speciale Loctite lijm.
Er is er een speciaal voor speling op dit soort passingen. Het is nummer 648 uit de serie.
Dit type loctite is super sterk en vullend en ook binnen enkele minuten al stroef en bruikbaar om gemonteerd te worden.

Groeten,
Maarten
Goede tip! Bedankt, zal dat eens proberen
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Het is weer even geleden, maar sindsdien heb ik niet stilgezeten. Het was vooral een enorme zoektocht naar de correcte onderdelen die roet in het eten gooide. Bij het verwijderen van de trapas bleek de vaste lagercup net als de as kapot te zijn. Australman doneerde heel genereus een zgan as en Johan overweg een set Inbusboutjes, dank daarvoor! Ik kwam er echter achter dat er verschillende maten boutjes en assen zijn. Namelijk een van 20 en 27mm en een as van 120 en 130mm.
IMG_20220512_175058.jpg
Zal ik natuurlijk net de verkeerde maten hebben gekregen... Daarom zijn de gedoneerde onderdelen weer beschikbaar voor wie ze nodig heeft! Ik verwacht dat de kortere assen voor sportfietsen zijn? Nu heb ik via een oproep op marktplaats een nos trapas gevonden van de goede afmeting alleen zonder cups. Later een set nos cups gevonden, alleen moest ik daar wel een as bij kopen. Puntje bij paaltje heb je opeens 4 assen en wat cups liggen :lol:.
IMG_20220512_175357.jpg
De vaste lagercup kreeg ik echter niet in het frame. Ik dacht dat de draad wat opgefrist moest worden dus ik had alles naar de fietsenmaker gebracht zodat ik het iig niet zelf kapot kon maken ;). Vandaag het frame opgehaald zit er opeens een andere vaste cup in. Volgens de fietsenmaker was het toch een andere maat dan nodig was. Ik heb er maar vrede mee gemaakt gezien ik het nog onmogelijk acht een goede originele cup te vinden, en alles zit nu toch goed op z'n plek verscholen achter het tandwiel.
IMG_20220512_175755.jpg
IMG_20220512_175810.jpg
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door veenofiets »

Heel mooi dat het uiteindelijk toch goed komt met de fiets!

Freek
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Kleine update. De voorvork zit in elkaar en daarmee begint het langzaamaan weer op een fiets te lijken. Ik had een tijd geleden al een stuur op de kop getikt welke hem goed staat. Enige probleem is dat er weinig ruimte voor een dop 11 is om het stuur vast te maken. Ik heb er daarom een millimeter rondom afgevijld waardoor deze netjes past.
img_20220610_173737870.jpg
img_20220610_173738103.jpg
Ik heb geprobeerd het tandwiel te richten en kom nu best dichtbij. Maar ik ben nog niet helemaal tevreden omdat hij toch nog wat afwijkt. Iemand hier nog een tip voor?
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Ik heb afgelopen week de wielen gespaakt en ze zien er top uit. Een set nieuwe (binnen)bandjes en Velglinten gekocht om het helemaal af te maken. Ik had naar mijns inziens een mooie band gevonden in het Beige zonder reflectie in de maat 28 x 1.5. In mijn hoofd is 1.5 hetzelfde als 1 1/2, echter had ik de etrto maten niet nagekeken. Nu zit ik dus met twee Beige 40-622 banden waar ik niets mee kan, en natuurlijk is het kaartje van een van de banden er al af...

Dus maar een setje oude zwarte banden erop tot het budget een nieuw setje toelaat. Foto's volgen.
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

Het komt bijna tot een eind. Afgelopen dagen een aantal keer korte, succesvolle rondjes gereden. De duomatic is even wennen maar werkt perfect. De spatborden zijn niet heel goed meer. Vooral bij punten als het achterlicht en bevestiging voor de stangen waren grote stukken weggerot. Daarom heb ik de binnenkanten behandeld met een roestomvormer om het roesten tegen te gaan en een beschermende laag te bieden. Alleen het aansluiten van de verlichting rest nog.

Ik zoek nog een linker (non-drive side) way-assauto trapper. Ik heb er een, maar er is meer schade dan lagerschaal. Mocht iemand een vervangende as, of vervangende trapper hebben hoor ik het graag.
img_20220718_151334080.jpg
img_20220718_152239374.jpg
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door veenofiets »

Toch wel heel fijn dat het na een vrij lange restauratie en veel moeite dan nu tot fietsen komt! Gefeliciteerd! De trapper zul je nog wel vinden verwacht ik. Geniet van de fiets en doe de fiets na al deze moeite een plezier en zet hem op cremekleurige banden bijv die van Jasper zou ik zeggen, ik heb dat gisteren met de HF 70 gedaan en hij ziet er uiterlijk gewoon echt beter uit. De zwarte banden ga ik wel op marktplaats aanbieden die zijn nog zeker 80% weg gooien is zonde maar het uiterlijk van een mooie oude fiets "benadelen" ook.

Freek
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door wvdaan »

we zijn nu kwartjaar verder en de juncker houdt het goed uit in het dagelijkse verkeer. de duomatic werkt perfect en gaat als een speer in de tweede versnelling. het blijft wel wennen om na het remmen, bij een kruispunt in zn tweede versnelling te staan. ik heb een tijdje geleden een set gum banden gevonden zonder reflectie welke er sinds vandaag op zitten, ik zal morgen in het zonnetje even een foto maken. wat een verschil een setje banden maakt voor het uiterlijk.

is er iemand die met mij mee zou kunnen kijken naar het aansluiten van de verlichting? de standaard SA gh6 verlichting werkt voor zover ik het begrijp met dubbele bedrading naar het achterlicht. echter heeft de juncker maar een enkele draad naar het koest lichtje achter.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: juncker kruisframe 1953

Bericht door m-gineering »

wvdaan schreef: 29 okt 2022, 20.24
is er iemand die met mij mee zou kunnen kijken naar het aansluiten van de verlichting? de standaard SA gh6 verlichting werkt voor zover ik het begrijp met dubbele bedrading naar het achterlicht. echter heeft de juncker maar een enkele draad naar het koest lichtje achter.
De meeste dynamo's hebben een kant van de spoel verbonden met het frame, en klassieke verlichting maakt ook altijd massa met het frame, dus dan heb je maar een draad nodig.
Bij de SA (en de huidige SON's) maakt de spoel geen contact met het frame, dus heb je twee draden nodig naar de koplamp. Maar de koplamp zal vaak wel contact maken met het frame dus vanaf daar is voor het achterlicht een draad tussen koplamp (daar zit in het algemeen de aan-uit schakelaar) en achterlicht voldoende.

Een dingetje van de SH6 is dat er lang geen 6v3W uit komt, dus met normale lampjes heb je niet veel licht. Led is wel OK, en anders moet je het totaal bij 2W houden
/Marten
Plaats reactie