losse trapas voor een cranckset met spie

FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door FaltRad »

Ik heb zeker al 30 minuten gezocht naar een losse as voor een cranckset met spie. Alle onderdelen er voor kan ik wel vinden behalve de as!
Waar kun je tegenwoordig nog zo'n (complete) as kopen? Het origineel is 142mm lang en komt uit een oude Gazelle.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door ReinvB »

is het niet handig handen te vermelden wat voor trapas, BSA ,Thompson of iets anders, uit wat voor fiets, Wat voor Gazelle is het ?
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door ReinvB »

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... -met-spie/ deze is dan iets te kort.Ik heb het idee dat bsa assen in jaren 70 sloopfietsen vaak nog redelijk zijn, maar heb er zelf nu geen liggen,
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Re: losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door FaltRad »

Hoi ReinvB, ik heb die HBS site doorgespit engeen enkele as met spie gezien! Hoe heb je die gevonden?

Het is toch idioot dat alle onderdelen nog nieuw te koop zijn behalve de as zelf?!
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Re: losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door FaltRad »

vgls framenummers_oude_fietsen_v2.0_3.pdf is ie uit 1954
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door Beau-Velo »

Fiets verzet bied ze aan op zijn website.
Maar dan zul je wel redelijk specifiek moeten zijn met maten en inderdaad weten of het een BSA of Thompson naaf is.
En de steeds zeldzamer wordende ouderwetse fietsenmaker? Die moet dan wel minstens 30jaar ervaring hebben.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door Bandenplakker »

Wil je per se een nieuwe?
Zo niet, dan kun je bij de eventuele fietsenmakers-afdeling van de kringloopwinkel of een fietssloperij je hart ophalen.

Dirk
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

FaltRad schreef: 21 sep 2022, 22.32 vgls framenummers_oude_fietsen_v2.0_3.pdf is ie uit 1954
Ik zou goed kijken wat voor trapas je hebt, en welke maten. Gazelle had zowel BSA als Thompson trapassen. Die Thompson trapassen kunnen ook nog eens de 17,0mm dikke variant zijn. Bikestoremember heeft wel een paar van die dikke sets te koop, maar die kosten wel aardig wat: https://bikestoremember.nl/product-cate ... trapassen/
FaltRad
Berichten: 45
Lid geworden op: 2 mei 2022, 18.52

Re: losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door FaltRad »

Hoi, bedankt voor de reacties en links. Had wel gedacht dat het moeilijk zou worden, maar dat er vrijwel geen assen voor spie meer te koop zijn was wel even een 'reality call'. Sowieso blijken de assen van tegenwoordig erg kort te zijn.

Ik zal de oude as terugplaatsen. Is er speciaal vet om assen met een enkel putje in het loopvlak te smeren?
sjefke
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2015, 00.54
Locatie: Geleen

Re: losse trapas voor een cranckset met spie

Bericht door sjefke »

Ik zal eens in mijn voorraad kijken, maar ik heb een dergelijke trapas nieuw liggen. Lengte 136mm. Nieuw in de doos. BSA. €10,- exl. verzenden. Waarom zou dat niet passen?
Thompson heb ik ook, maar daar zijn zo veel verschillen in.
Plaats reactie