Phoenix racefiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
EliasAL
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2022, 22.58

Phoenix racefiets

Bericht door EliasAL »

Goedendag allen!

Ik ben nieuw op dit forum en stel me graag even voor. Ik ben Elias, 20 jaar oud en studeer Journalistiek in Utrecht. Ik heb al wat langere tijd enkele racefietsen maar heb sinds kort een Phoenix aangeschaft. Na een middag besteed te hebben om alles weer mooi op te poetsen borrelde ook gelijk allerlei vragen op over de historie. Vandaar dit lidmaatschap op het forum!

Weet iemand uit welk jaar deze fiets komt en wat voor historie er van het merk bekend is? Op internet heb ik al het een en ander gevonden, onder andere dat Phoenix de voorloper is van de Batavus. Ik ben erg benieuwd wat de kenner er van weet te vertellen! Bijgevoegd wat foto’s!
Bijlagen
1B3D46BA-705D-4891-A465-5A020F3499A7.jpeg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Phoenix racefiets

Bericht door m-gineering »

EliasAL schreef: 24 aug 2022, 23.45 Goedendag allen!

Ik ben nieuw op dit forum en stel me graag even voor. Ik ben Elias, 20 jaar oud en studeer Journalistiek in Utrecht. Ik heb al wat langere tijd enkele racefietsen maar heb sinds kort een Phoenix aangeschaft. Na een middag besteed te hebben om alles weer mooi op te poetsen borrelde ook gelijk allerlei vragen op over de historie. Vandaar dit lidmaatschap op het forum!

Weet iemand uit welk jaar deze fiets komt en wat voor historie er van het merk bekend is? Op internet heb ik al het een en ander gevonden, onder andere dat Phoenix de voorloper is van de Batavus. Ik ben erg benieuwd wat de kenner er van weet te vertellen! Bijgevoegd wat foto’s!
foto is niet goed genoeg voor details, maar '87 oid. Dus een uit de Batavus fabriek
/Marten
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Phoenix racefiets

Bericht door velofilie »

Hallo EliasAL,

Welkom op het forum; de fiets stamt uit het eind van de jaren 70.
Het is een Batavus met daarop een sticker "Phoenix".
Deze waren qua onderdelen en prijs wat boven instapmodellen van die fabriek.
Vermoedelijk is het eerste getal van het framenummer het productiejaar.
8 is dan 1978. Zie http://www.rijwiel.net/batavu2n.htm

Groet, Wiel
EliasAL
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2022, 22.58

Re: Phoenix racefiets

Bericht door EliasAL »

Bedankt voor de reacties! Waar zou ik het frame nummer kunnen vinden? Het enige nummer dat ik vinden kan is die op het achter rekje.
Bijlagen
F1967C46-4038-4D66-BFA6-7735843465E1.jpeg
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Phoenix racefiets

Bericht door velofilie »

Hoi Elias,

Het is wat raar dat enig sleutelwerk het nummer kan doen verdwijnen.
Maar 76 lijkt mij een plausibel bouwjaar.
Soms hebben onderdelen ook een code voor jaar/maand.
Vermoedelijk is de derailleur een Suntour.
Op deze site http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm vinden we codes voor diverse merken.
Bij Suntour zal dus aan de spaakkant van de derailleur een jaar/ maand code te vinden zijn.
1976 was een S als jaarcode ; de maand Januari een A enz.
Ook de naven (Normandy?) hadden codes terug te vinden op de Trek pagina....

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Phoenix racefiets

Bericht door non-fixie »

Welkom, Elias!

Leuke fiets, en ook nog in een prima staat, zo te zien. 1976, zoals Wiel al aangeeft. Phoenix-versie van de Batavus Sprint Toer, vermoed ik. Er waren ook versies van Germaan en Magneet, merken die ook tot de Batavus-stal behoorden.

Het is wel een goed idee, als dat al niet gebeurd is, om de lagers van nieuw vet te voorzien.
EliasAL
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2022, 22.58

Re: Phoenix racefiets

Bericht door EliasAL »

Ah oke, wat leuk om te weten. 46 jaar dus al! Als ik Batavus sprint Tour opzoek krijg ik inderdaad wat meer foto’s en informatie inderdaad. Over de lagers is een goeie, ga ik actie op ondernemen. Het enige euvel dat er nu is, is de slag in m’n achterwiel. Langs de fietsen maker geweest en een afspraak gemaakt om voor 110 euro de zijslag eruit te halen en nieuwe spaken te monteren. Valt dat nog goed te repareren, iemand wellicht ervaring? Verder ben ik ook nog opzoek naar diverse dingen om hem helemaal compleet en werkend te maken. Zo wil ik een nieuw rubber in de fietspomp plaatsen, het leren zadel tasje repareren, het zadel invetten, kabels smeren en een oud simson bandenplaksetje op de kop zien te tikken.
EliasAL
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2022, 22.58

Re: Phoenix racefiets

Bericht door EliasAL »

Vandaag wat mooie foto’s gemaakt in Middelburg. Nog nooit zo’n slotje bij het voorwiel gezien maar werkt wel leuk. Uiteraard doe ik er altijd nog een hangslot bij. Heb ook een oud simson doosje op de kop getikt, die kan dan helemaal passend in de style in het zadel tasje.
Bijlagen
8222E86B-DF4E-42DF-A36C-01770745291A.jpeg
568F3ED2-CF9C-44F2-BEEA-A2A0ECE7F84A.jpeg
6088CF78-33DB-4CB8-ACF0-D9D3E9DA3373.jpeg
80C45939-1544-4118-B005-BA5A38CD408E.jpeg
869E7D3F-1CF2-4FE9-9F60-EF9F05FCCFDC.jpeg
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Phoenix racefiets

Bericht door maartenB »

wordt mooi hoor! Echt een tijdsbeeld! Ik had de variant van Batavus, ook oranje. Als 16 jarige heel wat mee gefietst.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Phoenix racefiets

Bericht door non-fixie »

Dank voor de foto's. Leuk! En een Phoenix is toch net wat exclusiever dan een Batavus. ;)
Plaats reactie