Hoe kan ik het best de lak vernieuwen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Hoe kan ik het best de lak vernieuwen

Bericht door Hubert »

Ik heb net een oude Gazelle bakfiets gekocht. Die heeft jaren binnen gestaan en (behalve de spatborden) er is op het frame weinig roest te zien. De lak zelf is een beetje bobbelig, wellicht omdat er meerdere lagen over elkaar zitten?

Ik wil de lak hetsellen zodat je de kale plekken neit meer ziet. Maar van mij hoeft hij niet als nieuw te worden met hoogglanzende lak.

Hoe zou ik het best de lak kunnen vernieuwen? Ik had zelf gedacht om de fiets licht te schuren en er dan een nieuwe laag over te zetten. Dus niet kaalmaken en ook geen laag mene.

Graag advies van mensen met ervaring.

Hubert
Bijlagen
verf.jpg
verf.jpg (125 KiB) 1174 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hoe kan ik het best de lak vernieuwen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De makkelijkste methode is de kale plekken behandelen met owatrol, en als die goed uitgehard is zwart overspuiten. Dit doe ik ook met mijn dagelijkse transportfiets eens per jaar. Daarmee houdt hij het goed als ik ermee door de pekel heen rij.
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Hoe kan ik het best de lak vernieuwen

Bericht door unikap »

Als je old skool bent maak je hem kaal (stralen, staalborstel) en dan menie of een goede primer.
Er bestaan ook roestverdelgers. Kurust (Hammerite) is in kleine betaalbare flesjes verkrijgbaar.
Noverox is vergelijkbaar. Dure zinkverf is wellicht ook een oplossing.
Daar overheen een aflak. Met bobbels en putjes mat aflakken anders zie alles.
Als je bobbels en putjes weg plamuurt wordt glanslak een optie.
Elke 5 jaar moet je op herhaling en bij winters gebruik wel vaker.

Op het Mobyletteforum zweert men bij owatrol. Hier langs de Waal kom ik wel eens
een leeg tankje daarvan tegen en het wordt dus ook in de binnenvaart gebruikt.
succes jed
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hoe kan ik het best de lak vernieuwen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dit is trouwens in interessante test: https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Ook de reden waarom ik op Brantho Korrux 3 in 1 ben uitgekomen.

Ook om in het achterhoofd te houden, die plaatjes waren op het dak gelegd, waar overdag de zon op schijnt, en je geen last hebt van pekel. Onder mijn bak, in de spatborden en binnenkant velgen, waar de zon nooit komt, roest de boel aanzienlijk sneller.
ornias
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2022, 20.34

Re: Hoe kan ik het best de lak vernieuwen

Bericht door ornias »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 8 sep 2022, 22.36 Dit is trouwens in interessante test: https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Ook de reden waarom ik op Brantho Korrux 3 in 1 ben uitgekomen.

Ook om in het achterhoofd te houden, die plaatjes waren op het dak gelegd, waar overdag de zon op schijnt, en je geen last hebt van pekel. Onder mijn bak, in de spatborden en binnenkant velgen, waar de zon nooit komt, roest de boel aanzienlijk sneller.
Toevallig zelf net aan de achterkant van mijn bakfiets begonnen, Brantho Korrux 3 in 1 heeft een verrassend goede dekking. Alhoewel het wel meer "een laagje" (coating) vormt dan een aangehechte verflaag (zoals bij spuitlak). Dat is echter niet verrassend aangezien het flexibel moet blijven.

Het resultaat wordt ook snel iets minder "glad", maar over het algemeen zijn bakfietsframes en velgen al niet het toppunt van 'perfect glad'.

Mijn werkwijze:
- Roest er af borstelen, oude lak laten zitten.
- Grove plekken weg schuren (je zult versteld staan hoeveel lasfouten ed. er in velgen kunnen zitten)
- Roestomvormer er overheen
- spoelen, schoonmaken, ontvetten
- Brantho Korrux
- Weekje drogen
- Owatrol
- 2-4 weken drogen voor belasting (banden plaatsen ed.)

En dan als onderhoud lakschade dicht smeren met een druppeltje Brantho Korrux en het hele frame paar keer per jaar in de Owatrol.Vooral ook de spaken en spaakgaten van de buitenzijde meepakken!
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hoe kan ik het best de lak vernieuwen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Houdt wel rekening dat Brantho snel verbleekt en dof wordt, en dus binnen en paar jaar dof grijs. Daarom heb ik daar nog lak overheen aangebracht.
Plaats reactie