nieuw lid unikap

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

nieuw lid unikap

Bericht door unikap »

Hoewel ik meer fietsensleutelaar dan verzamelaar ben heb ik min of meer toevallig een frans damesfietsje in de schoot geworpen gekregen waarvoor ik wel een zwak had. Gerestaureerd heb ik tot nu toe slechts bromfietsen en wel Kaptein Mobylettes. Dat betrof modellen uit de jaren 50 en 60 die mijn maat en ik tussen 1975 en '89 hebben gerestaureerd en verzameld tot we de collectie niet meer goed konden bijhouden en van de hand hebben gedaan. 9 jaar geleden weer bij het Mobyletteforum gegaan en ééntje uit 1950 gerestaureerd en een '71er gekocht. Rijden is er niet bij; het spul staat op zolder.
Het franse fietsje is een Camel van ergens rond 1960 denk ik. Op het forum tonton vélo suggereert iemand dat hij in Angoulème gemaakt is. Verder kan ik niets vinden over dit merk, behalve een exemplaar uit de jaren 30 en plaatjes van een Camel-tandem, vermoedelijk ook rond 1960.
Tenslotte behoort een groene Batavouw tot mijn collectie. Voor meer heb ik geen plaats. groet unikap/jed
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: nieuw lid unikap

Bericht door rowejon »

Hi,
Welkom op de forum.Er zijn meerdere leden met een zwakte voor franse fietsen, ik heb 2 van +/- 1910.
Gr
Jon
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: nieuw lid unikap

Bericht door unikap »

Reco kleur - kopie (2) verkl.jpg
Dit is de Camel waarmee ik bezig ben.
Kleur turquoise met blauwe striping, zowel op frame, als op spatborden en koplamp.
Zadeldek is verdwenen, maar wellicht zat daarop ook iets in die kleuren en ook de net-jasbeschermers kunnen die kleuren gehad hebben.
Eenvoudige uitvoering zonder dérailleur.
De kleuren zijn verdoezeld door vuil en roest.
gr jed
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: nieuw lid unikap

Bericht door maartenB »

Ik kan er weinig zinnigs over zeggen, maar wat een leuke Franse fiets! Met die uiterst karakteristieke spatborden en dat lampje, heerlijk!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: nieuw lid unikap

Bericht door non-fixie »

Welkom, @unikap!

En het klopt dat er hier meer leden met een zwak voor Franse fietsen zijn. :)

Dit is een van de mijne:

Afbeelding
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: nieuw lid unikap

Bericht door unikap »

Die van non fixie lijkt een tijdgenoot. Zelfde soort spatborden van Le Fol, maar een veel mooier zadel van leer zo te zien.
Peugeot of iets uit st Etienne? gr jed
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: nieuw lid unikap

Bericht door non-fixie »

unikap schreef: 20 jul 2022, 15.13 Die van non fixie lijkt een tijdgenoot. Zelfde soort spatborden van Le Fol, maar een veel mooier zadel van leer zo te zien.
Peugeot of iets uit st Etienne? gr jed
Er zitten vrij generieke aftermarket stickers op, maar ik vermoed dat het een Griffon is, uit de tijd dat Peugeot eigenaar was van het merk. Dus niet jonger dan 1955.

Het zadel is een Hunt X3:

Afbeelding
Plaats reactie