Doktersfiets met esculaap, 1942

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
De dokter
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 okt 2018, 14.28
Locatie: Bunnik

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door De dokter »

Omdat ik de fiets niet gebruik en het Stedelijk Museum in Schiedam al eerder had aangegeven er belangstelling voor te hebben, heb ik de fiets aan hen geschonken. Het verhaal op deze website met alle reacties heeft daar aan bijgedragen.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 650
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door non-fixie »

Wat aardig! :thumb:
De dokter
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 okt 2018, 14.28
Locatie: Bunnik

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door De dokter »

IMG_2565.jpg
De fiets is in het depot van het museum aangekomen. Opgehaald door de conservator voorzien van witte handschoenen;-) Mijn oom (zelf ondergedoken in de oorlog) zal door hen nog worden geïnterviewd. Het einde van mijn zoektocht naar een stukje van de familiegeschiedenis, mijn opa en broer hadden dit leuk gevonden.
Laatst gewijzigd door De dokter op 28 jul 2022, 10.34, 2 keer totaal gewijzigd.
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door theodorus »

Wel goed terecht gekomen, ( Ik denk dat de esulaap bij het Velorama meer op zijn plaats is)
Jammer dat hij waarschijnlijk niet meer voor het publiek te zien zal zijn.
maar ja we kunnen niet alles blijven zien. :geek:
De dokter
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 okt 2018, 14.28
Locatie: Bunnik

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door De dokter »

Bij Velorama wilden ze wel de esculaap hebben maar niet de fiets en het verhaal. Nu zal de fiets gebruikt worden als hulpmiddel om het verhaal van Schiedam in de oorlog en de hongerwinter te kunnen vertellen, naast allerlei andere voorwerpen die ze daarvoor beschikbaar hebben.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door de rode »

theodorus schreef: 20 jul 2022, 10.13 Wel goed terecht gekomen, ( Ik denk dat de esulaap bij het Velorama meer op zijn plaats is)
Jammer dat hij waarschijnlijk niet meer voor het publiek te zien zal zijn.
maar ja we kunnen niet alles blijven zien. :geek:
bij een museum dat in het recente verleden o.a de oude Fongers collectie verkocht aan handelaren lijkt me dat niet zo,n verstandig plan en zou ik em ook naar Schiedam hebben gedaan
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Doktersfiets met esculaap, 1942

Bericht door Maarten Waarlé »

In Rotterdam staat die spiegelende vaas met de permanente zichtbare opslag van het Rotterdamse Boymans van Beuningen.
Dat zouden ze in Schiedam ook moeten doen.
En op meer plekken in Nederland. De fiets met Esculaap en verhaal is erg interessant en goed op haar plaats maar de fietsen ''op de achtergrond'' hebben mijn interesse ook zeker.
We zijn nog steeds opzoek naar een originele Burgers hoge bi en die van het Schiedamse museum zijn de moeite van het onderzoeken waard denk ik.
Zou mooi zijn als ze zo te bekijken zouden zijn. In Eindhoven staan ook nog wat van die fietsen en wie mag weten waar nog meer in ontoegankelijke depots.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie