De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat moet kloppen Marten,
Boven aan de foto staat de naam Ilse Bing, Paris 1933.

Ilse Bing was een beroemd Duitse fotograaf die in het interbellum beroemdheid verwierf met fotografie en
door Hendrik Willem van Loon ook gepromoot werd in Amerika.

Zie https://www.vam.ac.uk/articles/ilse-bing-life-and-work voor haar levensgeschiedenis.

Omdat van Loon haar blijkbaar kende en geholpen heeft kan het best zijn dat hij het is die op de foto staat. Temeer omdat het om een Nederlands vliegveld gaat, Schiphol. Maar echt 100% duidelijk is het wat mij betreft niet.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door Maarten Waarlé »

Vorig weekend maar eens in Veere gaan kijken.
Verrassende tentoonstelling over Hendrik Willem van Loon.
DSC09959.JPG
DSC09950.JPG
Ik kan het echt aanraden. Wat een creatieve sociaal bevlogen schrijver-tekenaar.
Ik kreeg na contact met de vrouw die de tentoonstelling zo smaakvol heeft opgebouwd
nog een foto van van Loon met Fongers fiets toegestuurd.
HW van Loon met zijn fiets, Kaai Veere (2).jpg
De foto is genomen voor zijn huis in Veere . Het huis met de naam de Houttuyn aan de kade in Veere.
Ik heb er mijn fiets ook even neer gezet,. Je ziet aan de poort dat het om de zelfde locatie gaat.
his original living home ''de Houttuin''.JPG
Opvallend vind ik de ronde type aanduiding onder aan het achterspatbord. Het is wel bekend van het voorste stuk van het voorspatbord maar blijkbaar zat het dus ook achteraan. Toevallig heb ik een rijwiel uit het zelfde jaar staan . Een Fongers CCG en dus met eerste soort B als merkje.
DSC09982.JPG
De fiets van van Loon zal een eerste soort C hebben staan in het tekentje.
En blijkbaar een gezondheidszadel origineel.
Het verhaal gaat dat van Loon zijn Fongers door iedereen die er op paste en een fiets nodig had er op liet rijden. Een soort witte fietsen plan avant la lettre volgens de samenstelster van de tentoonstelling.
Past wel zeer goed bij het karakter van van Loon. Mensenvriend.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie