Van Dis in Indonesië - De fiets: Een windvoertuig dat loopt als een paard maar zonder gras, water, stal en stront...

Kom je wat moois tegen? Deel het!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Van Dis in Indonesië - De fiets: Een windvoertuig dat loopt als een paard maar zonder gras, water, stal en stront...

Bericht door JasperA »

Afgelopen week werd ik geattendeerd op een televisie programma van de VPRO waarin ook gesproken wordt over de liefde voor oude fietsen in Indonesie:
https://www.vpro.nl/speel~VPWON_1154376 ... 3%AB~.html

Vanaf ongeveer 13:30 minuten.

Ik denk alleen niet dat Soekarno op een Nederlandse Fongers fiets fietste zoals wordt gesuggereerd door één van de geïnterviewden en later nog eens wordt herhaald door Adriaan van Dis...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Van Dis in Indonesië - De fiets: Een windvoertuig dat loopt als een paard maar zonder gras, water, stal en stront...

Bericht door ReinvB »

Erg interessant, maar waarom denk jij dat Sukarno niet op een Fongers reed ? Van de foto (op een t shirt toch) kon ik niet veel maken, maar een Fongers was een kwaliteitsfiets populair bij de gegoede klasse, dus waarom niet ? Hij zal als president niet veel hebben gefietst wellicht. Als ik het goed begrijp was er ook na de onafhankelijkheid nog export van Nederlandse fietsen naar Indonesië ,zoals blijkt uit het verhaal over de Gazelles rond de 1.1 milioen reeks, dus het was denk ik niet alleen de koloniale bestuurslaag die er op reed. Groet, Rein
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Van Dis in Indonesië - De fiets: Een windvoertuig dat loopt als een paard maar zonder gras, water, stal en stront...

Bericht door JasperA »

Los van dat ik denk dat Soekarno zich onder geen beding zou laten fotograferen op een Nederlandse fiets is de foto op het T-shirt van de man een bekende foto uit 1950 die gemaakt in India van Soekarno op, naar ik aanneem, een Engelse fiets.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Van Dis in Indonesië - De fiets: Een windvoertuig dat loopt als een paard maar zonder gras, water, stal en stront...

Bericht door ReinvB »

Dat laatste is duidelijk, dat eerste is moeilijker te beoordelen natuurlijk. Hij was een nationalist natuurlijk,maar of hij een hekel aan nederland had komt niet duidelijk uit zijn biografie, al is hij duidelijk slecht behandeld door het koloniale gezag, en of hij dan geen nederlandse kwaliteitsfiets zou willen hebben, lijkt mij sterk, zo sterk was de symboolwaarde ook weer niet, dus het zou kunnen, maar ik denk niet dat dat nu te bewijzen valt. Nederlandse bewindhebbers redenna de oorlog ook gewoon in duitse auto s. Ik heb op de Engelstalige wikipedia pagina wel een foto gevonden van sukarno met een fiets, maar de resolutie is te laag om iets van het merk te kunnen zeggen. Een fiets met een nederlands aandoend hoog opgebogen stuur en een laag (22¨?) frame.
1920px-Sukarno_in_exile_in_Bengkulu,_Bung_Karno_Penjambung_Lidah_Rakjat_229.jpg
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Van Dis in Indonesië - De fiets: Een windvoertuig dat loopt als een paard maar zonder gras, water, stal en stront...

Bericht door VelpArnhem »

Leuke tip! Dit shot uit de uitzending ook erg leuk!
Bijlagen
shirt.JPG
Plaats reactie