Binnenbanden met korte ventielen

Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Fotomaan »

m-gineering schreef: 10 mar 2021, 11.48
Fotomaan schreef: 10 mar 2021, 08.39 Een ventiel korter zagen is een hachelijke zaak omdat de verdikking in het buisje zijn afsluitende werk dan niet meer kan doen. :o
I
Eerst de zitting een beetje dieper boren lijkt me geen heksentour
Is de wand van het buisje over de hele lengte even dik?
Dan zou dat inderdaad een optie zijn :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Fotomaan »

Wouter schreef: 10 mar 2021, 11.14 Gebruik je deze maat Kenda binnenbanden in 28x1.5 buitenbanden en gaat dat t.a.v. de maatvoering dan goed?
De buitenbanden die ik gebruik zijn meestal van de maat 47-622 t/m 50-622 en daar passen ze goed in.
Het is in't ieder geval zo dat er op binnenbanden van Continental staat dat ze passen in banden van 48 t/m 62. De fabrikant zelf doet er niet zo moeilijk over.
Binnenbanden van de maat 28 x 1 5/8 x 1 3/8 hebben een ETRTO maat van 37-622 en daar zouden dan deze banden met een kort Hollands- of Dunlopventiel goed in moeten passen.
https://www.giga-bikes.nl/266171-dsi-bi ... -dv-25-mm/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Fongers1952 »

Fotomaan schreef: 10 mar 2021, 16.08
Wouter schreef: 10 mar 2021, 11.14 Gebruik je deze maat Kenda binnenbanden in 28x1.5 buitenbanden en gaat dat t.a.v. de maatvoering dan goed?
De buitenbanden die ik gebruik zijn meestal van de maat 47-622 t/m 50-622 en daar passen ze goed in.
Het is in't ieder geval zo dat er op binnenbanden van Continental staat dat ze passen in banden van 48 t/m 62. De fabrikant zelf doet er niet zo moeilijk over.
Binnenbanden van de maat 28 x 1 5/8 x 1 3/8 hebben een ETRTO maat van 37-622 en daar zouden dan deze banden met een kort Hollands- of Dunlopventiel goed in moeten passen.
https://www.giga-bikes.nl/266171-dsi-bi ... -dv-25-mm/
Dank voor de tip, dan ga ik de 37-622 ook bestellen.

Is het nou een kwestie van tijd voordat binnenbanden met korte (Dunlop)ventielen helemaal niet meer te krijgen zijn?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Fotomaan »

Ze komen nog wel eens voorbij. Ik heb er vorig jaar nog een paar kunnen kopen bij GigaBikes van het merk Bicycle Gear maar die zijn inmiddels ook uitverkocht.
Alles binnenbanden met een kort ventiel die voorbij komen probeer ik in ere te houden. Dat levert dan binnenbanden op die érg vaak geplakt zijn.
Maar dat is eigenlijk helemaal geen probleem.
Het begint alleen maar vervelend te worden als de banden poreus worden maar ik zie er niet zo veel eigenlijk.
Maar om een beetje met mijn tijd mee te gaan heb ik dus eens een paar binnenbanden met autoventielen gekocht en gemonteerd.
Ik ben zeer te spreken over de binnenbanden van KENDA. Ze zijn wat groter en wat dikker/zwaarder wat meer duurzaamheid suggereert. Of dat ook werkelijk zo is zal de tijd leren.
Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk om hier over autoventielen te beginnen maar je kunt ze keihard oppompen bij .... de pomp :P

Deze banden gebruik ik op dit moment.
https://www.giga-bikes.nl/46322-kenda-b ... 5-av-35mm/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Fongers1952 »

Fotomaan schreef: 10 mar 2021, 19.59 Ze komen nog wel eens voorbij. Ik heb er vorig jaar nog een paar kunnen kopen bij GigaBikes van het merk Bicycle Gear maar die zijn inmiddels ook uitverkocht.
Alles binnenbanden met een kort ventiel die voorbij komen probeer ik in ere te houden. Dat levert dan binnenbanden op die érg vaak geplakt zijn.
Maar dat is eigenlijk helemaal geen probleem.
Het begint alleen maar vervelend te worden als de banden poreus worden maar ik zie er niet zo veel eigenlijk.
Maar om een beetje met mijn tijd mee te gaan heb ik dus eens een paar binnenbanden met autoventielen gekocht en gemonteerd.
Ik ben zeer te spreken over de binnenbanden van KENDA. Ze zijn wat groter en wat dikker/zwaarder wat meer duurzaamheid suggereert. Of dat ook werkelijk zo is zal de tijd leren.
Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk om hier over autoventielen te beginnen maar je kunt ze keihard oppompen bij .... de pomp :P

Deze banden gebruik ik op dit moment.
https://www.giga-bikes.nl/46322-kenda-b ... 5-av-35mm/
In Amerika heb je veel bedrijven die onderdelen voor klassieke auto's opnieuw maken. Zou daarom leuk zijn als er hier een bedrijf nieuwe binnen en buitenbanden gaat maken die toegespitst zijn op klassieke fietsen. Maar ik ben bang dat de markt daar voor te klein is.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door m-gineering »

Fongers1952 schreef: 11 mar 2021, 13.16
In Amerika heb je veel bedrijven die onderdelen voor klassieke auto's opnieuw maken. Zou daarom leuk zijn als er hier een bedrijf nieuwe binnen en buitenbanden gaat maken die toegespitst zijn op klassieke fietsen. Maar ik ben bang dat de markt daar voor te klein is.
https://www.cokertire.com/
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fongers1952 schreef: 11 mar 2021, 13.16 In Amerika heb je veel bedrijven die onderdelen voor klassieke auto's opnieuw maken. Zou daarom leuk zijn als er hier een bedrijf nieuwe binnen en buitenbanden gaat maken die toegespitst zijn op klassieke fietsen. Maar ik ben bang dat de markt daar voor te klein is.
Zeker als je de prijzen van custom banden meeneemt. Die custom banden beginnen bij een paar honderd dollar per stuk.
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Jorisoudefiets »

Afzagen en boren is mogelijk. Ik denk dat velen onder ons handig genoeg zijn.
Twijfel je of je handig genoeg bent, probeer eerst een binnenband die je niet meer nodig hebt.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Fotomaan »

m-gineering schreef: 10 mar 2021, 08.12
Fongers1952 schreef: 9 mar 2021, 19.48
kun je een Dunlop ventiel niet gewoon een beetje inkorten?
Ik heb bij wijze van experiment een moer waar het ventiel doorheen past over het ventiel geschoven zodat het ventiel niet zo ver uit de velg steekt.
Dat bleek prima te werken. :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 27 aug 2022, 19.27
m-gineering schreef: 10 mar 2021, 08.12
Fongers1952 schreef: 9 mar 2021, 19.48
kun je een Dunlop ventiel niet gewoon een beetje inkorten?
Ik heb bij wijze van experiment een moer waar het ventiel doorheen past over het ventiel geschoven zodat het ventiel niet zo ver uit de velg steekt.
Dat bleek prima te werken. :P
ik lees net op een forum: Walmart usually has 32mm Presta stemmed tubes for 25-32mm tires for 5 dollars. Used to be branded Bell but now are a Walmart brand name.
Dus ergens lopen ze nog ' achter' ;)
/Marten
Plaats reactie