Welk type Fongers is dit?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Welk type Fongers is dit?

Bericht door hansvdw »

Hierbij de Fongers fiets waarvoor ik onlangs heb getracht een liefhebber te vinden. Heb hem uiteindelijk zelf maar opgehaald. De eigenares heeft de fiets in 1960 als veertienjarige nieuw gekregen. De eerste decennia van zijn bestaan reed hij in Den Haag, dagelijks door de toen al drukke Javastraat en de Laan van Meerdervoort. Mevrouw heeft al die jaren goed voor de fiets gezorgd. Volgens haar zijn in de loop van de tijd slechts het voorwiel en de verlichting (en natuurlijk de banden) vervangen. Ook het originele zadel is verdwenen. Ik heb er voor de aardigheid even een rokzadel opgezet.

Ik heb geprobeerd te achterhalen wat het type is, maar kom er niet uit. De bagagedrager is van een Super Sport, maar hij heeft verder weinig van het prachtige grijs-blauwe exemplaar dat ook op het forum te vinden is. De kleur van de spatborden verschilt weliswaar subtiel van die van het frame, maar daarmee is het met de frivoliteit gedaan. De decal met de type-aanduiding is in de loop van de rijd nagenoeg weggesleten (zie de foto).

Mijn vraag daarom: weet iemand met welk type Fongers we hier te maken hebben?

Groet,
Hans
Bijlagen
0B665D0A-E297-499C-A96D-3F61AAAE4D90.jpeg
F0F1A79A-19B2-4D1A-8AEB-68E8B5A653A5.jpeg
EA60BEDF-1A35-44AC-8271-1E686827BAFC.jpeg
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Welk type Fongers is dit?

Bericht door JasperA »

Dag Hans,

Ik heb zelf een Fongers Majestic uit 1962 waar mijn vrouw op rijdt. We zijn momenteel een weekje aan het kamperen op de Hondsrug en verkennen deze uiteraard op twee Fongers fietsen.

Jouw Fongers damesfiets lijkt qua vormgeving hetzelfde te zijn. Ik vermoed dus dat dit ook een ‘Majestic’ is. Ik heb de kleurstelling in ieder geval vaker op dit type Fongers gezien. Het betreffen vaak de latere Fongers fietsen. De echt spannende kleuren zijn er dan alweer uit.
Bijlagen
E70AEF5C-3251-4547-91F1-2BE714D9DCBE.jpeg
879E07BD-4179-43B0-866F-CBBC7807E1F4.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Welk type Fongers is dit?

Bericht door hansvdw »

Ha Jasper,

Mooi weekje heb je uitgezocht!

Majestic, dat past naadloos op de restanten van de versleten decal, dank. De inderdaad weinig spannende kleurstelling werd blijkbaar ook al in 1960 toegepast.

Fijne week nog.

Groet,
Hans
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Welk type Fongers is dit?

Bericht door fietshobbyist »

Andere vraag: vandaag zag ik een rokzadel dat andersom op de fiets zat, dan op de foto's in dit topic - en in andere berichten over dit onderwerp.
Het bracht me even aan het twijfelen, want krulveren zitten doorgaans aan de achterkant van een zadel, maar het lijkt me dat ie er toch op hoort zoals op deze Fongers, niet?
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 14 aug 2022, 17.03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Welk type Fongers is dit?

Bericht door Bandenplakker »

Werner,

Je hebt gelijk: een rokzadel vereist wezenlijk ander eigenschappen dan een gewoon zadel. Het zwaartepunt van de berijdster ligt bij een rokzadel aan de voorzijde.
Wat ik eigenlijk een beetje vreemd vind, is dat het leesbare merkteken van een oud rokzadel bij correcte montage aan de voorzijde zit, in tegenstelling tot bij gewone zadels; dat kan vergissingen door onbekenden met de materie in de hand werken.

Dirk
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Welk type Fongers is dit?

Bericht door fietshobbyist »

Bandenplakker, dank voor de reactie.
Dat klopt, maar in het geval van een rokzadel hier thuis zit ook aan de achterkant een merkplaatje:
voorop staat "Lemet [ROK] Holland" en achterop "Vazad".
Plaats reactie