Juncker elektriciteits 'moertjes' reproductie

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Juncker elektriciteits 'moertjes' reproductie

Bericht door wvdaan »

Juncker adverteerde in de jaren 50 stevig met het feit dat de bedrading van dynamo naar de verlichting volledig in het frame weggewerkt was. Er zitten dan twee punten op het frame waar de draad er in en ook weer uit kwam. Een bij het balhoofd een bij de achterbrug.

Ik ben momenteel bezig met een 1954 juncker waarvan beide deze moertjes kapot zijn. Nu heb ik een aantal van de deze moertjes gemodelleerd (dit is maar een eerste experiment), 'ge-3dprint' en achteraf een draad op getapt en gaatjes geboord waardoor het een bruikbaar moertje is geworden. Het liefst vermijd ik het tappen van draad ed. gezien van de drie proefmoertjes er twee kapot zijn gegaan. Dit kan dmv een ander soort printer, maar daarvoor zou ik naar een bedrijf moeten stappen. Nog geen idee van de kosten vroeg ik mij af of er geïnteresseerden zijn voor een setje reproductie moertjes? Het zal niet gaan om 15 euro voor een setje lijkt me, maar de tijd zal het leren. Ik hoor het graag.
IMG_20220123_171801.jpg
IMG_20220123_171823.jpg
IMG_20220123_171847.jpg
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Juncker elektriciteits 'moertjes' reproductie

Bericht door Coleine »

Ik heb wel interesse in ‘n stuk of vijf.
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: Juncker elektriciteits 'moertjes' reproductie

Bericht door wvdaan »

Coleine schreef: 29 jan 2022, 23.45 Ik heb wel interesse in ‘n stuk of vijf.
Top Colin, dan is er iig iemand wie ik er blij mee kan maken :roll:. Ik heb vandaag een testprint gemaakt met schroefdraad er al op. De vorige kwam niet ver genoeg in het frame.
IMG_20220211_183545.jpg
IMG_20220211_183531.jpg
Ik ga nog een versie maken omdat ik niet tevreden ben met hoe het messing busje er in past. Daarna is het zoeken naar een producent die kan "resin" printen. Dan hoeft er niets te worden geboord en is het geheel ook een stuk steviger.
Merdeka
Berichten: 5
Lid geworden op: 7 aug 2022, 17.59

Re: Juncker elektriciteits 'moertjes' reproductie

Bericht door Merdeka »

Ik reageer even in het topic @wvdaan aangezien ik met mijn profiel nog geen privéberichten mag sturen.

Het schroefdraad is prima te printen mits men het juiste type printer gebruikt. Zelf heb ik alleen FDM printers. Die werken met plastic filament op een rol. Dit type printer is alleen minder tot niet geschikt voor echt fijn werk als schroefdraad. Dan ontkomt men niet aan het tappen van draad.

Printers van het type SLA werken met vloeistof en zijn wel geschikt voor fijn werk. Die zijn de laatste jaren enorm gedaald in prijs en populair in de modelbouw.

Aangezien het moertje dat u heeft getekend ook over zekere mechanische eigenschappen moet beschikken is zelfs SLA mogelijk geen bruikbare optie.
Denk hier ook aan het temperatuur waaraan het moertje blootgesteld kan worden. PLA plastic zal zacht worden bij een graad of 60, en een zwart fietsframe stilstaand in de volle zon kan behoorlijk warm worden.

Het is dan nog steeds mogelijk om het met LPBF-M te laten maken door een bedrijf als Shapeways in Eindhoven. Bij LPBF-M gebruiken ze een laser om bijvoorbeeld uit aluminium poeder het product te printen. Shapeways zit hier 700m bij me vandaan en heb bij een bezoek wel eens die producten gezien. Is niet goedkoop, maar als u het kunt delen met een paar man, zeker betaalbaar en de moeite.
https://www.shapeways.com/materials/aluminum

Complimenten voor het tekenen van het onderdeel trouwens. Ziet er goed uit.

Mijn tip zou zijn om eens een proefprint te maken in PETG als plasic soort. Dat heeft wat andere eigenschappen als PLA plastic.
Hogere temperatuursweerstand en minder breekbaar dus beter te tappen/draadsnijden.

Groeten,
Timo
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Juncker elektriciteits 'moertjes' reproductie

Bericht door Bandenplakker »

Mijn twee centen (zonder iets af te willen doen aan de bijdrage van Timo):

Ik vrees dat de kosten van Shapeways alleen de moeite waard zijn bij grote aantallen.

Er zijn inmiddels enorm veel combinaties van 3D-printers, -materialen, -methodes en bijbehorende eigenschappen. Elke combinatie heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Over de eigenschappen van het materiaal PET/PETG vond ik:
+ glossy and smooth surface finish
+ adheres well to the bed with negligable warping
+ mostly odorless while printing
- poor bridging characteristics
- can produce thin hairs on the surface from stringing

@wvandaan, als je je tot eigen filament-printer wilt beperken, kun je het ook nog proberen met TPU filament:
[ik citeer https://re-filament.com/what-is-tpu-filament/]
Thermoplastic Polyurethane (TPU) is a popular flexible filament on the market. It is made of the same material as TPE, which is flexible, durable, and resilient like rubber.
This item is also resistant to wear, lubricants, oil, chemical, and abrasion. It is resistant to extreme cold, so it does not shatter when frozen and does not bow.
TPU is often used to make flexible, lightweight materials with various applications.
• Adipic acid esters are used to make polyester-based TPU.
• Polyether-based TPU filaments manufactured from tetrahydrofuran ethers.
• Polycarbonate TPUs are composed of polycaprolactone, which is a thermoplastic polyurethane elastomer.
[einde citaat]

Ik hoop dat dit helpt.

Dirk
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: Juncker elektriciteits 'moertjes' reproductie

Bericht door wvdaan »

Bedankt voor de reacties en info. Ik heb al eens eerder gekeken naar het aankopen van een 3d printer. Maar ik heb mezelf er van overtuigd dat nog een hobby geen goed plan is. Ik zoek nu vooral naar een bedrijf, of liever nog een particulier, die zou kunnen printen in een geschikt plastic type. Mocht iemand mij kunnen doorverbinden hoor ik het graag.

Daarnaast heb ik al een proefversie gedaan die ik zelf heb getapt en de kleine graatjes in heb geboord. Probleem is alleen dat de draad niet helema tot op de moer kan worden getapt waardoor hij niet mooi in het frame steekt.

Qua aantallen denk ik dat het gaat om enkele tientallen. Naast mijzelf heb ik alleen vanuit Colin zijn kant interesse vernomen dus de rest zal een voorraadje zijn voor anderen met interesse in de toekomst.
Plaats reactie