SA 5-STAR ELITE Five speed achterwiel tikt. Normaal voor die tijd of stuk?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
KarelV
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2022, 18.09

SA 5-STAR ELITE Five speed achterwiel tikt. Normaal voor die tijd of stuk?

Bericht door KarelV »

Dit achterwiel is 40 jaar oud. Het achterwiel tikt als een klokje bij normaal vooruit trappen. Het ritme is per versnelling anders. Is dat normaal voor die tijd? Ik vermoed een storing omdat ik ook de 3e versnelling niet goed krijg. Deze trapt door. In het datasheet staan meerdere tips om dat te verhelpen, maar ik wil graag weten of dit rustgevende getik hoort.

Datasheet van de oude hub:
http://www.sturmey-archerheritage.com/f ... ew-165.pdf
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: SA 5-STAR ELITE Five speed achterwiel tikt. Normaal voor die tijd of stuk?

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik heb geen ervaring met SA 5 versnelling naven maar bij oudere 3 versnelling naven de tik is normaal behalve in de 1ste versnelling. Hier een Tube video in VS engels met een uitleg waarom.
https://www.youtube.com/watch?v=o6v5K-2zWMI&t=807s
Gr
Jon
KarelV
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2022, 18.09

Re: SA 5-STAR ELITE Five speed achterwiel tikt. Normaal voor die tijd of stuk?

Bericht door KarelV »

Bedankt! Van het weekend eens rustig bekijken. Het klinkt ook niet als een storing, dus ik houd hoop dat het normaal is. Dat scheelt weer een probleem oplossen.
Fietsbroeder
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2015, 08.12

Re: SA 5-STAR ELITE Five speed achterwiel tikt. Normaal voor die tijd of stuk?

Bericht door Fietsbroeder »

Dag Karel,
Dat tikken is normaal bij een SA 5 speed. Het is het karakteristieke geluid. Zeer rustgevend. Ik had medio jaren 80 een nieuwe Gazelle Superieur gekocht met desbetreffende naaf en heb hier probleemloos duizenden kilometers op gefietst. Dat ding klinkt als een spreekwoordelijke klok. Niets aan doen zou ik adviseren.
Veel plezier ermee.
Hartelijke groet,
Paul
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: SA 5-STAR ELITE Five speed achterwiel tikt. Normaal voor die tijd of stuk?

Bericht door m-gineering »

KarelV schreef: 20 sep 2022, 18.59 Dit achterwiel is 40 jaar oud. Het achterwiel tikt als een klokje bij normaal vooruit trappen. Het ritme is per versnelling anders. Is dat normaal voor die tijd?
In versnellingsnaven zitten meerdere vrijlopen met freewheelpallen. Soms moeten de pallen aangrijpen om de overbrenging tot stand te brengen, in andere versnellingen worden de pallen ingehaald door de sneller draaiende ring met de zaagtand. Zo ontstaat het geklik van de pallen
/Marten
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: SA 5-STAR ELITE Five speed achterwiel tikt. Normaal voor die tijd of stuk?

Bericht door unikap »

https://www.youtube.com/results?sp=mAEB ... +speed+hub

Hier vind je wat filmpjes over de 5 versnellingsnaaf in engels. Misschien nuttig.
gr jed
Plaats reactie