Lepper derailleur

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Lepper derailleur

Bericht door deraptor »

Geen vraag die me 's nachts wakker houdt, maar wel iets wat ik me om de zoveel tijd afvraag. Weet iemand het verhaal achter de Lepper derailleurs?

De paar die ik ken zijn 100% gebaseerd op bekende Shimano derailleurs uit dezelfde tijd (jaren '70-begin jaren '80), en vermoedelijk geproduceerd door SunRace die ook al onder eigen merk een Arabesque-knock off produceerde (de 555 EX... ik heb 'm hier liggen als NOS en zelfs het doosje is een exacte kopie van de Shimano-versie). Maar... hadden de Lepper-derailleurs iets te maken met 'onze' zadelproducent Lepper of kopieerde SunRace om vage redenen de Lepper-merknaam? Zie de naam op de Arabesque-achterderrie hieronder... de streep onder de letters vanuit de sierlijke l, de kleine letter r... identiek aan de schrijfwijze op de zadels...
Untitled-2.jpg
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Lepper derailleur

Bericht door maartenB »

Hoi Raptor,
Ik vind het een heel interessante vondst, Ik heb er wat mensen in de club op gewezen en hoop dat er op enige termijn antwoord komt.
dank voor het posten, heel bijzonder,
groeten,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Lepper derailleur

Bericht door deraptor »

maartenB schreef: 27 aug 2022, 17.56 Ik heb er wat mensen in de club op gewezen en hoop dat er op enige termijn antwoord komt.
Leuk, ik ben benieuwd!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Lepper derailleur

Bericht door marco verbaant »

Lepper was de Nederlandse zijtak van een oorspronkelijk Duits bedrijf gesticht in 1894. Een lederverwerker van huis uit, net zoals Brooks in Engeland ooit begon. Zadels stonden bij Lepper sinds 1897 op het programma. Sinds 1926 ook in Nederland gehuisvest, in Dieren. Inderdaad… net als Gazelle. Er zal dan toen ook wel winkelnering zijn geweest tussen beide bedrijven. In de vijftiger jaren werkte er op het hoogtepunt 300 mensen bij de zadelfabrikant. Minder ging het in 1975 en 1994 toen het telkens krap aan een faillissement ontsnapte. In 2016 ging het bedrijf in afgeslankte vorm in Apeldoorn door. De leren zadels komen tegenwoordig hoofdzakelijk uit het lederland Italië.

Misschien niet geheel branchevreemd is de Lepper bidonhouder, met inderdaad hetzelfde woord-/beeldmerk qua lettertype. Hier op mijn mountainbike.
Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Lepper derailleur

Bericht door marco verbaant »

Zonder ongewild al teveel teclame te willen maken. Verkrijgbaar in zwart, bruin en honing... :D
Afbeelding
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Lepper derailleur

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 28 aug 2022, 12.40 Misschien niet geheel branchevreemd is de Lepper bidonhouder, met inderdaad hetzelfde woord-/beeldmerk qua lettertype.
Toen Lepper nog een bedrijf was hebben ze ook spatborden gemaakt.
Nu is Lepper natuurlijk alleen nog maar een merk dat Accell naar believen ergens op kan plakken
/Marten
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Lepper derailleur

Bericht door Cyclissimo »

Ik ben ook weleens een Lepper stuurpen tegengekomen. Ik ben er toen vanuit gegaan dat het om de Lepper uit Bielefeld ging, aangezien het op een Duitse fiets zat. Geen idee hoe dat met deze derailleurs is. Ik heb ook weleens een andere Lepper derailleur gezien, maar niet met het echt logo, maar alleen hoofdletters LEPPER erin.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1568
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Lepper derailleur

Bericht door Fotomaan »

Bij Lepper zijn ook velgen gemaakt. Van staal en aluminium.
Daar is overigens ook niet van bekend waar ze gemaakt zijn maar ik heb de naam in de velgen zien staan.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2491
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Lepper derailleur

Bericht door Durabo88 »

De hoofdproducten van het Nederlandse Lepper, zijn zoals een oud logo laat zien: (leren) zadels, velgen en spatborden (en spatbordstangen).
Ik ben ook wel eens voetsteuntjes om op een fiets of brommer te monteren tegengekomen.
Sportief fietsend!
Plaats reactie