Hoe verwijder ik wieldop

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Hoe verwijder ik wieldop

Bericht door Hubert »

Ik wil de wieldoppen van mijn Gazelle bakfiets verwijderen, maar ze lijken helemaal dicht geverfd. En het zeskantige deel ervan is van zichzelf zo afgerond, dat een steeksleutel 28 er geen vat op krijgt.

Iemand advies?
Bijlagen
wieldop 2.jpg
wieldop 1.jpg
m-gineering
Berichten: 1424
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Hoe verwijder ik wieldop

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 16 sep 2022, 14.48 Ik wil de wieldoppen van mijn Gazelle bakfiets verwijderen, maar ze lijken helemaal dicht geverfd. En het zeskantige deel ervan is van zichzelf zo afgerond, dat een steeksleutel 28 er geen vat op krijgt.

Iemand advies?
Ik geef mijn mening graag voor een betere, maar meestal zitten dit soort doppen geklemd, niet geschroefd. Er zijn speciale tangen met scherpe bekken om net achter het randje te komen, maar met beleid en een oude schroevendraaier plus hamer lukt het vaak ook wel. MOcht het toch schroefdraad zijn is een zeskant dop of pijpsleutel de juiste weg
/Marten
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 176
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Hoe verwijder ik wieldop

Bericht door tdebruin »

Gazelle = wel schroefdraad. Zo uit mijn blote hoofd is de schroefdraad van beide dopen wel gewoon 'rechts', maar dat van de conussen en borgmoer op de assen verschillend (rechtse draad aan de ene kant en linkse draad aan de andere - en ik weet ook weer niet meer welke welke is :? ). Dus voorzichtig proberen in beide richtingen, inderdaad met een grote bahco of iets wat de zeskant pakt.
Bandenplakker
Berichten: 500
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Hoe verwijder ik wieldop

Bericht door Bandenplakker »

Hubert,

Mijn -weinig ervaring met bakfietsen- twee centen:

Ik zou nooit een Bahco/verstelbare sleutel gebruiken, want daarmee loop je een goede kans om de dop te verwoesten.
Als je met een steeksleutel geen succes hebt gehad, zoals je aangeeft, zou ik het zeker met een ringsleutel proberen, die heeft meer grip.

Als je het ervoor over hebt, kun je investeren in een Metrinch-ringsleutel, die grijpt op de flanken in plaats op de hoeken: https://metrinch.com/metrinch_en/catalo ... ory/35809/
Bijkomend voordeel is dat ze ook iets afwijkende maten (door verf bijvoorbeeld) aankunnen, zo is mijn ervaring. "Ik gebruik ze zelf ook" zei de verkoper ;)
Ik dacht aan een steek-ringsleutel, maar ze hebben ook dopsleutels, waarschijnlijk in jouw geval nog geschikter.
(Geen commercieel belang)

Dirk
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Hoe verwijder ik wieldop

Bericht door Enfield »

inderdaad gewone rechtse draad en best met een passende dopsleutel (of een pijpsleutel) losdraaien. Mssc eerst met een mesje de blijkbaar nogal dikke verfverbinding tussen dop en naaf doorsnijden of wegkrabben...
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Hoe verwijder ik wieldop

Bericht door Hubert »

Het is tenslotte gelukt met een griptang.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3805
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe verwijder ik wieldop

Bericht door maartenB »

dan is wel de dop stuk, neem ik aan? Of heb je die kunnen redden?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Hoe verwijder ik wieldop

Bericht door Hubert »

Hij is een beeetje beschadigd. Maar nog zonder mer bruikbaar als hij eenmaal weer gelakt is.
Plaats reactie