Sturmey Archer tijdens de Ie wo Fongers e.a.

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Sturmey Archer tijdens de Ie wo Fongers e.a.

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb me nog even bezig gehouden met die verstellers op Fongers fietsen in de periode van de 1 e wereldoorlog.
Ik ga steeds meer vinden in het idee van Rein dat er een schaarste kan zijn geweest waarbij uitgeweken is naar oudere nog voorhanden zijnde producten.
Ik vond op de Sturmey Archer site een stukje uit de Raleigh catalogus uit 1916 waarin ze onderaan schreven dat ze alleen nog maar de drieversnellingen met terugtraprem kunnen leveren maar dat de gewone drie versnellingen naaf helaas tijdelijk niet te leveren is in verband met de oorlogsinspannigen. Die gewone naaf van 1916 is de A naaf met driehoekige versteller.
Bron Sturmey Archer hetitage site
Bron Sturmey Archer hetitage site
Dat gold dan uiteraard ook voor Fongers als hoofdimporteur in Nederland. Ook nog eens extra door moeilijke gevaarlijke overtocht.
In de Fongers catalogi van 1915 (begin van de A naaf die daar ook in afgebeeld werd) staan fietsen met ronde S.A.X verstellers en tot en met 1919 is dat het geval.
Uit de catalogus van 1916
Uit de catalogus van 1916
Dat is geen tijdelijk slordigheidje meer te noemen. Dat zal waarschijnlijk zo zijn weergegeven omdat ze nog wel een voorraad X naven (1910-1915) hadden en konden monteren
En de A naaf met driehoekige versteller was wel in eerste instantie in 1915 ontvangen maar al snel niet meer te leveren.In de 1914-1915 onderdelen catalogus staat de A naaf nog prominent afgebeeld.
Aardig is dat het Model Gronigen wel de A naaf met gebruikelijke versteller heeft. Ik denk omdat die foto in 1915 is ververst ivm model wijzigingen aan de Groningen.
ook uit de catalogus van 1916
ook uit de catalogus van 1916
Deze versteller zat ook bij de V-naaf uit 1908 maar zo oud is de foto niet . Een model Groningen zag er toen nog anders uit.

Dus ja ,waarschijnlijk zijn Fongers fietsen uit de periode 1916-1919 die zijn uitgerust met X naven met ronde verstellers (fabricage 1910-1915) geen toeval of samenstelling nadien maar wat er nog voorhanden was.

Er is een foto in de Groninger databank met een herenfiets met A naaf . Dat is een foto met grote koplamp boven aan het stuur en dynamo en die foto zou uit 1920 zijn. Dat zou kunnen .Tegen die tijd was het meeste weer verkrijgbaar.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Sturmey Archer tijdens de Ie wo Fongers e.a.

Bericht door JasperA »

Hmm... Of moet ik (als ik voorgaande tekst zo lees) mogelijk toch nog achter een X naaf aan voor de Fongers BB 60 uit 1917 met zo'n mooie ronde 'Mark X' versteller... ;-). Daarvan zag ik onlangs een afbeelding met de ingeslagen teksten in het Nederlands. Hoe gaaf is dat!
Mark X versteller.jpg
De verdwaalde en verchroomde 'Mark X' versteller op de CCG 60 uit 1918 van Dhr. Melinga heeft de teksten in het Engels.
Mark X verstelller 2.jpg
Mark X verstelller 2.jpg (57.21 KiB) 550 keer bekeken
Ik ben zeer benieuwd of er meer verzamelaars zijn met zo'n 'Nederlandse' Mark X versteller.

Een V naaf zou trouwens ook wel erg mooi zijn voor de BB 60 uit 1908. En zo dromen we alvast maar even over de toekomst. :D
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Sturmey Archer tijdens de Ie wo Fongers e.a.

Bericht door Maarten Waarlé »

Heel apart die Nederlandse benaming!
En ja ,dat is wel een kwestie:
welke versnellingsnaaf er in zou kunnen hebben gezeten.
Misschien is het interessant om eens door de garantie boeken van 1915-1918 te bladeren.
Mogelijk vind je daar aantekeningen over gemonteerde versnellingsnaven.
Waarschijnlijk dus ook slechts kleine aantallen versnellingsnaven en mogelijk vanaf 1914 ook afnemend.
Misschien is er ergens wel bij gekriebeld iets als BSA of x naaf of coaster
De BB 65 van George (bouwjaar 1918) heeft een S.A. X naaf maar bij het opknappen viel me op dat de fiets door een eigenaar voorgaand aan George ook al was gerestaureerd. We weten dus niet hoe origineel de naaf was ten opzichte van de fiets. Zat de naaf er van af het begin in of is het later bij de fiets gekomen?

Groeten,
Maarten

Ps; in de fabrieksfoto van de BB uit 1908 zit nog net de naaf van voor de V naaf. Dat is te zien aan de versteller.
Dat is een vroeg model X naaf zonder de benaming Sturmey Archer en zonder de X. In het boekje van Fongers /S.A. van rond 1906 staat deze naaf.
De V naaf kwam ergens in Maart 1908 op de markt.
Plaats reactie