crankstel met spie (cottered crank)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Lizelot
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2021, 23.05

crankstel met spie (cottered crank)

Bericht door Lizelot »

Beste Leden,

Onlangs wou ik graag een crankstel met crankspies demonteren voor onderhoud (oude raleigh). Jammer genoeg slaag ik er niet in om de spies te verwijderen.
Eén van de spies is ondertussen ook stuk gegaan bij het proberen verwijderen.
Heeft er iemand tips om dit te doen? Uitboren? Verhitten? ..
Bestaan hier nog goede tools voor die nog op de markt te koop zijn?

Alvast veel dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Lizelot
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: crankstel met spie (cottered crank)

Bericht door Maarten Waarlé »

Wat goed werkt is de crank spie met een bankschroef uit de crank persen.
De bankschroef moet niet te klein zijn . Een dikke moer (M12 ) of een dopsleutel over de spie steken aan de kant waar die er uit moet en aan de andere kant de moer er nog bijna geheel op laten zitten zodat er slechts een kier (1 mm) tussen moer en crank zit.
In die posities kun je de spie opspannen in de bankschroef en zal de grote moer of dopsleutel de crank ondersteunen terwijl de spie onder druk wordt gezet met de bankschroef vanaf de kant waar de moer zit. Meestal gaat die spie dan los met een knal.
De rest kan dan met een hamertje los getikt worden.
Als de schroefdraad scheef is geslagen dan werkt het niet meer omdat de opstelling zo haaks mogelijk moet zijn.
Als dat stuk draad scheef staat dan gaat het nog schever bij het persen met de bankschroef.
Je kan proberen de draad eerst weer recht te slaan met een drijver of oude schroevendraaier anders wordt het boren vrees ik.

Maarten
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: crankstel met spie (cottered crank)

Bericht door m-gineering »

Lizelot schreef: 18 aug 2022, 21.33 Beste Leden,

Onlangs wou ik graag een crankstel met crankspies demonteren voor onderhoud (oude raleigh). Jammer genoeg slaag ik er niet in om de spies te verwijderen.
Eén van de spies is ondertussen ook stuk gegaan bij het proberen verwijderen.
Heeft er iemand tips om dit te doen? Uitboren? Verhitten? ..
Bestaan hier nog goede tools voor die nog op de markt te koop zijn?

Alvast veel dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Lizelot
De tools gaan uit van een spie in goede doen, als je de draad krom geslagen hebt houdt dat een beetje op.

Verhitten is zinloos, dan maak je nog meer stuk.

Om een spie te verwijderen heb je of een zware pers cq bankschroef nodig, of een echt stijve ondersteuning en een gedecideerde klap met een hamer van een kilo oid. Als het draadeinde krom geslagen is deze zo kort mogelijk afzagen zodat je weer recht op de spie kunt slaan met een zo groot mogelijke drevel
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: crankstel met spie (cottered crank)

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

En niet vergeten om eerst kruipolie goed in te laten trekken. Goed inspuiten, en een weekje later proberen kan veel verschil maken.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: crankstel met spie (cottered crank)

Bericht door veenofiets »

Klopt kruipolie penetreert en krijgt veel los. Dagelijks beetje verse kruipolie opspuiten en een week, desnoods veertien dagen geduld doen veel.

Freek
Plaats reactie